شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انفجار رسانههای اجتماعی و دیجیتال در سالهای اخیر فرصتهای شغلی و تعدادی برنامههای آموزشی در روابط عمومی فراهم آورده است. دفتر آمار کار برآورد کرده است که رشتۀ روابط عمومی از سال 2014 تا 2024 به میزان 6 درصد رشد خواهد داشت و 14900 شغل جدید پدید خواهد آمد که باید افرادی را برای آن گماشت.
تعداد دانشجویانی که در دورههای روابط عمومی ثبت نام میکنند نیز در حال افزایش است. بنا به اظهار مدرّسین روابط عمومی ویلکاکس (Wilcox)، کامرون (Cameron)، و رِبِر (Reber) (که در Public Relations Strategies and Tactics, 2015منعکس شده)، در حال حاضر 218 برنامۀ آموزش روابط عمومی در 39 کشور با اعطاء مدرک دانشگاهی، گواهینامه و دیپلم برقرار است.
به موازات این رشد در هر دو زمینۀ عملی و دانشگاهی تغییر سریع در صنعت روابط عمومی مشهود است. آنچه که امروز مدرّسین به دانشجویان تعلیم میدهند در مقایسه با آنچه که در ده، حتّی پنج سال پیش، تدریس میشد تفاوت عظیم دارد. در اجلاس مسئولان بلندپایۀ آموزش این صنعت که دربارۀ آموزش روابط عمومی تشکیل شد، شاغلان بلندپایۀ روابط عمومی و دانشگاهیان این رشته مهارتهای زیر را برای فارغالتّحصیلان جدید روابط عمومی اساسی و ضروری تشخیص دادند:
1) حلّ مسائل؛
2) هدایت پژوهش و تحلیل دادهها؛
3) پیوند دادن بین آنچه که اقلام متفاوت و ناهمخون به نظر میرسند؛
4) برنامهریزی راهبردی؛
5) در زمرۀ دیگر کارها، پیشبرد اهداف سازمانی.
بزرگان شرکت کننده بر این نکته نیز اتّفاق نظر داشتند که زمینههای علمی زیر برای شاغلان روابط عمومی که در سطح ورودی اوّلیه قرار دارند حائز اهمّیت است:
1) نقش و ارزش روابط عمومی؛
2) سنجش؛
3) برخورداری از بینش تحلیلی دادهها؛
4) نظریههای ارتباطات و روابط عمومی؛
5) ارتباطات جهانی و بین فرهنگی؛
6) درک نفوذ و موارد دیگر (نگاه کنید به http://www.commpred.org/news/news071315.php برای مشاهدۀ متن کامل گزارش).
انستیتو روابط عمومی دربارۀ کلّیه این موضوعات و مهارتهای بیان شده در اجلاس بزرگان آموزش صنعت، به تحقیق و تحریر مبادرت میکند. انستیتو روابط عمومی،که وقف تحقیق در روابط عمومی، دربارۀ آن و برای آن است، بر پژوهشی تمرکز دارد که برای این حرفه حائز اهمّیت باشد. انستیتو گنجینهای از منابع رایگان درباره عناوین گوناگون از ارتباطات سازمانی و سنجش و ارزیابی و رسانههای اجتماعی گرفته تا ارتباطات بحران، مدیریت شهرت، مسئولیت اجتماعی شرکتی، و غیره دامنهای گسترده دارد.
آنچه که انستیتو را از بسیاری از دیگر سازمانها و مراکز متمایز میسازد این است که دانش و بینش آن برگرفته از نظریههایی است که به طور عملی و تجربی آزموده شده است. بر خلاف منابع دانشگاهی که ممکن است درک آنها دشوار و مستلزم صرف وقت باشد، انستیتو اطّلاعات خود را به نحوی عرضه میکند که دانشجویان و غیردانشگاهیان به آسانی اطّلاعات را درک کرده به کار ببرند.
اکثر مطالعات پژوهشی انستیتو چکیدۀ مختصری با یافتهها و پیامدهای کلیدی برای اقدامات حرفهای را به دست میدهد؛ امّا، کسانی که طالب اطّلاعات بیشتری هستند میتوانند به سرعت به مطالعۀ پژوهشی اصلی دسترسی داشته باشند. مزیت دیگر انستیتو روابط عمومی این است که مشارکت کنندگان متعدّد – دانشگاهیان و شاغلان از اطراف و اکناف جهان، اعم از آن که داخل یا خارج از انستیتو روابط عمومی باشند – مرتّباً به مجموعه دانش آن کمک میکنند به نحوی که انواع دیدگاهها تأمین میگردد.
بالاخره، محتوای وبسایت انستیتو ایستا نیست. دانش جدید مرتّباً جمعآوری، انتخاب و افزوده میشود تا اطّلاعات جاری و مرتبط برای دانشجویان فراهم گردد. مدرّسان و دانشجویان میتوانند از دانش پژوهشی انستیتو روابط عمومی به شیوههای بسیاری بهره گیرند. دانشجویان و مدرّسان میتوانند در محاورهها و مکالمات مربوط به بینشهای جدید روابط عمومی که بر پایۀ پژوهش استوار است، با پیگیری انستیتو از طریق تویتر، فیسبوک و وبلاگ گفتگوهای پژوهشی انستیتو مشارکت داشته باشند.
مدرّسان میتوانند مقالات را از کتابخانۀ پژوهشی انستیتو روابط عمومی (به نشانی http://www.instituteforpr.org/research/ بنا به نیاز برای منابع خواندنی جهت دروس مربوطه و تشویق دانشجویان برای عرضۀ مطالعات موردی و پژوهشی جهت ملاحظات اعطاء جایزه (به نشانی http://www.instituteforpr.org/awards/)، از جمله جایزۀ بهترین پایاننامۀ کارشناسی ارشد نورتوسترن میوچوآل (Northwestern Mutual Best Master’s Thesis Award)، کمکهزینۀ پژوهشی گرونیگ پرایم (Grunig PRIME Research Fellowship)، رقابت مطالعۀ موردی در ارتباطات جمعی (Case Study Competition in Corporate Communication)، و رقابت مطالعۀ موردی رسانههای اجتماعی (Social Media Case Study Competition) استفاده کنند.
مجمل کلام آن که، انستیتو روابط عمومی و مدرّسین روابط عمومی عمیقاً به یک هدف غایی برای دانشجویان – یعنی تولید، درک، و استفاده از دانش مبتنی بر پژوهش که بر حرفۀ روابط عمومی تأثیر داشته باشد – اهمّیت می دهند.
دکتر جولی اونیل، استادیار و نیز مدیر دورۀ کارشناسی ارشد در بخش ارتباطات راهبردی دانشگاه کریستین تگزاس است. او همچنین عضو انستیتو روابط عمومی برای کمیسیون سنجنش است. آثار او را در تویتر به نشانی http://www.twitter.com/juliesoneil پی بگیرید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|