شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نخستین نشست مشترک شورای سیاستگذاری و هیات علمی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی برگزار شد.
به گزارش شارا، دکتر حسن بشیر، رییس هیات علمی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی نیز در این نشست با انتقاد از کالاسازی سواد رسانهای و بازاری شدن آن، گفت: لازم است در دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی به مباحث سواد رسانهای و اطلاعاتی عینیت بخشیده و از ذهنیتگرایی پرهیز کرده و به دنبال روشمندسازی آموزش، فرهنگسازی و گفتمانسازی سواد رسانه ای در سطوح ملی و محلی باشیم.
وی با انتقاد از کالاسازی سواد رسانهای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت در مورد سواد رسانهای و اطلاعاتی و یا طرح جهتگیریهای خاصی در این زمینه بدون توجه به ابعاد گسترده آن گفت: این وضعیت حاکی از یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانهای است که آموزشهای صحیح میتواند در ارتباط با موضوع رسانهها و محتوای رسانه ای، ابعاد جدیدی را مطرح سازد.
بشیر افزود: لازم است دبیرخانه همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به مرکز آموزشهای دائمی و چند بعدی سواد رسانهای و اطلاعاتی تبدیل شود و از سقوط در انحرافهای تکبعدی نگر و یا ارزیابیهای به دور از واقعیت و ناامیدکننده جامعه پرهیز کند.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر اسبق آکادمی مطالعات عالی آکسفورد انگلستان تاکید کرد: بحث سواد رسانهای و اطلاعاتی یک بحث ملی است که باید همه دستگاه ها دولتی و غیر دولتی، سمن ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی و خانواده ها در این زمینه همکاری داشته باشند و فعالانه در این عرصه حضور داشته باشند.
وی افزود: انتظار ما از دانشگاهها و مراکز علمی کشور به شکل خاص، طرح مباحث عمیق و تحلیلی در این زمینه در قالب تحقیقات مختلف است که بتواند راهگشای وضعیت موجود در این زمینه باشد.
رییس هیات علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی با اشاره به اهمیت طرح مباحث سواد رسانهای توسط رسانههای جمعی، خواستار تشویق رسانههای جمعی به گفتمان سازی سواد رسانهای شد و گفت: اعضای هیات علمی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی آمادگی دارند یادداشتهایی را در اختیار مطبوعات و خبرگزاریها قرار دهند و با همکاری صدا و سیما نشستهایی را طراحی کنند که در غنیسازی مباحث سواد رسانهای و اطلاعاتی تاثیر جدی داشته باشند.
|