شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک روابط عمومی کارآمد برای حفاظت سلامت روانی حرفهای خود ناگزیر از رعایت اصول اخلاقی و تدوین آییننامههای رفتاری در روابط عمومی است.
در راستای تحقق این هدف، به نظر میرسد در شرایط کنونی میباید با اشتراک مساعی استادان، مجامع دانشگاهی، تشکلهای صنفی، مدیران روابط عمومیها و سایر افراد مجرب و صاحب نظر، منشور اخلاقی مورد نظر تدوین و برای کارآمدی بیشتر در اختیار روابط عمومی قرار گیرد.
بر این اساس منشور اخلاقی روابط عمومی میتواند شامل موارد زیر باشد:
1. استفاده نکردن از عامل دروغ، دلایل ظاهرفریب و مستندات تحریفشده در تبلیغات.
2. مواجه با مشتریان و مخاطبان، همکاران و مدیران بر حسب موازین اخلاقی و انصاف.
۳ .خودداری از نشر اطلاعات کذب و خلاف واقعیت و ارایه تعهد مبنی بر انجام تحقیق و کسب اطمینان در مورد صحت مطالب قابل انعکاس.
۴. دادن تعهد مبنی بر نپذیرفتن هدایا یا حقالزحمه از مخاطبان.
۵. خودداری از دریافت پورسانت به جای حقالزحمه معین.
۶. خودداری از جریحهدار ساختن احساسات عمومی با نشر اطلاعات خلاف واقعیت.
۷. عمل به حقانیت مخاطب و پرهیز از برخورد غیراخلاقی با مخاطب.
۸. متوسل نشدن به ترفندهای تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی.
۹. پرهیز از تطمیع یا تهدید رسانهها در مورد آگهی یا قطع آن؛ چرا که تصمیمگیری در مورد اخبار قابل درج تنها باید بر اساس ارزشهای خبری باشد.
۱۰. افرادی که در روابط عمومیها مشغول کار میشوند،باید در بدو استخدام عمل به موارد فوق را متعهد شده و برای رعایت آنها سوگند یاد کنند.
در صورتی که چنین منشوری در روابط عمومی، جنبه اجرایی پیدا کند، آن گاه میتوان متخلفان را از جمع کارکنان روابط عمومی اخراج کرد و عاملان اصول اخلاقی را مورد قدردانی قرار داد.
بنابراین، نخستین ویژگی یک روابط عمومی کارآمد، عامل بودن کارکنان آن به اصول اخلاقی حرفهای است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|