آگهیهای تبلیغاتی برای کاربران یوتیوب شناخته شده هستند. در روزهای اخیر آگهیهای تبلیغاتی مشتریان مطرح گوگل در کنار ویدیوهایی با محتوای افراطگرایانه یا نفرتآمیز ظاهر شدهاند. این موضوع برای گوگل دردسرساز شده است.
فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد گوگل در بخش تجاری، روز سهشنبه (۲۱ مارس/ اول فروردین) در بلاگ این کمپانی نوشت: «برای ما روشن است که مشتریان ما نمیخواهند آگهی تبلیغیشان در کنار محتوایی نمایش داده شود که با ارزشهای آنها همسو نیست.» بر این اساس، گوگل رشته اقداماتی در پیش خواهد گرفت که تبلیغات در زیرمجموعه این کمپانی، از جمله در یوتیوب، تنها در کنار محتوای مناسب نمایش داده شوند.
آنطور که این مدیر ارشد گوگل نوشته، در "روزها و ماههای" پیش رو امکاناتی در اختیار سفارشدهندگان تبلیغات قرار خواهد گرفت که با استفاده از آنها میتوان "سادهتر و بدون خطا" محل نمایش تبلیغات را تعیین کرد.
از سوی دیگر خبر میرسد که گوگل تلاش میکند کیفیت جستوجوی موتور جستوجوی خود را بهبود بخشد؛ به این معنی که وبگاههای اینترنتی با محتوای آزاددهنده، توهینآمیز یا نژادپرستانه از نتایج جستوجو خارج شوند. گوگل تلاش میکند وبسایتهایی که به خشونت دعوت میکنند یا علیه اقلیتها و خردهفرهنگها نفرت میپراکنند، جزو نتایج نخستین جستوجو نمایش داده نشوند. همچنین انتشار آگاهانه اخبار جعلی باید متوقف شود.
یک روز پیش از این، گوگل از مشتریان شناخته شده خود به این دلیل که تبلیغاتشان به ویژه در یوتیوب در پیوند با محتوای افراطگرایانه منتشر شده، عذرخواهی کرده بود. در روزهای اخیر به عنوان مثال دولت بریتانیا و مؤسسات شناختهشدهای همچون بانک بینالمللی HSBC یا شاخه مکدونالدز (فستفود) در بریتانیا تبلیغات خود در گوگل را متوقف کردهاند.
دولت بریتانیا نمایش تبلیغاتی که هزینه آنها از محل مالیاتهای مردمی تأمین میشود، در کنار "محتوای اینترنتی نامناسب" را "به شدت غیر قابل پذیرش" توصیف و اعلام کرده بود که این موضوع "کاملا روشن" به گوگل منتقل شده است.
|