شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| آمازون قصد دارد از این پس در طرحی به نام Fulfillment کالاهایی را که فروش نرفته اند، بین نیازمندان توزیع کند.
به گزارش زومیت، آمازون اعلام کرد از این پس قصد دارد اجناس فروخته نشده را به خیریه ها اهدا کند. خبر مذکور پس از آن منتشر شد که تلویزیون فرانسه در مستندی فاش کرد سال گذشته آمازون ۳ میلیون کالای فروخته نشده در فرانسه را معدوم کرده است. طرح مورد بحث که از سوی آمازون Fulfillment نام گذاری شده است، از ابتدای سپتامبر آغاز خواهد شد. این برنامه دائمی خواهد بود اما هر تأمین کننده ای که تمایل نداشته باشد، می تواند از اهدای محصولات خود توسط آمازون امتناع کند.
آمازون برای اجرای این طرح در ایالات متحده با سرویس Good360 همکاری خواهد کرد تا بتواند اجناس را بین نیازمندان توزیع کند. Good360 سازمانی است که با خرده فروشان و تولیدکنندگان برای توزیع کالا و رساندن آنها به دست فقرا برحسب نیازشان همکاری می کند. آمازون در انگلستان مستقیما اجناس را بین خیریه های مختلف مانند خیریه های زندگی جدید، رهایی و بارنادو توزیع خواهد کرد.
به گزارش CNBC، تأمین کنندگان با اهدای کالاهای فروخته نشده خود به خیریه می توانند در هزینه های خویش صرفه جویی کنند. آمازون برای بازگرداندن هر قلم کالای فروخته نشده به فروشنده ها ۵۰ سنت دریافت می کند؛ درحالی که اگر فروشنده بخواهد همین جنس را دور بیندازد، آمازون از وی ۱۵ سنت دریافت خواهد کرد. البته معلوم نیست هم اکنون هزینه اهدای کالا برابر با دورانداختن آنها خواهد بود یا خیر.
آمازون بیان کرده، هدفش از اجرای این طرح رساندن به صفر رساندن تعداد کالاهای فروخته نشده ای است که معدوم می شوند.
آلیس شاب، یکی از مدیران آمازون می گوید: «رساندن این کالاها به دست افراد نیازمند، زندگی را به جوامع کوچک باز خواهد گرداند.»
آمازون تنها خرده فروشی نیست که به خاطر معدوم کردن کالاهای فروخته نشده مورد انتقاد قرار گرفته است. برندهای لوکسی مانند بِربِری و ریچموند نیز به خاطر معدوم کردن کالاهایشان و عدم عرضه آنها به مردم با قیمت کمتر مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند. سال ۲۰۱۷، نیویورک تایمز اعلام کرد برند ورزشی نایکی، کفش ها و سایر محصولاتش را قبل از دور انداختن خراب می کند تا مطمئن شود دیگر کسی نمی تواند از آنها استفاده کند.
|