شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی ایران در حالی 60 سالگی خود را سپری می کند که همچنان از 4 چالش و مشکل اساسی رنج می برد. چالش ساختاری ، چالش آموزشی ، چالش نیروی انسانی متخصص و حرفه ای و مهمتر از ان چالش فرهنگی و این آخری قابل تامل تر است چرا که فرهنگ و فلسفه روابط عمومی در کشورمان در بین مدیران سطوح مختلف در بخش دولتی و خصوصی ناشناخته است . یکی از مهمترین عوامل و شرایط اقتدار روابط عمومی حرفه ای ، شناخت مدیران است . ای.وی لی پدر روابط عمومی جهان در 110 سال قبل روابط عمومی را با این تفکر پایه گذاری کرد که سیاست پرده پوشی و سکوت از بین رفته و برای ارتباط با مردم ، عامه ها و مخاطبان ،پرده ها کنار زده و سکوت شکسته شود و سازمان ها و شرکت ها دفاتر حساب و پرونده عملکرد خود را به روی مردم باز کنند، تبلیغات و بازار یابی بر بستر اعتماد ساز روابط عمومی جریان پیدا کنند و 45 سال بعد از ظهور روابط عمومی، ادوارد برنیز نظریه پرداز آکادمیک به عناصر هنر و فن در روابط عمومی عنصر فلسفه اجتماعی مدیریت را افزود و به مسئولیت اجتماعی سازمان ها و ایفای آن در بستر روابط عمومی تاکید کرد . 4 دهه بعد از تولد روابط عمومی در جهان ، به همت دکتر حمید نطقی پدر دلسوز و باورمند روابط عمومی و همفکرانش زنده یادان : مسعود برزین ،ابوالقاسم حالت و ابوالفضل مرعشی با همان اهداف، روابط عمومی را در ایران بنیان گذاشتند و برای دستیابی به چشم انداز روشنی در این راستا، عطای موقعیت و در آمد خوب در شرکت نفت را به لقایش بخشیدند و با زنده یاد دکتر کاظم معتمد نژاد که دغدغه روزنامه نگاری و اطلاع رسانی سالم آرامش نمی گذاشت،به تاسیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ( روابط عمومی و روزنامه نگاری ) همت گماشتند و تا آخرین روز و ساعت حیاتشان پروانه وار به گرد این شمع چرخیدند و چرخیدند و با افتخار جان به جان آفرین تسلیم کردند .
در آموزه های این عزیزان تفکر ارتباط سالم و صادقانه با مردم ، روش ها و تکنیک ها موج می زند ، اما مشکلات ذکر شده بالا ، موجب شده است که سایه سنگین بسته نگهداشتن اطلاعات و ضخیم شدن پرده های سازمان ها و تبلیغ یک سویه با هدف حفظ و توسعه منافع سازمان و شرکت در بسیاری از سازمان ها با نام روابط عمومی بر دوش رنجور انجمن روابط عمومی ایران و شاگردان و ارادتمندان آن عزیزان که بسیاری از انها از استادان و نظزیه پردازان دلسوز و پر توان امروز هستند ،سنگینی کند و تلاش هایشان به ثمر مطلوب نرسد .
انجمن روابط عمومی ایران ، به عنوان نخستین نهاد مدنی روابط عمومی دارای پروانه فعالیت از وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، از ابتدای تاسیس (1370 ) پیوسته برای چاره اندیشی و از میان برداشتن چالش های ذکر شده با مسئولین در تعامل بوده که می توان از صدور چند دستورالعمل در دولت های سازندگی و اصلاحات به عنوان نتایج چنین تلاش هایی نام برد . تداوم پی گیری ها و بیان دغدغه ها در دولت دهم ، خوشبختانه سبب ارتقای جایگاه روابط عمومی ها شد .
بر اساس مصوبه ای در دولت مقرر شد جایگاه روابط عمومی ها در وزارت خانه ها از دفتر و اداره کل به مرکز ارتباطات و روابط عمومی و در استانداری ها به اداره کل ارتقاء یابند .
این تغییر جایگاه مقدمه ای بود برای تجدید نظر در سازمان و بودجه و اعتبارات روابط عمومی ها که به تدریج در حال انجام بود .
انجمن روابط عمومی ایران برای سرعت بخشیدن به روند این تحول همچنان به تلاش ها و پی گیری های خود ادامه می داد که درخواست رسمی ملاقات با معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و ملاقات با وزیر محترم امور خارجه از آخرین این تلاش ها است .
در چنین شرایطی متاسفانه مطلع شدیم که برخی استانداری ها و وزارتخانه ها و سازمان های ستادی به تقلیل این جایگاه به جایگاه قبلی و حتی ادغام روابط عمومی با رئیس دفتر روی آورده اند . این اقدام به هر علت که باشد ، ضربه تاسف باری است به نهاد رواط عمومی حرفه ای و شایسته دولت تدبیر و امید نیست که در روند رو به رشد روابط عمومی در کشور چنین مانعی ایجاد نماید .
انجمن روابط عمومی ایران از رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید انتظار دارد ، حرکتی اساسی در راستای حل و فصل چالش های اساسی روابط عمومی به عنوان فلسفه اجتماعی مدیریت را از خود به یادگار گذارد و از این اقدام که روابط عمومی را سالها به عقب خواهد برد با تمام توان جلوگیری نماید .
انجمن روابط عمومی ایران
آذر 1394
|