نکاتی در مورد منبع خبر: ذکر منبع حتما باید در بازانتشار مطالب و اخبار اختصاصی رسانهها و پایگاه های اینترنتی رعایت شود؛ چون حاصل تلاش و کار افراد دیگری است. ذکر منبع یک امر معمول است و ایرادی ندارد که رسانهها با ذکر منبع، اخبار و مطالب همدیگر را نقل کنند. اما متاسفانه تعداد زیادی از همکاران رسانه ای مطالب و خبرهای سایر رسانه ها را کپی کرده و از ذکر منبع آن خودداری می کنند. شارا در صورتی اجازه باز انتشار مطالب خود را می دهد که منبع آن به طور کامل ذکر شود.
|
برداشت ها - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):
شارا- در زندگی روزمره، مردم احتیاج به کسب اطلاعات درباره کار، آموزش، بهداشت، فرهنگ، ورزش، تفریحات و تسهیلات جدید در حوزه کسب و کار دارند. همین طور در حوزه ارتباطی، دادن آگاهی در زمینه های مختلف شغلی و غیره، مباحث اختصاص داده شده به سئوالات روزمره شهروندان و تعاملات دوسویه مورد توجه است. در حوزه تراکنشی نیز، رزرو بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما، ثبت نام در دوره های آموزشی، انواع نقل و انتقال وجوه مالی در زندگی مردم باید در نظر گرفته شود. مدیریت از راه دور امکان دیگری از کاربردهای فناوری اطلاعات است که در حوزه اطلاعات شامل: راهنمای خدمات عمومی، جهت دهی به رویه های اداری، ثبت نام کننده های عمومی و پایگاه های داده می شود.
تغییر در روش های برقراری ارتباط و معرفی فنون و ابزارهای جدید مورد استفاده سازمان ها، بدون آگاهی رسانیدن و آموزش به مخاطبان تبدیل به جریانی یک سویه می شود. در این جاست که رسانه ها به عنوان کانون مهم در نظام اطلاع رسانی به یاری روابط عمومی ها می آیند تا آن چه را که روابط عمومی ها به عنوان محتوای مورد نیاز مخاطبان به شکل حرفه ای و کاربردی تولید می کنند به آگاهی شهروندان برساند. اگر چه فعالان حرفه روابط عمومی ابزارها و فنون مختلفی را در اختیار دارند که با اتکای به آن ها می توانند اهداف آموزشی و اطلاع رسانی خود را محقق سازند، اما تردید وجود ندارد که رسانه های جمعی بی بدیل ترین نقش را در انتقال مفاهیم آموزشی و همگام سازی مخاطبان با سازمان ایفا می کنند. تعامل مناسب و برقراری حسن ارتباط میان روابط عمومی ها و رسانه ها منجر به آن می شود تا سطح دانش و معرفت شهروندان به عنوان مخاطبان اصلی هر دو کانون نظام اطلاع رسانی ارتقا یابد.
بنابراین در بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی و ارایه سرویس ها و خدماتی که از سوی سازمان ها به ویژه فعالان عرصه اقتصادی نظیر بانک ها و سایر بنگاه های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به همگام سازی مخاطبان و مشتریان به عنوان اصلی اجتناب ناپذیر باید لحاظ شود. روابط رسانه ای مناسب در آفرینش جامعه ای که در آن شهروندان گام به گام همواره با رشد و شکوفایی سازمان ها به شکل پویا و فعالانه ای حضور می یابند، به عنوان شاه کلیدی به شمار می رود که راهگشا و سرعت بخش بسیاری از اهداف و رسالت های متعالی هم روابط عمومی ها و هم رسانه ها خواهد بود.
منبع مرجع: شارا (شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران)
|