درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 03:29   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد

  رئیس اوپن‌ای‌آی اولین تصویر تولید شده توسط GPT-4o را به اشتراک می‌گذارد


ادامه ادامه مطلب دو

سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود

  سام آلتمن می‌گوید نمی‌تواند برای غذا خوردن بیرون برود


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند

  تبلیغات سامسونگ اپل را به خاطر فاجعه بازاریابی له می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  بازسازی اعتماد عمومی با بازشناسی کارکرد روابط‌عمومی
  آینده روابط‌عمومی با وجود هوش مصنوعی: همزیستی انسان و ماشین
  رقص گوگل با ریتم خودش: پاسخ ساندار پیچای به ساتیا نادلا
  روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در انعکاس خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی دارند
  روابط‌عمومی مدیر مدار یا روابط‌عمومی مردم‌دار؟
  چالش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک در سال ۲۰۲۴: گزارش اضطراب را نشان می‌دهد
  مسئولیت اجتماعی و روابط‌عمومی دو روی یک سکه
  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی
  هوش مصنوعی مولد توسعه ربات‌های انسان‌نما را سرعت می‌بخشد: این برای مشاغل چه معنایی دارد؟
  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29061صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 29 فروردین 1400 - 23:05
اصطلاح مطبوعات زرد
چون روزولت در اظهارات خود اشاره به وجود کثافت احتمالی در کف یک ساختمان کرده بود از همان روز به این روش افشاگری یک جانبه «ماک ریکینگ» اطلاق شده است و اصطلاح « مطبوعات زرد (رنگ فضولات)» از همین جاست.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- 14 اپریل 1906 تئودور روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا روش افشاگری روزنامه های آن زمان که تلاش خودرا تنها متوجه صاحبان کمپانی ها و بازرگانان و بانکها کرده بودند و به پر و پای آنان می پیچیدند «ماک ریکینگMuckraking» نامید و گفت: افشاگری، وظیفه روزنامه نگار است که اصلاحیه اول قانون اساسی ما دست او را باز گذارده است ولی نه این که تنها سراغ برخی کمپانی ها و پاره ای از پولدارها برود و نگاهی به کارهای بد دیگران نکند؛ ما سیاستمدارانی هم داریم که با اعمال خود ـ تعمدی و یا سهوی ـ به جامعه خیانت می کنند، و در افراد دیگر هم انحراف وجود دارد.


وی که در یک نشست رسمی قوه مقننه شرکت کرده بود افزود: روزنامه نگار پس از ورود به دفتر کارش باید حب و بغض خود نسبت به افرادرا کنار بگذارد و با دیدی منصفانه و بی طرفانه به جامعه و اعضای آن و نهادها بنگرد. اگر در فردی و یا موسسه ای عیبی عمومی مشاهده کند باید حسنش را ببیند و با هم بسنجد و بنویسد تا مخاطب باور کند که وی ناظری بی طرف است و نوشته او را به ذهن بسپارد و خواستار حل مسئله شود.


روزولت گفت: این روزنامه نگاران وقتی وارد یک ساختمان می شوند، به عظمت ساختمان و کارهایی که در آن انجام می شود توجه نمی کنند و تنها کف اطاقها و راهروها را در جستجوی یک قطعه کثافت می کاوند که از ته کفش یک مشتری (رجوع کننده) جدا شده است و فقط آن را زیر ذره بین قرار می دهند و ذهن مردم را از کارهای خوب برمی گیرند و آنان را منفی باف می کنند به گونه ای که گمان می برند صاحبان کمپانی ها و ... تنها یک هدف دارند و آن غارت مردم است و خدمات آنها را در نظر نمی گیرند.

 

من از قواعد و اصول و روشهای روزنامه نگاری اطلاع چندان ندارم، اما می دانم که قانون اساسی دست آنان را باز گذارده که عادلانه به مسائل نگاه کنند و همه جانبه بنویسند و تا چیزی برایشان ثابت نشده است درباره اش قضاوت نکنند که نگاه مردم به قلم روزنامه نگار و نوشته های روزنامه است و می دانیم که مردم به همان گونه که هنگام خوردن استیک (کباب) به فکر چگونگی پرورش گاو، ذبح و پخت و پز آن فرو نمی روند؛ در مورد روزنامه ها هم محصول را که همان «نوشته» است می بینند و ....


چون روزولت در اظهارات خود اشاره به وجود کثافت احتمالی در کف یک ساختمان کرده بود از همان روز به این روش افشاگری یک جانبه «ماک ریکینگ» اطلاق شده است و اصطلاح « مطبوعات زرد (رنگ فضولات)» از همین جاست.


روزولت در نطق خود، نام دو روزنامه نگار را که تندروهای این نوع افشاگری بودند (لینکن استیفنز Lincoln Steffens و ایدا تاربل Ida Tarbell ) بر زبان جاری ساخت. استیفنز در یک رشته گزارش، سوء عمل کمپانی استاندارد اویل را نوشته بود و «تاربل» تحت عنوان «مایه شرم شهرها» برضد ثروتمندان و بازرگانان افشاگری می کرد که گزارشهای هر دو بعدا به صورت کتاب انتشار یافته است.


باید توجه داشت که روزنامه نگاری اینوستیگیتیو (تعقیب مسائل، همانند کاراگاه پلیس) با ماک ریکینگ متفاوت است که در «ماک ریکینگ» تنها بدگویی می شود و در روزنامه نگاری اینوستیگیتیو با هدف خدمت به جامعه، فسادزدایی و پیشگیری از بسط فساد شرح یک ماجرای مکشوفه (بد و یا خوب) می آید.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هفت گام برای توسعه روابط‌عمومی


  8 راه برای تقویت رابطه ایمنی عمومی - جامعه با روابط‌عمومی


  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی


  مرجعیت رسانه‌ای


  7 کلید برای به دست آوردن بیشترین بهره از هوش مصنوعی مولد


  در نکوهش چاپلوسی و رفتارهای منافقانه


  شیفتگی جمعی


  ارتباطات پایدار و نقش روابط‌عمومی‌


  چگونه اخبار جعلی را در طول جنگ تشخیص دهیم؟


  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد