درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 22 خرداد 1403 - 02:45   

برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


ادامه ادامه مطلب یک

چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است

  چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است


ادامه ادامه مطلب دو

60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است

  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


ادامه ادامه مطلب سه

اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی

  اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هوش مصنوعی: بازاریاب خلاق یا ابزار خلاقانه؟
  مطالعه: تاثیر ارتباطات رهبری بر اعتماد کارکنان در طول بحران
  یادداشت خبری دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی: گامی مهم در راستای ارتقای جایگاه روابط‌عمومی در ایران
  شماره 67 فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود
  پایان عصر جستجوی سنتی؟ رسانه‌های اجتماعی به دروازه اصلی اطلاعات تبدیل می‌شوند
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد
  نگاهی به بحث داغ در اجلاس هوش مصنوعی نیویورک
  استراتژی‌هایی برای ایجاد توسعه رهبری با بودجه محدود
  چالش روابط‌عمومی: غلبه بر چالش‌های بودجه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26782صفحه نخست » شنبه، 22 آبان 1395 - 11:05
کتاب" سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی"
کتاب "سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی"، نوشته "الیوت گینز"، با ترجمه‌ای از علیرضا باستانی و محمد سلطانی‌فر از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کتاب "سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی" که همزمان با ایام برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات منتشر و به بازار عرضه شده، کوششی است در جهت یافتن چگونگی کارکرد و فرایندهای ارتباطی روزمره و درک رسانه‌ای ارتباطاتی آن.

نشانه‌شناختی به‌عنوان یک روش علمی به بررسی علمی نشانه‌ها می‌پردازد و مانند علوم دیگر دارای اصول، قواعد و روش‌های مبتنی بر مشاهده، آزمون و جست‌وجو بر اساس معیارهای ذهنی است. 

نشانه‌شناسی ابزاری هدفمند و تجربی‌ است که فرایندهای ارتباطی را تفسیر، تبیین و مقوله‌بندی می‌کند تا به کمک آن‌ها مفاهیم خلق شود.

 هدف از کسب سواد رسانه‌ای و تحلیل نشانه‌شناختی، آشنایی با ‍‍ کنه رسانه‌ها و اهمیت تأثیر آنهاست. 

در عصر سیطره رسانه‌ها که واقعیت به مجاز تبدیل می‌شود، نشانه‌شناسی می‌تواند شناخت فرایندهای ارتباطی و استراتژی‌ها انسان را برای درک رسانه‌ها، استفاده بهتر از قدرت‌شان و فائق آمدن بر تأثیرات و نفوذ آن‌ها مجهز ‌کند.

کتاب حاضر با پیش‌گفتار و مقدمه‌ای از مؤلف در 6 فصل به تبیین و تحلیل مفاهیم رسانه‌ای، نشانه‌شناسی سواد رسانه‌ای و مقوله‌های مهم در این بحث می‌پردازد.

در فصول مختلف کتاب مجموعه‌ای از روش‌های تحلیل ارائه شده است، هم‌چنین داستان‌ها و مثال‌های گوناگونی از برنامه‌های رسانه‌ای آمده است تا اهمیت کسب تجربه و شناخت ساختارهای بیان شده و استراتژی‌های ارتباطی به‌کاررفته را شرح و بسط دهند. 

 

فصل اول: سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی

در فصل نخست کتاب به شالوده‌های اساسی هدف‌های مندرج در کتاب پرداخته شده است. ویژگی‌های عمومی نقد رسانه و روش‌های نشانه‌شناسی کاربردی به طور خلاصه در این فصل آورده شده و در پایان کاربرد و روش‌های نشانه‌شناسی برای تجزیه و تحلیل رسانه‌ها آمده است.

 

فصل دوم: چند معنایی ناگزیر در ارتباطات

در این فصل به تضاد و تناقض‌های موجود در ارتباطات پرداخته شده و در ادامه مجموعه‌ای از مفاهیم نشانه‌شناسی معرفی و مثال‌هایی برای آن‌ها مطرح شده است. 

حکایت، فرهنگ و سه نوع نشانه‌شناسی؛ نشانه‌شناسی: حقیقی فراتر از اختیار انسان از موضوعات این فصل هستند.

 

فصل سوم: قدرت و نقش‌نما در نشانه‌شناسی رسانه

فصل سوم کتاب به بررسی این موضوع پرداخته که چگونه رهبران اندیشه و راویان اخبار رسانه‌ها، ارزش‌ها و عقیده‌ها را انتقال می‌دهند.

برخی از موضوعات و مطالب این فصل عبارتند از: نقش‌نما از جنس هویت‌‌شناسی، تصویرپرازی رسانه‌ای و عملکردهای جهان واقعی، هویت‌بخشی، همانندسازی و بازخواست، سواد رسانه‌ای و انگاشت‌ نشانه‌شناسانه نقش‌نما.

 

فصل چهارم: مخاطب، همانندسازی و نشانه‌شناسی فضا

این بخش از کتاب به این موضوع اشاره دارد که چگونه رسانه‌ها به دستکاری محتویات اخبار و پیام‌ها در زمان و فضا می‌پردازند و مخاطب را در جایگاهی می‌گذارند که مفاهیم و معانی محتوای رسانه‌ها را از دیدگاه صاحبان آن‌ها دریافت کند. 

 

فصل پنجم: سرگرمی، فرهنگ، ایدئولوژی و اسطوره‌سازی

این فصل به معرفی روش ابتدایی نشانه‌شناسی می‌پردازد. به همین منظور با تجریه و تحلیل یک اپیزود از مجموعه تلویزیونی سیمپسون‌ها، نشان می‌دهد که چگونه سرگرمی‌ها می‌توانند نوعی بیان فرهنگ، ایدئولوژی و اسطوره‌سازی باشند.

 

فصل ششم: نشانه‌شناسی روایی برنامه تلویزیونی "نمایش روزانه"

نکته مهم در این بخش از کتاب آن است که در منطق و فرایند گفتمان اجتماعی، پیوستگی و تداوم بخش‌های مختلف تا چه اندازه اساسی و مهم هستند. این فصل به ویژه به روی کاربرد منطق و پیوستگی از طریق شبکه تلویزیونی مرکز نمایش‌های کمدی ساماندهی شده است.

 

چاپ نخست کتاب "سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های نشانه‌شناختی" درقطع رقعی با شمارگان 1000 نسخه، 272 صفحه و با قیمت 20000 تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

 

منبع: روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد


  چرا رهبران بزرگ همیشه مهربان هستند - اما همیشه خوب نیستند


  شماره 67 فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود


  واشنگتن پست در آستانه پذیرش تاریکی است


  نگاهی به بحث داغ در اجلاس هوش مصنوعی نیویورک


  تعامل و روابط انسانی در دنیای هوش مصنوعی: اصالت در روابط‌عمومی


  استراتژی‌هایی برای ایجاد توسعه رهبری با بودجه محدود


  چالش روابط‌عمومی: غلبه بر چالش‌های بودجه


  پایان عصر جستجوی سنتی؟ رسانه‌های اجتماعی به دروازه اصلی اطلاعات تبدیل می‌شوند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد