شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در دنیای کنونی ضرورت توجه به نقش و رضایت مردم یکی از بزرگترین سرمایه های اجتماعی هرکشوری به حساب میآید و روابط عمومیها در توسعه نظام ارتباطی جامعه ، آگاه سازی افکار عمومی ، رضایتمندی و جلب مخاطب ، تفاهم و همدلی ، نقش روشنگری و اساسی دارند.
اطلاع رسانی و تعاملات اجتماعی انجام نیاز سنجی از مهمترین وظایف روابط عمومیها در انعکاس چهره واقعی و مطلوب جامعه میباشند.
کسب اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین، جلب همکاری و مشارکت نظارت همگانی به کمک هنر روابط عمومی و علم اجتماعی میتواند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی موثر و راهگشا باشد. زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی ، در گروی آموزش صحیح به مردم، فرصت دهی به آنها برای ایفای نقش و فرهنگ سازی است.
اقتصاد مقاومتی برای آنکه ازحالت شعاری خارج و به برنامه عمل تبدیل شود به مشارکت مردم نیاز دارد. که همه اینها بخشی مهم از وظایف روابط عمومیهاست. فرهنگ سازی از طریق رسانهها و توجه به ابتکارات خود مردم و ایجاد نهادهای ارائه دهنده خدمات نوین و موثر موجب تقویت روحیه و انگیزه دهی میشود. که روابط عمومی بعنوان یک رسانه میتواند در اصلاح الگوی مصرف که از ابتدایی ترین و اصلی ترین مقوله اقتصادی مقاومتی است نقش بسیار ارزنده ای را ایفا کند زیرا تغییر از فرد شروع میشود( فرد درون نظام خانواده) اقتصاد مقاومتی باید موازنه داشته باشد در سطح خرد و از درون ( خواسته) شود آموزش مفید و صحیح سازمانی میتواند راهگشا باشد.
فرهنگ سازی و درونی سازی اقتصاد مقاومتی یعنی افراد خودشان بر عملکرد خود و دیگری نظارت کنند. فرهنگ پدیده ای اکتسابی است و مقولات متعددی را در برمیگیرد.
اولین گام برای گفتمان سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی یافتن مقوله ها و تعریف دقیق و صحیح آنها با در نظر گرفتن شرایط موجود در جامعه و نیازهای تک تک افراد است بنابراین برنامه ریزی درست بخشی ازگفتمان فرهنگی اقتصاد مقاومتی است مدیریت در جامعه سه سطح عمومی، نخبگانی و توده ای دارد از مهم ترین تمایزهای این سه قشر روش درک واقعیتها و رفتار مبتنی بر آنهاست برنامه ریزی و انتظار عمل داشتن از مردم مستلزم آن است که اقناع شوند.
راهکارها نباید تجویزی باشند و در حد ابلاغیه و دستور العمل باقی بمانند بلکه نیاز است تا مفاهیم درونی سازی شوند و افراد خود به جنبش و تحرک در آیند. کم هزینه ترین ، مفیدترین ، کوتاه ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی جلب مشارکت همگانی است درک ضرورت تغییر رفتار ، موجب میشود افراد خود به نوآوریهایی در این زمینه دست بزنند و اقدام کنند و این مهم میتواند توسط روابط عمومیها صورت گیرد. زیرا وظیفه اصلی روابط عمومیها گرفتن آرمانهای جامعه است که باید جامعه را بشناسد و آنها را پیدا کند و تعاملی دوسویه با مردم داشته باشد تا آینده روشن تری دربحث توسعه کشور ایجاد نمایند تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از آنکه امری اقتصادی باشد امری فرهنگی است زیرا اقتصاد مقاومتی باید به یک باور عمومی تبدیل شود. از طریق گفتمان توسط اموزش و پرورش، رسانهها صدا و سیما وروابط عمومیها این مهم باید صورت گیرد مدیریت فرهنگی اقتصاد مقاومتی باید با مدیریت مصرف همراه باشد تا به ریاضیت اقتصادی تبدیل نشود. دانشگاهها نیز باید مبانی و مطالب مرتبط با اقتصاد مقاومتی را در برنامه هایی خود بکجانند تا بصورت عملی افراد را آموزش دهند باید توجه داشت که امروزه اقتصاد تنها تولید کالا نیست بلکه دانش واطلاعات ضروریترین کالاهایی هستند که به گران ترین بها خریداری میشوند.
ایجاد تعهد و مسئولیت در افراد از مردمی بودن وجهه اقتصاد مقاومتی است. بینش و نگرش بنیادی ترین موتور محرکه فعالیتهای انسانی است که میتواند توسط یک روابط عمومی دانش بنیان و به روز و حرفه ای و با استفاده از رسالت خطیر مهندسی افکار عمومی در جریان واکنشها و بازتابهای جامعه در رابطه ما اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.
|