شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صرف نظر از این که با سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موافق باشید یا نه ولی فکر می کنم یک مقدار زیادی توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.
از دیدگاه روابط عمومی، رویکرد وی یک فاجعه بوده است. از حملات و حملات تند و تیز به رسانه ها در واکنش به اخبار و پیام های آنها و بقول او اخبار جعلی و پیشی گرفتن در مغلوب ساختن قبل از مغلوب شدن خود یک نمونه درخشان از این رویکرد است.
در اینجا به چهار بعد این فاجعه اشاره می شود:
1. دروغ: مانند ادعای ترامپ درباره میزان حضور مردم در مراسم تحلیف که گمراه کننده بود. دونالد ترامپ در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد تصویر بزرگی از جمعیت حاضر در مراسم تحلیفش را در کاخ سفید نصب خواهد کرد تا خبرنگارانی که "حضور باورنکردنی و شاید رکوردشکن" را باور نمیکنند، هر روز این تصویر را ببینند.
2. مبارزه با رسانه ها: یکی دیگر از جنبه های فاجعه بار روابط عمومی ترامپ دشمنی بی وقفه با رسانه های آمریکایی است. دونالد ترامپ در توییتی، « رسانه هایی» که اخبار جعلی منتشر می کنند را به دشمنی با مردم آمریکا متهم کرده است.
راینس پریبس رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، از مردم آمریکا خواست که سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص دشمنی رسانه ها با مردم آمریکا را جدی تلقی نمایند.
3. انتصاب سخنگویان سوال انگیز: «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید یکی از این افراد است و این دامی است که ترامپ برای خود پهن کرده است: عدم آمادگی در کنفرانس های مطبوعاتی و ظاهری عصبی.
4. مسدود کردن دسترسی به اطلاعات: کاخ سفید خبرنگاران برخی از رسانه های بزرگ از جمله رسانه هایی که به انتقاد از دونالد ترامپ می پرداختند را از حضور در یک نشست خبری ویژه و بدون دوربین منع کرد. از جمله خبرنگاران محروم، خبرنگاران رسانه های سی ان ان، نیویورک تایمز، پولیتیکو، لس آنجلس تایمز و بازفید بودند. این اقدام، اعتراض بسیاری را به همراه داشت و خبرنگاران آسوشیتد پرس و مجله تایم نیز پس از اطلاع از محرومیت دیگر همکارانشان، این جلسه را ترک کردند.
همچنین رئیس جمهور آمریکا هنگام بازی گلف با نخست وزیر ژاپن در باشگاهی خصوصی در فلوریدا، اعضای تیم رسانهای خود را حبس کرد.
ترامپ در ادامه جنگ تمام عیاری که علیه رسانه ها آغاز کرده است، از حضور در ضیافت سالانه کاخ سفید با انجمن خبرنگاران هم امتناع کرد...
|