شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اهمیت روابط عمومی در آموزش و پرورش به عنوان پرمخاطب ترین نهاد اجتماعی کشور با 40میلیون مخاطب، مسئله ای مهم و اولویت دار است.
تعامل سازنده و ایجاد پل ارتباطی بین اجزای مثلث حیاتی نظام آموزشی یعنی معلم،دانش آموز و خانواده با نهادهای سیاست گزار و تصمیم گیر، امریست که می توان موفقیت آموزش و پرورش را در گرو آن دانست، اما آیا می توان با نگاه سازمانی چندسال قبل ، درعصری که با حضور انواع ابزارهای ارتباطی، شاهد انقلاب رسانه ای هستیم، گام های موثر و تحول آفرین برداشت؟!
طی چندین سالی که از قرار گرفتن روابط عمومی در چارت سازمانی آموزش و پرورش می گذرد وظیفه ی آن به ویژه در مناطق کوچکتر به تشریفات ، آذین بندی مناسبت ها و تهیه گزارش از برنامه ها ختم می شد ، علاوه بر آن به دلیل عدم تعریف جایگاه آن در سازمان ، به عنوان یک پست رده چندمی به یک کارشناس غیرمرتبط محول می گردید، اما از آن روز تا به حال ، آنگونه که باید ، نگاه تخصصی و تحول شایسته ی انقلاب رسانه ای کشور ، براساس نیازهای منحصر به فرد این نهاد در جایگاه روابط عمومی های آموزش و پرورش رخ نداده است.
افکارسنجی ، اطلاع رسانی ، مدیریت افکار عمومی ، فعالیت رسانه ای مستمر با ابزارهای مختلف ارتباطی ، پاسخگویی به موقع ، خلاقیت و ابتکار ، برنامه ریزی فعالیت های مدیر سازمان و موارد متعدد دیگر را می توان از وظایف یک روابط عمومی پویا در آموزش و پرورش امروز یاد کرد.حال با شرایطی که یک نیرو علاوه بر پست روابط عمومی ، پست های دیگری چون کارشناسی فناوری،مسئول دفتری و... بر او محول شده ، چگونه می توان به آرمان های روابط عمومی در آموزش و پرورش فکر کرد؟! براساس مشاهدات میدانی و تجارب کارکنان این نهاد می توان عدم موفقیت کامل طرح های اجرایی در آموزش و پرورش را مرتبط با عدم توجیه و ارتباط گیری موثر بین تصمیم سازان این نهاد و ارکان آن یعنی فرهنگیان ، دانش آموزان و خانواده ها دانست که این نقطه ضعف را می توان با فکر خلاق و پویایی یک روابط عمومی دوراندیش و برنامه محور حل کرد.
اینک که در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش شاهد رویکردی نو و برنامه هایی از جنس اهداف مذکور هستیم ، امیدواریم با اقدامات عملی و تحولات ساختاری ، روابط عمومی را در ادارات آموزش و پرورش به مرکز سنجش افکار و خواسته های مخاطبان ، مدیریت رسانه ای آموزش و پرورش و مشاوری امین برای سیاستگزارن این نهاد مبدل ساخت.
به منظور انجام یک اقدام ماندگار و زیرساختی و فراگیر شدن آن ، که موجبات تحول اجتماعی را فراهم نماید ، باید ساختاری جدید در چارت سازمانی ادارات آموزش و پرورش متشکل از چندین نیروی متخصص و ناظر بر تمامی نیروهای آن سازمان ، پایه ریزی گردد ، تا وظایفی چون افکارسنجی ، ارتباط گیری با مخاطبان ، ارتباطات درون سازمانی ، تهیه گزارش های خبری و تصویری ، انتشارات ، ارتباط گیری با رسانه ها و جراید ، نظارت بر حسن اجرای مراسم ها و جلسات ، اطلاع رسانی صحیح و جامع باتوجه به حضور افراد مختلف با ایده ها و تفکرات متفاوت در این نهاد و از همه مهمتر طراحی نظامی منسجم برای پاسخگویی به خواسته ی میلیون ها مخاطب آموزش و پرورش را پیگیری نماید.
|