اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از وظایف روابط عمومی ها، آگاهی دادن به مردم بویژه نسل جوان جامعه در باره دستاوردهای انقلاب اسلامی و بیان چالش های پیش روی نظام است که با مشارکت گسترده مردم در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می توان در راستای تقویت همبستگی و وحدت ملی گام های موثری برداشت.
جایگاه و نقش روابط عمومی
روابط عمومی پیشانی دولت در مباهله با مردم است و انعکاس عملکرد دولت و نظرات جامعه باید به صورت دوسویه میان مدیران دستگاههای اجرایی و مردم انجام شود. روابط عمومی دستگاهها و ادارات مختلف، قابلیتهای مهمی در طراحی و برگزاری مناسبتهای مختلف دارند؛ بنابراین باید از این ظرفیت ها، در برگزاری هر چه باشکوه برنامههای دهه فجر، بهره برد. همچنین رویکرد روابط عمومی ها در دهه فجر باید آگاهیبخشی، امیدافزایی، نشاطآفرینی و جوانگرایی باشد.
برخی وظایف روابط عمومی ها در دهه فجر می تواند بشرح ذیل باشد:
- برنامه ریزی در راستای برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و ...
- ارتقای کیفی و افزایش کمی برنامههای و استفاده از تمام ظرفیتها و تواناییهای بالفعل
- فراهمسازی زمینه نقشآفرینی هر چه بیشتر روابط عمومیهای ادارات، نهادها و حضور و مشارکت فعال آنها در امر برنامهریزی و برگزاری برنامههای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
- طراحی و اجرای برنامههای محتوایی: روابط عمومیها با توجه به تخصص و توانمندیهای خود، باید در روند برنامهریزی دستگاه متبوع خود، بر اجرای برنامههای محتوایی و اثرگذار تاکید کنند و عملکرد و خدمات ارایه شده را به شکل مطلوب به آگاهی مخاطبان برسانند و گزارشی جامع از طرحهای عمرانی قابل افتتاح تهیه و از طریق برنامههای مختلف رادیویی و تلویزیونی ارایه کنند.
- فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت و حضور حداکثری مردم در مراسم یومالله دهه فجر
- تنوع موضوعی و کیفیت برنامه های دهه فجر
- طراحی و اجرای برنامههای ابتکاری و خلاقانه با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری در راستای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی به مردم
- ایجاد هماهنگی و یکپارچه کردن فعالیتها و برنامهریزی و تدوین استراتژیهای نوین اطلاعرسانی، تبلیغاتی و انتشاراتی
- انتخاب و تجلیل از روابط عمومیهای برتر در پایان دهه فجر
- ثبت حماسه مردم در ایام الله ۲۲ بهمن و نشر آن در جامعه
پاسداشت شهدای گرانقدر اسلام
در دهه فجر ضمن پاسداشت شهدای گرانقدر، روابط عمومی های دستگاه های اجرایی باید رشادت های دوران انقلاب را به نسل های جوان یادآوری نموده و تمام توان خود را جهت پاسداشت آن به کار گیرند.
مردمی شدن برنامه ها و جشن های دهه فجر
لازم است تا روابط عمومی های دستگاه های اجرایی، مردم را در برگزاری جشن های دهه فجر بیشتر مشارکت دهند. روابط عمومی ها باید زمینه را به گونه ای فراهم کنند تا مردم در برگزاری برنامه های دهه فجر مشارکت بیشتری کنند.
وظایف کمیته های تبلیغات و اطلاعرسانی
همه در قبال انقلاب و ارزشهای آن رسالت سنگینی به عهده دارند و در این راستا روابط عمومی ها در دهه فجر باید تلاش خود را در راستای ایجاد هماهنگی و یکپارچه کردن فعالیتها و برنامه ها انجام دهند تا بتوانند اخبار دهه فجر را در کمترین زمان پوشش داده و مخابره کنند.
برخی وظایف کمیته های تبلیغات و اطلاعرسانی دهه فجر می تواند بشرح ذیل باشد:
- برنامهریزی مدون و منسجم برای برگزاری برنامه های متنوع در ایامالله دهه فجر
- تولید محتوا: مانند بیان مقایسهای پیشرفتها و دستاوردهای انقلاب بویژه در سال های اخیر
- برگزاری جلسات هم اندیشی برای هرچه بهتر برگزار شدن برنامه دهه فجر و هم افزایی رسانهای
- اطلاعرسانی و آگاهی جامعه از نحوه اجرای برنامههای پیشبینی شده در بخشهای مختلف
- ایجاد انسجام برنامه های دهه فجر در قالب برنامههای گروهی
- اجرای طرحهای زیباسازی و آذینبندی اماکن عمومی در سطح شهرها و تبلیغات محیطی مناسب در خور شأن این ایام دهه فجر
- برگزاری نمایشگاههای تخصصی و عمومی در محل دستگاه برای بازدید مردم و کارکنان از دستاوردهای نظام
- تهیه و ارایه گزارش جهت پوشش مطلوب خبری در جراید و رسانه ها
- فراهم نمودن زمینه مشارکت رسانه ها در برگزاری برنامههای پیشبینی شده دهه فجر: مسئولان روابط عمومی با همراهی و مشارکت خبرنگاران و نشریات مختلف، باید از فرصتهای رسانهای موجود در بیان عملکردها و فعالیتهای دستگاههای اجرایی بهره گیرند.
- مستند سازی فعالیت های انجام شده
اطلاع رسانی از خدمات نظام
- برنامهریزی مدون و منسجم برای روابط رسانه ای و اطلاع رسانی
- توجه ویژه به نحوه دسترسی مردم به اطلاعات و برنامه های دهه فجر
- تعامل با اصحاب مطبوعات و رسانه ها برای انتقال هنرمندانه عملکرد دستگاه ها به افکار عمومی
- اطلاع رسانی در خصوص توفقیات و دستاوردهای انقلاب به عموم مردم خصوصا نسل جدید؛ تا زمینه های امید و نشاط اجتماعی در جامعه فراهم شود.
- اطلاع رسانی بسیار قوی و پررنگ از خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه فجر
- ایجاد تنوع و خلاقیت در اطلاعرسانی
سایر برنامه ها
اطلاع رسانی مکان و زمان برنامه ها برای مردم و مدیران، اطلاع رسانی برنامه ها از طریق صداوسیما، همکاری با دهیاران و شوراهای روستا از طریق بخشداری ها به منظور پوشش برنامه های روستایی و عشایری و پوشش خبری مراسمات و برنامه های دهه فجر و انعکاس آن در خبرگزاریها و پایگاه های خبری و همچنین برگزاری نشست های خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات، برگزاری برنامههای ابتکاری و محتوایی، سامان دهی در طراحی و نصب بنرهای گرامیداشت دهه فجر، بهرهگیری از ظرفیتهای دانشآموزی، چاپ و توزیع کتابچه حاوی عملکرد ادارات و نهادهای مختلف، تدوین مسابقات کتابخوانی، القای روحیه امید و آگاهی در برنامهها، لزوم بازدید گروههای دانشآموزی از دستاوردهای عمرانی و علمی، ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر بین روابط عمومیها، استفاده از ظرفیتهای موجود رسانه ملی و نشریات و رسانههای مختلف در بیان پیشرفتها و عملکرد ادارات و همچنین مکانیابی مناسب برای نورافشانی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی،هماهنگی برای حضور شایسته مدیران و کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی در برنامه های دهه فجر، ارایه و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها و کرسی های آزاد اندیشی در ادارات، ارایه دقیق خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت برای ایجاد نشاط و امید در مردم، برنامه ریزی شایسته برای حضور وزراء و مسئولان کشوری در مراسم مختلف دهه فجر، جمع بندی طرح ها و پروژه های قابل افتتاح دستگاه های اجرایی در دهه فجر و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه و انتشار گزارش عملکرد دستگاه ها و نهادها برای تبیین شایسته دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف ...
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|