شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-||مدیریت بحران مبتنی بر پنج مرحله و روش است:
1. طرح پیش رو
این کمک خواهد کرد تا تیم های ارتباطی را برای بدترین موقعیت ها آماده سازد و به کاهش درد کمک کند، هرچند که به طور کامل آن را از بین نمی برد و این بسیار حیاتی است؛ زیرا این امکان را فراهم می کند که فضا را آرام کند.
برخی نکات:
- یک تیم بحرانی تشکیل دهید: یک تیم همراه با تهیه فهرست مشخصات اعضای تیم منجمله کانال های تماس مانند تلفن همراه ...
- سخنگو (ها) را تعیین کنید: چه کسی تعیین شده است و چه کسی خواهد بود که با رسانه ها و سایر مردم صحبت کند؟
- اتاق "جنگ" تشکیل دهید: تهیه یک فرایند/ جدول زمانی برای هماهنگی تیم و تعیین یک محل/ اتاق برای تیم.
- تهیه و توزیع طرح واقعی بحران با جزئیات کامل آن بین اعضای تیم.
- به روزرسانی فهرست رسانه ها.
- کانال های اجتماعی خود را بررسی کنید: مطمئن شوید که کانال های اجتماعی آماده هستند.
2. حقایق را جمع کن
قبل از صدور هر گونه بیانیه، اطلاعات لازم و حقایق را جمع آوری کنید. سپس آنها را در صورت لزوم تأیید کنید. سپس این حقایق را دوباره و دوباره تایید کنید. درک کنید که نتیجه واقعیت ها و اطلاعات جمع آوری شده ممکن است منجر به تغییر رهبری شود، در نتیجه علاوه بر بحران واقعی، ممکن است لازم باشد که آماده باشید که این تغییر را انجام دهید.
3. مخاطبان خود را به یاد داشته باشید
شما احتمالا تعدادی مخاطب دارید که برای اولین بار با آنها ارتباط برقرار می کنید و قطعا یک اولویت است. اولویت های مخاطبان به واسطه ماهیت بحران تعیین می شود. هر مخاطب به یک رویکرد شخصی و متناسب نیاز دارد. هر نوع عذرخواهی نوشته شده، انتشار مطبوعات، بیانیه و غیره، باید توسط تیم روابط عمومی بررسی شود.
4. اولین ارتباطات مورد نظر خود را با تفکر، شفاف و سازگار برقرار کنید
صداقت و شفافیت بسیار مهم است و همچنین عذرخواهی باید واقعی باشد. بیانیه باید شامل اقدامات مثبت انجام شده و یک جدول زمانی برای برون رفت از آن باشد. این بیانیه باید در سایت های مختلف، رسانه های اجتماعی و حتی مطبوعات منتشر شود.
5. راه را برای تغییر مثبت باز بگذارید
اگر به درستی رفتار شود، یادگیری از طریق بحران ممکن است پایه محکمی برای تغییر مثبت و ایجاد یکپارچگی مردم باشد. حتی ممکن است یک فرصت برای ایجاد یک ادراک مثبت از سازمان باشد - تا زمانی که اخبار مربوط به بحران در یک روش موثر و کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|