درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 01:35   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41257صفحه نخست » گردهمایی های روابط عمومیسه شنبه، 24 دی 1398 - 12:30
گزارش برگزاری کارگاه آموزشی "نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری"
"نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری" عنوان یکی دیگر از کارگاه های آموزشی بود که همزمان با برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و در پاسخ به نیازهای جدید شاغلان روابط عمومی از سوی شورای سیاستگزاری کنفرانس طراحی شده و در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی های نهادها و سازمان های بخش های دولتی و غیردولتی و مدرسی دکتر "مریم سلیمی" پژوهشگر ارتباطی و تصویری در 15 آبان ماه سال جاری برگزار شد.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| "نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری" عنوان یکی دیگر از کارگاه های آموزشی بود که همزمان با برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و در پاسخ به نیازهای جدید شاغلان روابط عمومی از سوی شورای سیاستگزاری کنفرانس طراحی شده و در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی های نهادها و سازمان های بخش های دولتی و غیردولتی و مدرسی دکتر "مریم سلیمی" پژوهشگر ارتباطی و تصویری در 24 دیماه سال جاری برگزار شد.


به گزارش شارا در این کارگاه آموزشی، برای شرکت کنندگان حاضر، مروری بر تحولات اخیر قالب های مختلف بصری، نگاهی به آینده تصویر و تولیدات بصری، قالبهای بصری در رسانه های اجتماعی، آینده تبلیغات و پیشنهادهای کاربردی توسط دکتر سلیمی ارایه شد.


پژوهشگر ارتباطی و تصویری در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی ها، با بیان اینکه تصویر، مقوله ای وسیع است که می تواند هر شکل دوبعدی یا سه بعدی، ایستا یا متحرک، ترسیمی با دست یا تولید شده توسط فناوری ها یا ترکیبی از آنها را شامل می شود گفت:ممکن است برخی تصاویر عمر کوتاهی داشته باشند مانند انعکاس یک تصویر بر روی آینه یا ایجاد تصویر به یاری نور و لیزر و یا هولوگرافی. تصاویر همچنین می توانند یا به واسطه اینکه روی یک ماده مادی همچون کاغذ یا پارچه  ضبط می شوند، عمر طولانی تری بیابند.


وی با اعتقاد به اینکه تجسم یا تصور کردن عبارت از توانایی ما در شکل بخشیدن به تصاویر ذهنی است تصریح کرد: معمولاً وقتی می‌خواهیم به نقطه‌ای از شهر برویم ابتدا خیابان‌هایی را که باید از آن‌ها بگذریم در نظر می‌آوریم و علایم و نشانه‌های بصری خالص آن مسیر را در ذهن مرور می‌کنیم، بعضی از آن‌ها به‌صورت ذهنی و مقابل مان می‌گذرد و مجدداً به نقطه‌ای دیگر برمی‌گردیم، این قبیل فعل ‌و انفعالات ذهنی معمولاً قبل از حرکتمان به‌سوی مکان موردنظر به وقوع می‌پیوندد. ما حتی قادریم، مکانی را که هرگز در آن پا نگذاشته‌ایم و یا ندیده‌ایم نیز در ذهن خود مجسم ‌کنیم.


دکتر سلیمی، سواد بصری را فرآیند درک معنای محتوای بصری و همچنین طراحی، تولید و توزیع تصاویر توصیف کرد و با تقسیم بندی تصورات به به دو دسته کلی خلاق و غیرخلاق اظهار داشت: تصورات غیرخلاق غیرقابل کنترل و غیرارادی است (مانند خواب و رویا، اشکال ناسالم و غیره و تصورات خلاق اراده ای هستند. مانند تصورات بصری که عبارت است از قدرت دیدن اشیا در چشم و مغز؛ از طریق این استعداد هر یک از ما می توانیم تصویری ذهنی از تقریبآ هر چه مایل باشیم بسازیم.


وی افزود: تصورات خلاق به سه دسته کلی تقسیم می شوند اعم از تصورات بصری، تصورات جانشینی و تصورات پیش بینی کننده. تصورات واقعا خلاق که خود دو دسته اند: جستجو کردن و تغییر دادن.


از دیگر مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی مروری بر تحولات اخیر قالبهای مختلف بصری، تحولات حوزه کمیک ها هم از بعد محتوایی و کاربردی و هم از بعد شیوه نمایش و ورود اخبار جعلی به حوزه گرافیک نوول بود که دکتر سلیمی در این باره گفت: «گرافیک نوول سابرینا» ماجرای یک زن گمشده است که قتل او در قالب یک ویدئو پخش و در اینترنت فراگیر شده و خود سرمنشأ برخی اخبار جعلی می شود. گرافیک نوول سابرینا نشان می دهد که چگونه اخبار جعلی زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد و اینکه چگونه دوران اخبار جعلی روح ما را آزرده می کند.


دکتر سلیمی با بیان اینکه اینفوگرافیک ها دارای محبویت بوده و سه برابر بیشتر از سایر محتواها در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند اظهارداشت: داستان‌های مصور ممکن است در قالب‌های مختلف تک‌قسمتی، مجموعه‌های کوتاه، بی‌پایان، گرافیک نوول یا رمان مصور، کمیک‌های اینترنتی، کمیک‌های مجله‌ای، اقتباس‌شده از فیلمها و غیره طراحی و ارایه شوند و یا ممکن است با مقاصد مختلف اجتماعی، سیاسی، ایدئولوژیکی و عقیدتی و غیره تهیه شده و بعضاً حتی دارای محتواهایی با مضامین خشم و خشونت و غیره باشند.


وی خاطرنشان ساخت: گاه ممکن است در برخی آثار، از دو تکنیک اجرای متفاوت ولی به شکل مکمل برای بیان و تشریح یک موضوع و روایت و آمار و اطلاعات مربوطه بهره گرفته شود، از این جمله نمونه «سرگذشت زینب» (مربوط به یک پناهجو و آواره سوری و افرادی با شرایط وی است) که در آن از دو روش اینفوگرافیک و کمیک استفاده شده است.


معظل عکس های جعلی و روش های شناسایی و تفکیک عکس های جعلی از عکس های واقعی نیز از جمله موضوعات ارایه شده در این کارگاه آموزشی بود که دکتر سلیمی با اشاره به افزایش تولید و اشتراک گذاری عکس های جعلی و دشواری تشخیص واقعی یا جعلی بودن آنها برای مخاطبان، توصیه کرد: توجه به نکات فنی تصویر همچون (سطوح منحنی یا زاویه‌دار، وجود نور متغیر، تغییر و افت در کیفیت تصویر)، توجه به اشیاء، مکانها، لباسها، نوشتار موجود در تصاویر و...توجه به متن، زیرمتن و فرامتن عکس، استفاده از ابزارهای تحت وب برای تشخیص (همچون Izitru و...) جستجوی معکوس در گوگل می تواند تا حدی اصالت عکس را مشخص کند.


وی درباره آینده صنعت سینما، نشر، بازیها و آثار گرافیکی نیز اظهار داشت: در حوزه سینما حرکت به سمت چند بعدی شدن، استفاده از قابلیتهای واقعیت مجازی و افزوده، استفاده از قابلیتها و امکانات خاص برای درگیر کردن بیشتر مخاطبان و استفاده از حواس مختلف وی، در حوزه نشر حرکت به سمت خلاقیت بصری، سه بعدی شدن، استفاده از واقعیت افزوده، گرایش به تعاملی و متحرک شدن، در نسخه های اینترنتی، در حوزه بازی ها استفاده از هولوگرافی، استفاده از واقعیت افزوده، استفاده از واقعیت مجازی، استفاده از هوش مصنوعی، گرایش به سمت تعاملی شدن، زوایای دید جدید، سعی به درگیر کردن سایر حواس را شاهد خواهیم بود و در حوزه آثار گرافیکی حرکت آثار گرافیکی و بصری به سمت خلاقتر، جذابتر، تعاملی،متحرک، به روز شدن، ساده تر و بعضاً مینمال شدن و در عین حال متناسب با نیازهای رسانه های اجتماعی، شکل گیری قالبها و شیوه های روایت گری جدید بصری و بهره گیری از تحولات تکنولوژیکی (واقعیت افزوده) ممکن خواهد شد.


دکتر سلیمی با اشاره به تعریف "جان مک کارتی" درباره هوش مصنوعی مبنی بر اینکه "هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌هاست که سعی می‌کند تا از هوش انسانی تقلید کند یا آن را تقویت کند" تصریح کرد: در مقاله ای با عنوان «پیش بینی آینده محصولات بصری تا سال 2050» به امکان تجربه بهتر محصولات بصری و امکان بهره گیری از سایر حواس همچون بو، مزه، لمس و... در این تجربه، امکان حضور مجازی در موزه ها، گالریها و نمایشگاهها بدون حضور با امکان تجربه آثار از ابعاد مختلف به یاری تکنولوژی هایی همچون واقعیت مجازی، بی سی آی و...، داشتن احساس عمیق تری از بازیها از طریق بی سی آی و هولوگرام های سه بعدی و نیز مشارکت بیشتر و از ابعاد مختلف در بازی به طوری که حواس مختلف بتوانند تحت تأثیر قرار گیرند اشاره شده است.


شکل گیری فناوریهای ترکیبی و در پی آن هنر ترکیبی، امکان توسعه چاپ سه بعدی بر روی اجسام ارگانیک و غیرارگانیک، امکان وارد کردن دیدگاههای هنرمندان به فضای مجازی یا مستقیماً به مغز مخاطبان، محدود شدن هنرهایی مثل نقاشی، گرافیک و... به صورت فیزیکی (به دلیل قیمت آن) و گرایش بیشتر به سمت تجربیات دیجیتال در زمره سایر دستاوردهای فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در آینده بشمار می رود.

وی درباره آینده فیلم و ویدئوها به موضوع جعل عمیق پرداخت و پیرامون آن گفت: جعل عمیق، نوعی تکنیک است که با استفاده از آن می‌توان از ترکیب تصویر انسان و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، ویدئوهای ساختگی ایجاد کرد. با این فناوری، ممکن است با داشتن تصاویر هر شخص، ویدئوهایی از او ساخته شود که واقعیت ندارد و بتواند برای او دردسر ایجاد کند.


دکتر سلیمی در این باره افزود: جعل عمیق افراد بسیاری را با مشکلات و مسایلی مواجه کرده است؛ از بازیگران خارجی که از تصاویر آن‌ها برای فیلم‌های نامناسب سوءاستفاده شده تا سیاستمدارانی که در ویدئوهای دیپ فیک حرف‌هایی زدند که هرگز در واقعیت بر زبان نیاورده‌اند. این اتفاقات شاید در حوزه سیاسی بیش از همه چشم‌گیرتر و قابل‌تأمل تر باشد.


دکتر سلیمی درباره مهمترین تغییراتی که در آینده حوزه فیلم و ویدئوها حادث خواهد شد گفت: در این حوزه شاهد پیوند بیشتر فیلمها با تکنولوژیهای سه بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هولوگرافی و همچنین فناوریهای پوشیدنی و همه گیرتر شدن آنها، افزایش محتوا و کیفیت و شفافیت تصاویر و همچنین صدا در فیلمها، رواج بهره گیری از ویدئوهای واقعیت مجازی360 درجه، ایجاد تغییرات زیاد در صفحه نمایش سینما و تلویزیون، حرکت فیلمها به سمت تعاملی تر شدن، توسعه فیلمهای از نگاه شخص اول و تلاش برای فیلمبرداری در نزدیکترین محل به رویدادها (به طور مثال در مسابقات اسب دوانی، نصب دوربین روی اسب یا در بازی هاکی، نصب دوربین روی چون هاکی یا توپ و داشتن روایتهای جدید بصری از نگاه حیوانات، اشیا و...، گوشی‌های هوشمند قادر خواهند بود که دوربین‌های عکاسی را از رده خارج کرده و از هوش مصنوعی برای تنظیم، کنترل و ویرایش عکس‌ها بهره بگیرند، امکان تهیه اتوماتیک عکسهای با کیفیت و امکان دسته بندی و آرشیو سهل آنها، بهره گیری از افکت‌هایی برای کمک به بهبود عکسها، امکان عکاسی با کیفیت مطلوب توسط همگان، با اتصال دوربین‌ها به اینترنت، حفظ و دسترسی به عکس‌ها سهولت یافته و از سویی امکان انتقال آن ساده‌تر خواهد شد.

 

عکس‌ها در آینده حالت سه‌بعدی یافته و زندگی و حیات خواهند داشت، افراد با دوربین‌ها موجود بر روی عینکی که روی چشمانشان، قادر خواهند بود صحنه‌های مختلف را به‌صورت سه‌بعدی عکاسی یا فیلم‌برداری کنند. توسعه بازار عکس و تصویر و رونق این بازار و امکان دسترسی بیشتر برای متقاضیان و طراحان و مراکز عرضه بیشتر، افزایش چالش تولید عکسهای جعلی، امکان شناسایی شی، صحنه ها، چهره ها، نام فرد یا محصول و یا علائم تجاری و... موجود در عکس، امکان خوانش متون در عکس و ارائه تحلیل تصویری، حتی به لحاظ اخلاقی نیز امکان تشخیص میزان ریسک در تصویر، اینکه تصویر چقدر آزار دهنده بوده یا از نظر اخلاقی تا چه حد با اصول اخلاقی حاکم با جامعه سازگار است، خواهیم بود.


تلاشهای صورت گرفته هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات، امکان اسکن ژستها و حرکتهای بدنی افراد و جستجوی تصاویر مشابه آن، آینده گرافیک، آینده بازی ها، آینده هولوگرافیک، آینده رسانه های اجتماعی، آینده تبلیغات از دیگر مباحث جذاب این کارگاه اموزشی بود که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.


دکتر سلیمی در آخرین بخش از سخنان خود به مدیران و کارشناسان روابط عمومی های حاضر در کارگاه پیشنهادهایی ارایه کرد که عبارتند از ضرورت آشنایی با سواد بصری، ضرورت آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی و قوانین ادارکی گشتالتی، ضرورت آشنایی با قالبهای مختلف بصری و استفاده مناسب از هریک، امکان تولید محتوا و عرضه آن در رسانه ها و قالبهای مختلف بصری (با شناخت دقیق از قابلیتها و ظرفیتهای هر یک)، تلاش برای بهره گیری از قالبهای مختلف بصری، تلاش برای تولید محتوای جذاب و خلاق که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، لزوم رصد تحولات تکنولوژیکی و بهره گیری از آنها در ارائه محتواها و پیامها بویژه به صورت بصری و چند رسانه ای (VR، AR، MR و XR و...)، بهره گیری از قالبهای مختلف بصری متناسب با شناخت مخاطبان اعم از مردم، مدیران، رسانه ها و...، بهره گیری از قالبهای مختلف بصری در زمان بروز بحران با هدف مدیریت بحران (قبل، حین و بعد از بحران)


وی خاطرنشان ساخت: نگاه متفاوت و خلاقانه ای به محیط اطراف و ابزارهای در اختیارمان داشته باشیم. به عنوان مثال در حوزه نشریات چاپی بیاندیشیم چطور خلاقانه از جلد، صفحات داخلی و حتی پوشش پلاستیکی مورد استفاده در مجلات مان نیز بهره بگیریم یادمان باشد حتی در عصر هوشمند نیز خلاقیت نجات بخش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد