شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رییس دانشگاه ایلام گفت: روابط عمومیهای دانشگاهها باید قبل از اینکه با انبوهی از سؤالات مواجه شوند دستاوردهای علمی را تبیین و ترقی و رشد جامعه علمی را نشان دهند و رسانهها هم به خوبی سرمایههای علمی را معرفی کنند.
به گزارش شارا از ایسنا، منطقه ایلام، دکتر «محمد علیاکبری» در سومین نشست مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری منطقه 5 که با حضور مسئولان روابط عمومی استانهای ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: در اهمیت کار روابط عمومی همین بس که مردم حق پرسشگری دارند و باید در جریان امور قرار گیرند چون هر قدرت و مسئولیتی بهطور مستقیم و یا غیرمسقیم از طرف مردم تفویض میشود.
وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه روابط عمومی با افراط و تفریط مواجه هستیم، تصریح کرد: عدهای رپورتاژ میدهند تا مطرح شوند و از طرفی بیتوجهی در این زمینه نیز جفا به این حوزه است.
رییس دانشگاه ایلام ادامه داد: مردم دوست دارند بدانند در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به عنوان گرانیگاه پژوهشی چه میگذرد و این پژوهشها چه مشکلاتی را از جامعه حل میکند؛ بنابراین حق مردم است از ما بپرسند چکار میکنید.
علیاکبری بر پوشش رسانهای عرصههای مختلف موجود در دانشگاه اعم از آموزشی، پژوهشی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی تأکید کرد و گفت: متأسفانه عدهای فکر میکنند دانشگاه باشگاه سیاسی است و عدهای هم دانشگاه را تنها در آزمایشگاه و پژوهش و مقاله میبینند که وظیفه رسانه تبیین تمام این جنبهها به صورت متوازن است.
وی گفت: هرچند پاسخگویی روابط عمومیها مثبت است اما روابط عمومی موفق هیچگاه منتظر طرح سؤال نمیماند بلکه بر اساس رسالت تخصصی همواره در رفع ابهام و تبیین کردن مسائل میکوشد.
رییس دانشگاه ایلام با تأکید بر اینکه مأموریتهای وزارت علوم تغییر کرده و تغییر نام از آموزش عالی به تحقیقات و فناوری گویای این تغییر مأموریت است، تصریح کرد: روابط عمومیهای دانشگاهها باید قبل از اینکه با انبوهی از سؤالات مواجه شوند دستاوردها را تبیین و ترقی و رشد جامعه علمی را نشان دهند چون اخبار پژوهشی جزء برترین نشانههای قدرت ملی است.
علیاکبری نشان دادن کارآمدی نهاد علم و این حقیقت که دانشگاه مستأصل نیست را از رسالتهای روابط عمومی دانشگاهها دانست و تصریح کرد: امروز خوشبختانه اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در شوراهای استانی حضور دارند که خود حرکتی در راه شعار «بدون پژوهش تصمیم نگیریم» است.
وی با تأکید بر نقشآفرینی دانشگاهها در تحقق شعار سال گفت: رسانهها میتوانند با معرفی این ظرفیتها به عملی شدن این موضوع مهم کمک کنند و در واقع تابلو سرمایههای علمی و توانمندیهای دانشگاهها باشند.
|