شارا، ابراهیم دربانیان مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین- آموزه های دینی به ما می گویند که پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (س) رابط و واصل میان پروردگار عالم و خلق خدا که بندگان و عبادت کنندگان درگاه او هستند بشمار می روند. لذا دستورات الهی از سوی خداوند برای هدایت خلق بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد تا راهی برای ارتباط و گفت و گوی دوجانبه خالق و مخلوق باشد. روابط عمومی پل ارتباطی بین دستگاه و جامعه است و به طور یقین پل هایی که اگر مستحکم نباشند از بهره ذهنی لازم هم برخوردار نخواهند بود. روابط عمومی علم و هنر ارتباط انسان ها با یکدیگر، تکریم ارباب رجوع، آگاهی از نظرات دیگران، علم نفوذ در دل ها، مشاوره با مخاطبان، اطلاع رسانی، تسهیل کننده یک بستر ارتباطی دوسویه و سالم با مخاطبان و مواردی این چنین است که با نگاهی حتی ظاهری در سیره انبیای الهی به ویژه پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین در می یابیم که تمامی این موارد حتی با دقت و هنرمندی بیشتری در تعالیم الهی و سیره آن بزرگواران ساری و جاری بوده است. پیش از آن که روابط عمومی به شکل امروزی توسط اندیشمندان غربی بنیان گذاشته و مصادره به مطلوب شود، اسلام در این زمینه پیشرو و پیشتاز بوده است.
در هر حال روابط عمومی اسلامی نهادی است که می تواند مدیریت را به سوی خیر و آخرت رهنمون باشد و در کنار آن جریان عمومی کار را به سمت خدمتگزاری پیش ببرد، نمونه ای از یک روابط عمومی اسلامی است. آن چه حایز اهمیت است همت و تلاش مشترک کارگزاران مسلمان روابط عمومی است تا به مدد فناوری های نوین ارتباطی در جریان سازی و نهادینه سازی نوع جدیدی از نهاد روابط عمومی به ایفای نقش ارزنده خود بپردازند.
امید آن که بهره گیری از ذخایر ارزشمند دین مبین اسلام، برای بکارگیری مولفه های ماندگار و انسانی آن در روابط عمومی ها، با رویکرد متعهدانه و دلسوزانه تمامی فعالان عرصه روابط عمومی ایران اسلامی و سایر ملل مسلمان، در به تصویر کشیدن و معرفی ناب ترین نوع روابط عمومی جهان، موثر و مفید واقع شود. |