شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در دنیای ارتباطات شبکه ای، مشارکت، صداقت و شفافیت در کانون همه فعالیت ها قرار دارد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در عصر ارتباطات شبکه ای زندگی می کنیم و به همین دلیل دستکاری حقیقت بسیار مشکل شده است به طوری که دوره «مدیریت پیام» به شکل سنتی به سر آمده و ارتباطات شهروندی بر روح و زمان ما حاکم شده است. این امر نشان می دهد که جامعه نیازمند ارتباطات جدید و بهتر است. ما هرگز قادر به حل مشکلات نخواهیم بود مگر این که در نحوه ارتباطات خود، تغییرات اساسی و بنیادی ایجاد کنیم.
لهذا برای سازمان ها و شرکت ها لازم است که در نوع ارتباطات خود به ویژه رفتارهای فرهنگی و ارتباطی خود تغییراتی ایجاد کنند. در «دی ان ای» سازمان ها باید تغییرات محسوسی ایجاد شود تا «رویکرد ارتباط از پایین به بالا» جایگزین «رویکرد ارتباط از بالا به پایین» شود.
مدیران اجرایی واقعی، برای تولید دنیای بهتر و ارتباطات پیش رونده، ارزش های زیادی قائل هستند و از پیروی از الگوهای ورشکسته گذشته اجتناب می کنند. این رویکرد، ریشه ای و خلاقانه است و ذینفعان سازمان را برای پیشرفت و ساختن جامعه ای مثبت تر و سودمندی اجتماعی بیشتر دور هم جمع می کند. علاوه بر آن، این امر به تحقق جامعه بهتر با ارزش ها و اهداف مشترک در مقیاس بزرگ تر کمک می کند.
مضاف بر آن باید توجه داشته باشیم قدرت شهروندی در حال افزایش است و شرکت ها و سازمان ها چاره ای ندارند که پاسخگو باشند و روش های عملیاتی و کارکردی خود را تغییر داده و یا بهینه سازی نمایند.
با این حال، با توجه به گسترش ارتباطات شبکه ای یک نوع «حماسه ارتباطی» در حال رخ دادن است و آن این است که مشتریان و مخاطبان زمام امور را در دست می گیرند و ما چاره ای نداریم جز این که خودمان را با شهروندان جدید هماهنگ سازیم و طبق نیازهای ایشان، برنامه ریزی کرده و محصولات و خدمات خود را ارایه کنیم.
علاوه بر آن، به همان اندازه که جامعه به نحو فزاینده ای به ارتباطات شبکه ای روی می آورد، به همان میزان شرکت ها و سازمان ها و آدم ها بازتر، شفاف تر و پاسخگوتر می شوند و مطمئن باشید گذر از آن به عنوان یک مرحله تاریخ ساز و حساس، اجتناب ناپذیر است و خواه ناخواه هر مقاومتی در برابر آن شکننده خواهد بود. به امید آنروز.
|