تعریف سئو (SEO)
یکی از واژه هایی که در ادبیات جهانی روابط عمومی طی چند سال اخیر رونق فراوان یافته و در کشور ما واژه ای نا آشنا قلمداد می شود واژه سئو (SEO) یا به عبارت دیگر اس ای او است. سئو (SEO) از ترکیب سه کلمه (Search Engine Optimisation) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو تشکیل شده است.
مروری بر تاریخچه پیدایش سئو(SEO)
در بدو فعالیت اینترنت ما شاهد تعداد معدودی سایت بودیم که برای طبقه بندی و دسته بندی آنها به منظور معرفی به مخاطبان از نوعی سایت به نام دایرکتوری استفاده می شد. دیری نپایید که با گسترش سایت های اینترنتی دایرکتوری ها مفهوم خودشان را از دست دادند. چرا که محتوای وب بسیار بیشتر از ظرفیت دایرکتوری ها شده بود. این چالش برنامه نویسان را بر آن داشت تا با طراحی موتورهای جستجوگر شگردی برای بهبود کیفیت دسترسی به محتوای وب پیدا کنند. زمانی که موتورهای جستجوگر با حجم کثیری از داده های متنوع در فضای وب مواجه شدند، برنامه نویسان تصمیم گرفتند که راهی برای اولویت بندی این محتوای کثیر پیدا کنند، به این ترتیب بود که اولین الگوریتم ها برای موتورهای جستجوگر نوشته شدند.
موتورهای جستجو و آغاز سئو(SEO)
مفهوم سئو اساسا مفهومی است که با حیات موتورهای جستجو و نگارش اولین الگوریتم ها برای این موتورها آغاز شد.
فعالیت موتورهای جستجو شامل سه مرحله می شود:
1. ارسال روبات یا کراولر به سایت برای جمع آوری اطلاعات
2. تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت و رده بندی آنها با توجه به اطلاعات سایت های دیگر
3. ارائه پاسخ به جستجوی کاربران
اولین الگوریتم ها برای تجزیه و تحلیل محتوای وب بسیار ساده بودند. آنها تعداد فراوانی یک واژه را در یک سایت معیار قرار می دادند و سایت ها را بر اساس آن مرتب می کردند. مدیران سایت ها که نیاز مبرمی به بازدید کننده داشتند با درک این الگوریتم سعی کردند تا با تکرار بی خود واژه های کلیدی در سایتشان، سایت خود را در رده های بالای جستجو قرار دهند. بالطبع با این کار کاربران عموما در یافتن پاسخ سوالاتشان دچار مشکل می شدند. این مساله باعث شد که برنامه نویسان موتورهای جستجو سعی در توسعه الگوریتم جستجو کنند. آنها سایت هایی که تکرار کلمات کلیدی در آنها به طور غیر معمول زیاد بود را از فهرست جستجو حذف یا به عبارتی بای کوت کردند.
همچنین سعی کردند تا با قرار دادن قوانینی مدیران سایت و تولید کنندگان محتوا را به تولید محتوای مفید برای کاربران تشویق کنند. نتیجه این فعالیت حوزه مطالعاتی شد به نام سئو (SEO)یا بهینه سازی برای
موتورهای جستجو.
§ حوزه دانش سئو(SEO) در یک جمله
در این حوزه از دانش ما روش هایی را می آموزیم که بتوانیم با تولید محتوای مناسب بر میزان بازدید سایتمان تاثیر بگذاریم.
سئو(SEO) و روابط عمومی الکترونیک
این حوزه مطالعاتی با حوزه روابط عمومی الکترونیک که عرصه پویای روابط عمومی در دنیای مدرن محسوب می شود در ارتباط است. چرا که برای تاثیر گذاری بر مخاطب ما نیاز مبرمی به مشاهده شدن داریم. اقناع مخاطبان برای بازدید از یک سایت می تواند از طرق گوناگون در فضای وب صورت گیرد. که متداول ترین راه های آن عبارتند از:
1. معرفی سایت از طریق پیام کوتاه
2. ارائه محتوای جدید از طریق پست الکترونیک
3. معرفی آدرس سایت از طریق بروشور، کاتالوگ، تراکت، کارت ویزیت و...
4. تبلیغ آدرس سایت از طریق تبلیغات محیطی
5. ارائه آدرس سایت از کانال تبلیغات رادیویی و تلویزیونی
6. معرفی سایت در نمایشگاه ها با قرار دادن لپ تاپ وتجهیزات الکترونیکی
7. معرفی سایت از طریق آگهی های مطبوعاتی
8. تبلیغ سایت در سایت های دیگر
همانطور که ملاحظه می شود تمام راه های فوق هزینه برند و بازدهی نسبتا غیر قابل پیش بینی دارند. تجربه نشان می دهد که بالغ بر 80% مخاطبان سایت ها از طریق موتورهای جستجو گر (همانند: گوگل، بینگ، یاهو آلتاویستا و موتور جستجوی فیسبوک) وارد سایت های مورد نظرشان می شوند.
همین امر باعث می شود که امروز در حوزه روابط عمومی که جویای مخاطبان بدون هزینه تبلیغات می باشد، بحث سئو (SEO) به عنوان یکی از مباحث مهم مطرح شود.
اقتضائات سئو (SEO)
1. سئو(SEO) در واقع مجموعه ای از قوانین است که رعایت آنها باعث می شود تا هزینه کمتری برای تبلیغات سایتمان بپردازیم و باعث افزایش شناخت از برندمان (Brand Awareness) می شود.
2. این قوانین بر پروسه تولید محتوا تاثیر می گذارد و محتوای تولید شده را تا حد زیادی تحت تاثیر استراتژی های سازمان، موسسه، شرکت یا سایت قرار می دهد.
3. بایستی توجه داشت که روند موجود در حوزه دانش سئو (SEO) با پیچیده تر شدن الگوریتم های موتورهای جستجو، پیچیده تر می شود. لذا تکیه بر نکاتی چند و عدم مطالعه باعث خسارات سنگینی بر میزان ترافیک سایت می شود.
4. لذا شرکت ها و سازمان ها در واحد روابط عمومی بخشی تحت عنوان کارشناسان سئو(SEO) تعریف می کنند که با همکاری بخش روابط عمومی به تولید و انتشار محتوا در فضای وب می پردازند.
5. این مساله در خصوص شرکت های بین المللی که سایتشان با زبانهای بین المللی منتشر می شوند، بیشتر صادق است. چرا که رقابت در زبان های بین المللی بسیار بیشتر از زبان های محلی است.
6. سئو (SEO) از مدیران سایت، محتوای با کیفیت و بدیع می خواهد و محتواهای تکراری (و به زبان عامیانه کپی پیست شده) را نمی پذیرد. بنابراین شاید سایت های فراوانی محتواهای دیگران را به امید بالا بردن رتبه سایت شان در آن قرار می دهند و متاسفانه جواب نمی گیرند.
7. سئو (SEO) دانشی ثابت نیست که بتوان بر قوانین آن تکیه کرد و به یک جزوه، کتاب یا مشاوره بسنده کرد، بلکه حرکتی سیال از دانش است که با توسعه موتورهای جستجو توسعه می یابد و از همین جهت نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.
8. اگر چه قوانین سئو(SEO) امروز در دسترس همگان قرار دارد اما متاسفانه الگوریتم ها برای موتورهای جستجو متفاوت است. ممکن است فعالیتی در یک موتور جستجو باعث افزایش بازدید شود و در همان حال در موتور دیگر ایراد تلقی شود. اما به دلیل فراگیر بودن موتور جستجوی گوگل مبنا را بر منشور کاری مدون شده توسط گوگل قرار می دهند.
9. سئو (SEO) نیاز به زمان دارد و نمی توان پس از سئو (SEO) کردن سایت انتظار جهش ناگهانی در رتبه سایت را داشت.
10. برخی از قوانین سئو جهت اعمال ارائه می شوند و اجرای آنها در آینده صورت می گیرد. بنابراین اگر امروز در جایگاه بالایی قرار دارید و قواعد جدید را پیاده نمی کنید بایستی انتظار تنزل از جایگاه فعلی تان را داشته باشید.
با این پیش درآمد به سراغ سایر منابع در این خصوص بروید. مطمئنا راه های خوبی برای بهبود رتبه سایتتان پیدا خواهید کرد.
منبع: شارا |