درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 11:09   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33687صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیجمعه، 4 خرداد 1397 - 14:28
از «بله، قربان‌گو»یی روابط عمومی‌ها تا اقدام مبتکرانه جذب سلبریتی
روابط عمومی حرفه و شغلی است که تعدادی از علوم را به کمک می‌گیرد تا ارتباطی دوسویه را بین سازمان و مخاطب برقرار کند. روابط عمومی به عنوان چشم بینای ادارات مطرح می‌شود و پویایی آن موجب رشد و بالندگی مجموعه‌ها، ادارات و مراکز خواهد شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی حرفه و شغلی است که تعدادی از علوم را به کمک می‌گیرد تا ارتباطی دوسویه را بین سازمان و مخاطب برقرار کند. روابط عمومی به عنوان چشم بینای ادارات مطرح می‌شود و پویایی آن موجب رشد و بالندگی مجموعه‌ها، ادارات و مراکز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، روابط عمومی هنر، علم و فن بوده و آئینه تمام‌نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومی وظیفه تبلیغ، ترغیب، تشویق و نفوذ در افکار عمومی را بر عهده دارد و پل ارتباطی مردم و سازمان است.

بنا به گفته کارشناسان روابط عمومی چهار محور علمی‌گرایی، پژوهش‌گرایی، سیستماتیک بودن و ایده‌آلی بودن از شاخص‌ترین ویژگی‌های یک روابط عمومی سرآمد است به طوریکه زمانی مشاوره‌های مدیر روابط عمومی موثر و کارآمد است که بر اساس پژوهش‌های صحیح و کارآمد مطرح شود.
پژوهش‌محوری اولویت اجرایی روابط عمومی سرآمد است بنابراین به نظر می‌رسد فعال کردن بخش افکارسنجی یکی از ارکان مهم روابط عمومی‌ها به شمار می‌آید.

مدیران روابط عمومی در زمینه اطلاع‌رسانی نیز می‌توانند با تعامل سازنده و کارآمد با رسانه‌ها که در اکثر مواقع افکارعمومی را مدیریت کرده و به چالش می‌کشند، به مرز شکوفایی برسند اما متأسفانه ترس و واهمه از ارائه اطلاعات درست در استان همدان وجود دارد در حالیکه می‌توان با ارائه اطلاعات شفاف به رشد و ارتقاء ادارات کمک کرد. همچنین بارها مدیریت ارشد استان از نحوه اطلاع‌رسانی ادارات از خدمات دولت گلایه داشت و این می‌طلبد روابط عمومی‌ها بر تعامل با رسانه‌ها همت گمارند.

بدین منظور خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته روابط عمومی نشستی تخصصی با حضور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری همدان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان کارشناس اطلاع‌رسانی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همدان، مدیر روابط عمومی فرمانداری همدان، مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان و مدیر روابط عمومی شرکت سیاحتی علیصدر دعوت به عمل آورد تا جایگاه و عملکرد روابط عمومی‌ها به ویژه در استان را ارزیابی کرده و نقاط ضعف موجود را به دست آورند و راهکاری برای بهبود اوضاع ارائه کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری همدان با حضور در دفتر ایسنا در ابتدا این خبرگزاری را رسانه‌ای فرهنگی و اجتماعی دانست و در زمینه هفته روابط عمومی اظهار کرد: روابط عمومی‌ها در کشورهای توسعه‌یافته جایگاه ویژه‌ای دارند اما در کشورهای در حال توسعه جایگاه روابط عمومی‌ها منطبق بر واقعیت‌های جامعه نیست و در جامعه ما نیز هنوز جایگاه خود را نیافته‌اند.

اسدالله ربانی‌مهر با بیان اینکه سه گروه مهم می‌توانند در جوامع تأثیرگذار باشند، افزود: مدیران سازمانی، روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها به عنوان گروه‌های دارای اهمیت و تأثیرگذار در جامعه مطرح هستند و اگر مدیران دارای نیروهای روابط عمومی قوی نباشند و یا روابط عمومی‌ها توسط مدیران قوی هدایت نشوند و با رسانه ارتباط و تعامل خوبی نداشته باشند، نمی‌توانند در امر اطلاع‌رسانی درست عمل کنند .

* مدیران قوی، روابط عمومی‌های قوی دارند
وی در ادامه با تأکید بر شعار «مدیران قوی، روابط عمومی‌های قوی دارند» بیان کرد: مدیران اهل برنامه‌ریزی هستند و سازمان خود را به خوبی می‌شناسند و به اطلاع‌رسانی اعتقاد دارند .

مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان رسانه‌های استان را فعال و هماهنگ دانست و تأکید کرد: هنوز ساماندهی خبرنگاران و حوزه‌های تخصصی آنان مشخص و معین نشده است و ارتباط مدیران و ادارات با رسانه‌ها کامل و تعاملی نیست و سواد رسانه‌ای لازم در سطح استان وجود ندارد.

وی فضای مجازی را به عنوان تسهیل‌کننده امر اطلاع‌رسانی معرفی کرد و گفت: وضعیت فیلترینگ امروز ما را با مشکل جدی در امر اطلاع‌رسانی مواجه کرده و این در حالیست که هنوز پیام‌رسان‌های داخلی نتوانسته‌اند موفق به اعتمادسازی عمومی کاربران خود شوند بنابراین لازم است ابتدا مشکلات فنی خود را حل کنند سپس در حوزه سواد رسانه‌ای عمل کرده و به فعالیت بپردازند.

* روابط عمومی‌ها از سطحی‌نگری خودداری کنند
ربانی‌مهر از روابط عمومی‌های ادارات و ارگان‌ها خواست تا از سطحی‌نگری خودداری کنند و بیان کرد: روابط عمومی‌ها باید با پرسشگری و تحلیلگری به عنوان مشاوره سازمانی با مدیران خود فعالیت داشته باشند و این هنر مدیران روابط عمومی است که اقدامات سازمان را تحلیل کنند و ارزش واقعی و تأثیرگذاری ویژه‌ای را از عملکردهای سازمان و مدیران خود به نمایش بگذارند.

وی بر لزوم به‌روزرسانی و پرسشگری روابط عمومی‌ها تأکید کرد و افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی روابط عمومی‌ها، جلسات متعددی در ادارات مختلف برگزار شده و ارزیابی و جمع‌بندی ویژگی‌های نیروهای روابط عمومی و مشکلات ادارات در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود.

ربانی‌مهر از ارسال کاربرگ‌های ارزیابی روابط عمومی‌ها به ادارات و ارگان‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: کلیه اقدامات و دستورالعمل‌های مورد نیاز روابط عمومی‌ها و ادارات در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه تدوین شده است.

* ارزیابی روابط عمومی‌های استان در 7 گروه
وی از ارزیابی روابط عمومی‌های استان در 7 گروه سخن گفت و بیان کرد: عملکرد روابط عمومی ارگا‌ن‌ها در هفت گروه ادارات دولتی، ارگان‌های خدمت‌رسان، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و شرکت‌های خصوصی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد و روابط عمومی‌های برتر تقدیر تقدیر می‌شوند.

ربانی‌مهر از تدوین سند اطلاع‌رسانی استان در شورای اطلاع‌رسانی ادارات استان خبر داد و گفت: یکی از مفاد این سند، مدیران را موظف به برگزاری نشست‌های خبری به صورت فصلی می‌کند و دیگر مصوباتی که به صورت هماهنگ در اختیار مدیران ادارات قرار خواهد گرفت.

وی روابط عمومی شرکت‌ها و واحدهای خصوصی را نیز موظف یه بررسی وضعیت و اطلاع‌رسانی دانست و خاطرنشان کرد: افکارسنجی ادارات و ارتباط مناسب با رسانه‌ها به عنوان وظیفه‌ای مهم بر عهده روابط عمومی‌ها گذاشته شده است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت به منظور توانمندسازی روابط عمومی‌های استان سخن گفت و اظهار کرد: با برگزاری دوره آموزشی 36 ساعته به منظور افزایش سطح توانمندی‌های مدیران روابط عمومی‌های استان و جلساتی عمومی با حضور روابط عمومی‌ها سعی در ایجاد انسجام و همدلی در میان روابط عمومی‌های ادارات داریم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی ادارات استان در پایان گفت: با وجود روابط عمومی‌های قوی، نیاز به مدیران قوی و تعامل‌پذیر داریم تا با کمک رسانه در راستای امیدآفرینی گام برداریم.

* روابط عمومی‌ها صرفا اطلاع‌یاب‌های سازمان نیستند
مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در نشست ایسنا بیان کرد: نباید روابط عمومی‌ها را صرفا به عنوان اطلاع‌یاب‌های سازمان تلقی کرد.

سعیده آقاخانی با تأکید بر اهمیت نقش روابط عمومی در نظام حاکمیت افزود: کاهش فاصله حکومت و ملت، افزایش سرمایه‌های اجتماعی و نهادینه کردن نظام دموکراسی از جمله تأثیراتی است که مدیران روابط عمومی سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند داشته باشند.

وی روابط عمومی‌ها را به عنوان تسهیلگران روابط بین مردم و دولت‌ها معرفی کرد و گفت: نگاهی که در حال حاضر به روابط عمومی‌ها وجود دارد، نگاهی کوتاه‌نظرانه و در حد اطلاع‌رسانی صرف است.

وی با اشاره به افزایش گفتمان مردم و دولت در روابط عمومی‌های ادارات و سازمان‌ها اظهار کرد: حداقل اتفاق خوبی که در روابط عمومی‌ها می‌تواند رخ دهد، این است که نگاه مدیران و ارگان‌های دولتی به مردم، از بالا به پایین نباشد و ارجحیت حق مردم و در نهایت یکسان بودن سطح مردم و حکومت بیشتر از گذشته نمود خواهد یافت بنابراین روابط عمومی‌ها با زبان مردم برای مردم تولید اطلاعات تولید کرده و آنان را از عملکرد سازمان خود مطلع می‌کنند .

آقاخانی به تغییر فکری و فرهنگی مردم جامعه نسبت به 20 سال گذشته تأکید کرد و ادامه داد: امروزه مردم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستند و انفجار اطلاعات و اخبار در سطح فضای مجازی آنان را به نوعی دچار وازدگی اطلاعات کرده که به ناچار دست به انتخاب می‌زنند و همین نگاه سلیقه‌ای و گزینشی مردم و مخاطبان، کار روابط عمومی‌های این روزگار را بسیار مشکل‌تر می‌کند .

* نیاز روابط عمومی‌ها به خلاقیت و نیازسنجی مخاطبان
وی با اشاره به اهمیت و نیاز روابط عمومی‌ها به خلاقیت و نیازسنجی مخاطبان بیان کرد: روابط عمومی‌ها باید در یک رابطه دوسویه ابتدا اطلاعات و نیازهای مردم جامعه را دریافت کنند سپس با توجه به نیاز مطالبه‌گران، اطلاعات سازمان خود را به صورت روشن و شفاف در اختیار مردم قرار دهند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه گفت: همواره کیفیت اطلاعات بیش از کمیت مورد توجه است و روابط عمومی‌ها باید میزان تأثیرگذاری اطلاعات روی مخاطبان خود را رصد و بررسی کنند.

آقاخانی مهمترین وظایف و اختیارات روابط عمومی‌های سازمان‌ها را برشمرد و ادامه داد: اطلاع‌رسانی، تبلیغات، برگزاری مراسم‌های عمومی، مدیریت و برنامه‌ریزی، ارزیابی و مستندسازی وقایع سازمان مطبوع از جمله وظایف روابط عمومی‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

وی همچنین به چالش‌های پیش‌روی روابط عمومی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نوع نگاه مدیران و عدم شناخت نقش اصلی روابط عمومی‌ها از جمله مهمترین چالش پیش‌روی روابط عمومی‌ها است در صورتی‌که یک مدیر روابط عمومی می‌تواند در مواقع بحران، با صداقت و ارائه اطلاعات شفافیت و روشن، به عنوان سخنگوی سازمان در حضور مخاطبان ظاهر شوند و بحران‌های احتمالی را با کمترین میزان تنش رفع کنند.

آقاخانی انتخاب برخی افراد که مناسب تصدی این پست حساس در سازمان‌ها نیستند را به عنوان دیگر چالش روابط عمومی‌ها بیان کرد و افزود: برخی افراد و نیروهای یک سازمان دارای مهارت ارتباطی لازم، قابلیت کار تیمی، تجربه عملی تخصصی، انعطاف‌پذیری، قدرت انتخاب و هوشمند، آراستگی ظاهری و علم خبرنگاری نیستند و نمی‌توانند در جایگاه روابط عمومی عملکرد صحیح و مثبتی داشته باشند.

* عدم وجود روابط عمومی‌های منتقد در استان
وی در ادامه از عدم وجود روابط عمومی‌های منتقد در استان سخن به میان آورد و بیان کرد: روابط عمومی‌ها باید توانایی انتقاد در جلسات درون‌سازمانی خود را داشته باشند تا بتوانند از رئیس، کارکنان و یا عملکرد سازمان انتقاد کرده و مشکلات موجود در سازمان خود که در نتیجه ارتباط موثر با مردم رصد کرده‌اند به ریاست سازمان منتقل کنند.

آقاخانی نیاز مهم روابط عمومی‌ها را بیان کرد و گفت: روابط عمومی‌ها باید آخرین امکانات موجود روز و از همه مهمتر حمایت مدیران سازمان خود را در اختیار داشته باشند تا بتوانند بخوبی به وظایف عمل کنند و نتایج مثبتی را برای سازمان خود رقم بزنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان نیز در نشست ایسنا گفت: در گذشته رسانه‌ها بسیار محدود بودند و اکنون روابط عمومی‌ها به روانشناسانی تبدیل شده‌اند که نحوه برخورد با همه رسانه‌ها را فراگرفته‌اند.

فاطمه عزیزی‌هرمز افزود: اتفاق خوبی که در چند سال اخیر در سطح استان شاهد هستیم، ورود اصحاب رسانه به بخش روابط عمومی ادارات و ارگان‌های مختلف بوده که موضوع قابل‌توجهی است.

وی با بیان اینکه همچنان برخی از روابط عمومی‌ها به صورت سنتی فعالیت دارند، اضافه کرد: فضای مجازی در سال‌های اخیر به تهدیدی برای روابط عمومی‌ها مبدل شده است.

* نبود چارت سازمانی برای روابط عمومی‌ها
عزیزی‌هرمز با انتقاد از نبود چارت سازمانی برای روابط عمومی‌ها، بیان کرد: مدیران برخی از ادارات تصور می‌کنند باید افرادی که توانایی سخنوری دارند را به کارگیرند و در برخی از موارد بیکارترین افراد را برای این سمت انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه نبود نیروی متخصص به جایگاه روابط عمومی ضربه می‌زند به طوریکه بیشتر ادارات فرق رسانه‌های دولتی و غیردولتی را هنوز نمی‌دانند، تأکید کرد: متأسفانه در برخی از موارد روابط عمومی‌ها وظیفه مدیحه‌سرایی ادارات را برعهده دارند.

* فضای مجازی فرصتی برای روابط‌عمومی‌ها
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه سابقه روابط عمومی‌ها در ایران به ۷۰ سال نمی‌رسد، گفت: برخی از روابط عمومی‌ها براساس اهداف سازمان و سیاست‌های مادر پیش می‌روند.

دکتر عاطفه زارعی با بیان اینکه شرح وظایف خوبی برای روابط عمومی سازمان‌ها تعریف شده است، اضافه کرد: برخی از نظارت‌ها و ارزیابی‌ها بر روند فعالیت روابط عمومی‌ها تأثیرگذار است بنابراین باید ارزیابی و شرح وظایف مشخصی بر اساس مدیریت سازمانی برای روابط عمومی‌ها تدوین شود.

وی در انتقاد به برخی از رسانه‌های استان تصریح کرد: در برخی از خبرها، خبری از صحت و سقم وجود ندارد که این از جامعه اسلامی به دور است در حالیکه روزآمدی، صحت، موثق بودن و مطابق بودن با سیاست‌های جامعه از ویژگی‌های خبر خوب است.

زراعی با درخواست از روابط عمومی‌ها برای مدیریت مستندات خبری، بیان کرد: فضای مجازی نه تنها تهدیدی برای روابط عمومی‌ها نیست بلکه فرصتی برای ارائه خبر از سوی سازمان‌ها است.

این کارشناس اطلاع‌رسانی تأکید کرد: معماری اطلاعات سازمانی در پورتال سازمان‌ها و ادارات استان رعایت نشده و باعث کلافگی مخاطبان می‌شود و روابط عمومی باید براساس سیاست‌ها و راهبردهای سازمان مادر خود و نگاه دولت این موضوع را پیش ببرد.

* روابط عمومی به سمت حرفه‌ای شدن در حرکت است
مدیر روابط عمومی فرمانداری همدان نیز در نشست ایسنا گفت: نامگذاری یک هفته با عنوان روابط عمومی را به فال نیک می‌گیریم چرا که روابط عمومی یک شاخه کوچک از درخت تنومند ارتباطات است و این جای امیدواری دارد.

علیرضا بابایی افزود: نگاه به جایگاه روابط عمومی در حال تغییر بوده و به سمت حرفه‌ای شدن در حرکت است چرا که در سال‌های اخیر از اصحاب رسانه در این وادی بهره گرفته شده است.

وی به بیان نقاط ضعف و قوت روابط عمومی فرمانداری‌ها پرداخت و اظهار کرد: داشتن جایگاه حاکمیت خوب یکی از نقاط قوت این سمت است و از سوی دیگر هم‌افزایی خوبی بین همه ادارات شهرستان‌ها با فرمانداری وجود دارد که این مسأله موجبات همکاری و تعامل روابط عمومی فرمانداری‌ها را با سایر دستگاه‌ها فراهم می‌آورد.

بابایی محوریت و قدرت تأثیرگذاری را یکی دیگر از نکات مثبت روابط عمومی فرمانداری عنوان و بیان کرد: نگاهی که سایر ادارات به فرمانداری‌ها دارند، بسیار تأثیرگذار بوده و دستگاه‌های حاشیه‌ای از فرمانداری‌ها الگوبرداری خواهند کرد.

وی تعامل رسانه‌ها با فرمانداری را امری پسندیده در جامعه عنوان و تصریح کرد: تعامل دوسویه رسانه‌ها با فرمانداری‌ها کار را برای روابط عمومی‌ها راحت کرده است.

وی در ادامه به آسیب‌های این بخش اشاره و بیان کرد: فرمانداری سیستمی مهاجرپذیر بوده که تحت‌تأثیر سیاست‌ها قرار دارد و وزارت کشور با هر تغییر سیاسی در جامعه تکانی می‌خورد که این مسأله باعث سیاسی‌کاری این نهاد می‌شود.

مدیر روابط عمومی فرمانداری همدان بیان کرد: وزارت کشور بر عکس سایر نهادها که اقدام به برگزاری همایش و گردهمایی به منظور کاهش آسیب‌های درون‌سازمانی خود می‌کنند، این کار را انجام نمی‌دهد.

وی نداشتن چارت سازمانی را یکی دیگر از آسیب‌های فرمانداری و استانداری‌ عنوان و تأکید کرد: اگر به جایگاه روابط عمومی استانداری و فرمانداری در استان نگاه کنیم شاهد خواهیم بود که این مسأله با نقص مواجه است.

بابایی با بیان اینکه اهمیت لزوم داشتن روابط عمومی با ورود رسانه‌ها و فرهنگ رسانه‌ای جامعه به سمتی حرکت کرده که این واحد با همکاری مدیران در ادارات شکل بگیرد و این نیاز احساس شده است، ادامه داد: رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها باید شناخت و معرفت مدیران را نسبت به ارزش و اعتبار روابط عمومی ارتقاء دهند و در صورت مقاومت مدیران نباید عقب‌نشینی کرد.

* باید مدیران را با وظایف روابط عمومی‌ها آشنا کرد
مدیر روابط عمومی فرمانداری همدان با اشاره به اینکه باید مدیران را با وظایف روابط عمومی‌ها آشنا کرد که این مهم با دو یا سه ساعت جلسه محقق نمی‌شود و نیازمند کار کارشناسی و مستمر است، افزود: بهترین امکانات هر سازمانی باید در اختیار بدنه کارشناسی آن سازمان باشد در حالیکه در نظام سازمانی ما همه امکانات خوب در اختیار رؤسای ادارت قرار می‌گیرد.

بابایی خاطرنشان کرد: در روابط عمومی‌ها باید منطق و عقل حاکم باشد و روابط عمومی دارای چنان قدرتی باشد که بالای حرف او که زبان مردم است، حرفی نباشد چرا که در حال حاضر وضعیت کشور بسیار حساس است به طوریکه نیاز داریم انسجام مردم و کشور را تقویت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بی‌شک سخت‌ترین و پراسترس‌ترین بخش‌ها در ادارات روابط عمومی‌ است، یادآور شد: برای تقویت روابط عمومی‌ها نیازمند ارتباط تعاملی و داشتن خط دوسویه و ارتباط مستمر هستیم.

* روابط عمومی‌ها توسط مدیران ساده انگاشته می‌شوند
یک مدرس روابط عمومی در مؤسسه علمی- کاربردی فرهنگ و هنر همدان نیز در نشست ایسنا گفت: مسأله ناراحت‌کننده‌ای که درباره روابط عمومی‌ها وجود دارد، این است که روابط عمومی‌ها توسط مدیران ارشد، میانی و حتی سطح پایین ساده انگاشته می‌شوند.

محمد اکبری افزود: یکی از آسیب‌های موجود در جامعه، قبول نکردن روابط عمومی به مانند سایر علوم در جامعه است و تا زمانی‌که رسانه‌ها، مدیران، مردم و دولت‌ها نتوانند به این نتیجه برسند که روابط عمومی یک علم است، مشکلات این حوزه برطرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ساده گرفتن این سمت باعث شده افراد متخصص برای تصدی این پست در ادارات درنظر گرفته نشوند، ادامه داد: به روابط عمومی باید مدیریت ارتباطات گفته شود در حالیکه روابط عمومی‌ها به وظایف و کارکردهای خود آگاه نبوده و اغلب چسباندن بنر بر روی دیوار را تنها وظایف خود می‌دانند در صورتی‌که روابط عمومی‌ها چشم بینای سازمان و نهاد خود هستند.

اکبری با تأکید بر اینکه روابط عمومی‌ها باید به عنوان حلقه واسط مردم و نهاد مربوطه خود مشکلات خود را از این طریق به گوش مسئولان برسانند، خاطرنشان کرد: تحلیل افکارعمومی از وظایف روابط عمومی‌ها است و اگر بخواهیم روابط عمومی‌ها موفق باشند، باید درس این رشته را خوانده باشند.

وی با بیان اینکه فقر نظری در حوزه روابط عمومی وجود دارد، اضافه کرد: هر علمی دارای نظریه‌های خاص خود است و این مسأله درباره روابط عمومی‌ها نیز وجود دارد.

این کارشناس روابط عمومی در همدان با بیان اینکه رهبری و مدیریت سازمان بر عهده روابط عمومی است، اظهار کرد: روابط عمومی‌ها باید بیشتر از یک مدیر به محیط خود آگاه باشند تا بتوانند سازمان را رهبری کنند. آنها باید به ابزار تحقیق و تفحص مجهز باشند و نحوه نظرسنجی، تحقیق و افکارسنجی بدانند.

وی تصریح کرد: متأسفانه روابط عمومی‌های ما اکنون «بله، قربان‌گو» هستند در حالیکه روابط عمومی‌ها باید دارای قدرت مشاوره بوده و به عنوان بازوان راست مدیران باشند.

* ارتباطات برون‌سازمانی در بین ادارات ما ضعیف است
اکبری با بیان اینکه ارتباطات برون‌سازمانی در بین ادارات ما ضعیف است، یادآور شد: داشتن فن ارتباط برون‌سازمانی باعث تقویت ارتباطات بین مدیران و مردم می‌شود.

وی یکی دیگر از وظایف روابط عمومی‌ها را دفاع از شهرت و اعتبار سازمان خود با استفاده از تعامل و گفت‌وگو دانست و با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید به روانشناسی اقناع مسلط باشند، تأکید کرد: روابط عمومی‌ها باید بدانند زمان شناس و موقع‌شناس باشند و نحوه برخورد با رسانه‌ها و قانع کردن مردم و رسانه‌ها را دانسته به نوعی بتوانند در جامعه فرهنگسازی کنند.

اکبری با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای توسط برخی روابط عمومی‌ها رعایت نمی‌شود، گفت: در برخی از موارد روابط عمومی‌ها با مشاهده نقد از سوی رسانه‌ها تلاش می‌کنند با دادن هدیه رسانه را با سازمان خود همراه کنند که با این کار، قدرت نقد رایگان رسانه را با دستان خود از بین می‌بریم.

* جذب اسپانسر و سلبریتی اقدامی مبتکرانه روابط عمومی‌ها
وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید بدانند رسانه‌ها ابزار نیستند بلکه باید اجازه دهیم که توسط آنها نقد شویم، جذب اسپانسر و سلبریتی‌ها برای رفع مشکلات سازمان را یکی از اقدامات مبتکرانه توسط روابط عمومی‌ها عنوان و تأکید کرد: در کشورهای غربی روابط عمومی‌ها با بهره‌گیری از نیروی مردمی و جذب اسپانسر، بسیاری از مشکلات نهادهای خود را برطرف می‌کنند اما در کشورهای جهان سوم نه تنها باری از روی دوش سازمان‌ها برداشته نمی‌شود بلکه مشکلی نیز ایجاد می‌شود.

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه جذب مشارکت‌های مردمی از دیگر وظایف روابط عمومی‌ها است که متأسفانه مغفول مانده، تصریح کرد: مدیریت بحران‌ها باید توسط روابط عمومی‌ها انجام شود به طوریکه پیشگام و جلودار اتفاقات در هر شهری باید روابط عمومی‌ها باشند که متأسفانه در کشور ما روابط عمومی‌ها آخرین افرادی هستند که در صحنه حاضر می‌شوند.

وی افزود: باید با برگزاری جلسات متعدد مدیران را با وظایف روابط عمومی‌ها آشنا کرد و از آنها بخواهیم دست روابط عمومی‌ها را برای پیشبرد امور بازتر بگذارند.

* روابط عمومی مالی از تخصصی‌ترین حوزه‌های هر اداره
این کارشناس ارتباطات، روابط عمومی مالی را یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌های هر اداره عنوان و اظهار کرد: خریدها و مناقصه‌ها باید به گونه‌ای توسط روابط عمومی‌ها اعلام شود که مردم نسبت به آن نهاد بدبین نشوند.

وی ارتباط با مصرف‌کنندگان را از وظایف روابط عمومی‌ها عنوان و بیان کرد: روابط عمومی‌ها هرگز درگیر گفت‌وگو با سطح کلان نیستند بلکه باید با دولت وارد مذاکره و چانه‌زنی شده و با نمایندگان مجلس وارد گفت‌وگو و بحث شوند به طوریکه نباید ناامید شوند و از ورود به عرصه‌های جدید بترسند.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی


  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


  یادداشتی بر انتشار کتاب هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد