درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 1 خرداد 1403 - 02:34   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نابینایان و هوش مصنوعی

  نابینایان و هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی

  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  حرکت از برند شخصی به تجاری
  فرهنگ دیجیتال در روابط‌عمومی
  4 راه برای تصمیم‌گیری موثرتر
  روابط‌عمومی چگونه «هنر هشتم» لقب گرفت؟
  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟
  هرچه من را تأیید کند، درست است!
  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر
  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما
  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم
  اهمیت مشارکت روابط عمومی‌ها در تصمیمات سازمان تأمین‌اجتماعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25131صفحه نخست » شنبه، 16 مرداد 1395 - 10:13
آموزش تحقیقات کیفی بازار / انواع روش های مصاحبه
همان طور که پیش تر اشاره شد مصاحبه عمیق دارای سه روش اصلی است. این روش ها شامل غیر ساخت یافته، ساخت یافته و نیمه ساخت یافته است که در این جلسه به بررسی هر یک از این روش ها پرداخته خواهد شد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، همان طور که پیش تر اشاره شد مصاحبه عمیق دارای سه روش اصلی است. این روش ها شامل غیر ساخت یافته، ساخت یافته و نیمه ساخت یافته است که در این جلسه به بررسی هر یک از این روش ها پرداخته خواهد شد.

مصاحبه غیر ساخت یافته

این نوع روش مصاحبه، روش بسیار انعطاف پذیری برای جلب نظر مصاحبه شونده جهت بیان عقاید، دانش و تجربه است. محققانی که از این تکنیک استفاده می کنند در راهنمای مصاحبه سه یا چهار دسته سؤال دارند که مصاحبه شوندگان را تشویق می کنند تا اطلاعات دقیق تری در مورد موضوع مورد بررسی ارائه دهند. مزیت اصلی این روش این است که هیچ محدودیتی برای بحث، ایجاد نمی کند.

کلید استفاده موفق از این روش در تفکر دقیق در مورد سؤا ل هایی است که پرسیده می شود و چگونگی جمله بندی و ارائه کاوشگرها بدون برهم زدن جریان و تمرکز مکالمه است. استفاده از مصاحبه غیر ساخت یافته مستلزم استفاده از مهارت های ارتباطی، گوش دادن و تسهیل گری مناسب است. لازم است با دقت گوش کنید، جریان مصاحبه را رصد کنید و نسبت به هر نوع نقطه نظر جدید یا جالب، هوشیار باشید تا بتوانید به شیوه های مناسب، ایجاد انگیزه کنید.

لازم است کنترل خود بر کل جریان مصاحبه را حفظ کنید، چون مصاحبه شونده به راحتی می تواند به سمت مباحث نامربوط و غیر مهم برود. برای محقق باتجربه تر این نوع مصاحبه می تواند انعطافی ایجاد کند تا مسیر تحقیق را تصحیح، پاسخ های جالب را پیگیری کرده و به انگیزه های اصلی پی ببرد. اگر در انجام مصاحبه تجربه ندارید استفاده از این روش برای شما ایجاد چالش می کند.

مصاحبه ساخت یافته

اگر می خواهید کنترل کاملی بر موضوعات مورد بررسی در جریان مصاحبه داشته باشید، می توانید از مصاحبه ساخت یافته مبتنی بر مجموعه سؤالات استاندارد و از قبل تعیین شده استفاده کنید. پژوهشگرانی که از مصاحبه ساخت یافته استفاده می کنند، تک تک سؤالات را می خوانند و سپس با استفاده از پاسخ های از پیش کدگذاری شده، پاسخ ها را ثبت می کنند. از جمله مزایای این نوع مصاحبه وجود راهنمای دقیق و استاندارد مصاحبه است که به شما اجازه می دهد در مقایسه با مصاحبه غیر ساخت یافته کنترل بیشتری بر فرآیند مصاحبه داشته باشید.

در این حالت راهنمای مصاحبه به ویژه زمانی که مصاحبه شوندگان مدت زمان کمی به شما اختصاص می دهند کمک می کند تا سؤالات را اولویت بندی کرده و مصاحبه را متمرکز کنید. مصاحبه ساخت یافته همچنین به افزایش میزان پاسخ ها و بیشینه سازی روایی و پایایی داده ها کمک می کند.

علاوه بر این داشتن قالب یکسان برای مصاحبه، کار کدسازی، تحلیل و مقایسه داده ها را آسان تر می کند. مصاحبه ساخت یافته اغلب بعد از تحقیق اکتشافی انجام می پذیرد، چراکه چسبیدن به یک راهنمای استاندارد، مانع از شناسایی و جمع آوری اطلاعات غیر منتظره و در عین حال مرتبط می شود.

مصاحبه نیمه ساخت یافته

مصاحبه نیمه ساخت یافته باعث ایجاد توازن میان یک تحقیق گسترده (ازطریق به کارگیری مصاحبه غیر ساخت یافته) از یک طرف و یک رویکرد بسیار ساخت یافته توصیفی/ اکتشافی از طرف دیگر می شود. این روش مصاحبه بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد تا به وقایعی که در جریان است پی برده، دیدگاه های جدید را رصد کند، الگوهای عمومی را شناسایی کند و ارتباط بین متغیرها را درک کند.

پژوهشگرانی که از این روش استفاده می کنند فهرستی از موضوعات مورد بررسی را در اختیار دارند و از آزادی عمل بیشتری در زمینه سؤالات متوالی و تعدیل آنها براساس جریان مصاحبه برخوردار هستند. اگر تصمیم دارید از این روش استفاده کنید لازم است از قبل مجموعه ای از سؤالات را تدوین کنید.

با این حال ترتیب آنها براساس برداشت شما از اینکه چه چیزی بیشترین تناسب را با متن و جریان مصاحبه دارد، قابل تعدیل است. همچنین می توانید نحوه جمله بندی سؤالات را نیز تغییر دهید.

علاوه بر این می توانید توضیحاتی ارائه دهید و سؤالات خاصی را حذف کنید؛ برای مثال سؤالات خاصی که برای مصاحبه شونده خاصی نامناسب به نظر می رسد. در طول مصاحبه می توان جزییات مربوط به تمام ابعاد موضوع را مورد بررسی قرار داد.

 

منبع: فرصت امروز

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مزایای کلیدی تحول دیجیتال چیست؟


  بررسی دو دیدگاه در خصوص مسئولیت اجتماعی


  چگونه یک رییس ناامن را شناسایی و مدیریت کنیم


  خطا بقا در روابط‌عمومی


  بازگشت یا عدم بازگشت به دفتر


  استراتژی موفقیت: قدرت پیروزی‌های شخصی


  آیا روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی در یک صنعت ادغام می‌شوند؟


  5 استراتژی رفتاری برای جذاب‌تر کردن محتوای شما


  چرا شرکت‌ها باید گزارش سالانه فرسودگی شغلی را شروع کنند؟


  هرچه من را تأیید کند، درست است!


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد