برداشت ها- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):
بیش از سه سال است که پیامک(SMS) به صورت تبلیغاتی در ایران متولد شده و این پدیده جدید در تبلیغات فصلی نو در تأثیرگذاری بر مردم را آغاز کرده است.
قصه از آنجا شروع شد که سه شرکت ارائه دهنده خدمات SMS با سر شماره های 1000، 2000، 3000 با مراجعه به روابط عمومی ها سفارش ارسال¬های تبلیغاتی را دریافت کرده و به یکباره میلیون ها SMS روی تلفن همراه مردم ظاهر می شد که از این میان، SMS بانک ها بسیار بیشتر دیده می¬شد.
اما سئوال اینجاست که چرا باید از SMS استفاده کرد و اساساً مزایا و معایب استفاده از این رسانه برای تبلیغات و تأثیرگذاری چه می باشد؟
در جواب می توان بطور خلاصه محاسن این رسانه را این طور برشمارد:
1. ارزان بودن آن در تناسب با تعداد بازدیدکننده
2. سهل الوصول بودن و در دسترس بودن: در دقیقه 90 تصمیم گیری مدیران ارشد زمانی که چند ساعتی به یک مناسبت بیشتر نمانده و نه آگهی روزنامه، رادیو تلویزیون، بیل بورد و نه هیچ رسانه دیگری امکان آماده شدن و اجرا را نخواهد داشت.
3. ساده بودن آن از لحاظ آماده سازی محتوا- آماده سازی متن یک SMS در یک دقیقه.
4. قدرت بی نهایت آن در پوشش دهی در سطح ملی در یک روز در مقایسه با دیگر رسانه ها
5. قابلیت تطبیق با هر بودجه تبلیغاتی از یک هزار تومان تا ده میلیارد تومان: شما می توانید با یکهزار تومان، قریب به یکصد نفر را تحت تأثیر تبلیغ خود قرار دهید و مطمئن باشید که نزدیک به 70 درصد آن افراد آگهی شما را خواهند دید در صورتی که با یکهزار تومان نه می توان آگهی روزنامه داد و نه حتی پیک های در منزل.
و اما معایب آن:
1. متنی بودن، تک رنگ بودن، نداشتن امکانات تصویری و صوتی در آن
2. نخواندن SMS ها توسط مردم بواسطه تبلیغاتی بودن آن ها
3. در لحظه از بین رفتن و عدم ماندگاری آن نظیر آگهی کتاب ها و بیل بوردها
اما می توان گفت که محاسن این رسانه چند عیب کوچک آن را نیز قابل اغماض نموده و به نوعی با کاربردهای جدید تبلیغاتی این عرصه حتی دیگر این معایب نیز برطرف شده به طور مثال نخواندن پیامک توسط مردم به علت تبلیغاتی بودن آن در شیوه های جدید نظیر برنامه 90 صدا و سیما برطرف شده به گونه ایی که مردم حتماً تبلیغات ذیل متن اصلی را می خوانند.
|