شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اگر شما بازخوردهای مشتریانتان را جمعآوری میکنید، این کار بسیار خوبی است و شما هماکنون از بسیاری کسبوکاری کوچک دیگر جلوتر هستید. اما هنوز وظیفه شما کامل نشده است. در واقع بزرگترین اشتباه شرکتها این است که نتایج بازخوردها را با کارکنانشان به اشتراک نمیگذارند.
هنگامی که شما بازخوردهای مشتریانتان را جمعآوری میکنید مطمئنا از این پس تجربه بهتری برای آنها خواهید ساخت. شما ممکن است دادهها را تشریح کنید، برخی از راهحلها و تغییرات را پیدا کنید و آنها را با تیم مدیریتی به اشتراک بگذارید. اما اگر شما این بازخوردها را با کارکنانتان که بیشتر با مشتریان در تعامل هستید به اشتراک نگذارید هیچکدام از این کارها به خوبی انجام نخواهد شد.
فقط به اشتراکگذاری دیدگاههای کلی شما از بازخوردها کافی نیست. گاهی اوقات بسیار موثر خواهد بود اگر کارکنان به طور مستقیم نظرات مشتریان را بشنوند.
بنابراین چگونه باید بازخوردهای مشتریان را به اشتراک بگذارید؟
به عنوان مثال پس از اینکه مشتری یک خرید از شما انجام داد، شما درجه رضایت او را بپرسید و سپس یک سیستم برای توزیع آن در سراسر شرکت راهاندازی کنید.
شما میتوانید گزارشهای هفتگی، ماهانه و یا هر سه ماه یکبار تهیه کنید که شامل نمرات کلی شرکت در طول آن مدت باشد. این همچنین نشان میدهد که شما در حال اندازهگیری بازخورد از مشتریان هستید. شما میتوانید یک گزارش مفصل تهیه کنید و آن را به کلیه همکاران از تیم فروش تا حملونقل ارائه کنید.
از آنجا که دادههای بسیاری در دسترس شما خواهد بود، لذا قبل از اینکه آن دادهها را با کارکنانتان به اشتراک بگذارید، بهتر است کمی آنها را فیلتر کنید. برای این کار:
یک سیستم CRM استفاده کنید که دادهها را براساس مناسب بودنشان فیلتر کند.
از ابزارهای بررسی مثل Flexible استفاده کنید.
متوقف نشوید.
شما همچنان به جمعآوری بازخورد از مشتریان ادامه بدهید و این نتایج را با کارکنان خود به اشتراک بگذارید. به این ترتیب هنگامی که شما تصمیم گرفتید تغییراتی را به وجود بیاورید تا تجربه مشتری بهتر شود، اگر آنها منجر به بهبود شوند خواهید فهمید و کارکنان هم میدانند که برای رسیدن به اهداف چه کاری باید انجام دهند.
علاوه بر آن، لازم است هر دو بازخورد مثبت و منفی به اشتراک گذاشته شود. همچنین شما باید هرگونه پیشنهاد مشتریان را نیز با آنها به اشتراک بگذارید. کارکنان شما نیاز به انتقاد سازنده برای رشد و بهبود دارند. آنها همچنین نیاز دارند آنچه را که به درستی انجام میدهند را بدانند تا به انجام دادن آن ادامه بدهند.
به اشتراک گذاری این دیدگاهها با کارکنان باعث میشود که آنها احساس تعهد نسبت به شرکت داشته باشند. به گزارش گالوپ از بررسی های جهانی تنها 13 درصد از کارکنان در محل کار احساس تعهد دارند. اما اگر شما اطلاعات زیادی را با آنها به اشتراک بگذارید میتوانید این احساس را در آنها تقویت کنید.
منبع: www.ibazaryabi.com
رها صابری
|