به گزارش شارا، دکتر حسین افخمی با بیان اینکه امروزه انتخابات بخشی از زندگی مردم هر کشوری می باشد مبارزات انتخاباتی را به دو دوره تقسیم بندی نمود، ابتدا دوره کوتاه مدت ،که در بعضی کشورها از 6 ماه تا یک هفته قبل از انتخابات شروع می شود و دوره بلند مدت که بعد از اعلام نتایج انتخابات شروع و تا دوره بعد ادامه دارد.
وی دو عامل طول دوره انتخابات و روز برگزاری انتخابات را در مبارزات انتخاباتی موثر دانست.
افخمی در ادامه به تعریف مبارزه انتخاباتی پرداخت و گفت : یک نوع این فعالیت ارتباطی همه جانبه و استفاده از تمام ابزارهای ارتباطی برای رسیدن به هدف است که خود به چند بخش تقسیم می شود؛ یکی رسیدن به کرسی مانندریاست جمهوری و دیگری گرفن اکثریت کرسی ها در نظام های سیاسی حذبی مانند مجلس می باشد.
وی عنوان کرد: از روز پس از انتخابات تا انتخابات بعدی شرایطی را پشت سر می گذاریم که باعث تغییراتی می شود و این تغییرات یکی از عوامل تعیین کننده در رفتار رای دهنده می باشد که این رفتار به سه بخش تقسیم می شود، ثبات قدم در نظر و رای بر اساس یک عقیده و تعلق داشتن به یک حذب یا گروه، دوم: ثبات نداشتن در رای و جابجایی، و دیگری تغییر رای تاکتیکی و آگاهانه می باشد.
افخمی باید های یک مبارزه را تغییرات در احذاب ، تغییرات در قوانین، تغییرات در نوع قوانین از نظر کمک های مالی و ویژگی های کاندیداها،وضعیت رسانه ها در دوره تبلیغات، تغییرات شخصیت ها و افراد در دوره های بعد، بستر های مبارزاتی در حوزه های سیاست، فرهنگ و اجتماع برشمارد.
وی به مسائلی که در مبارزات انتخاباتی از روابط عمومی انتظار می رود اشاره کرد و آن ها را به سه قسم دانست که یکی ارتباط با رسانه ها و انجام اموری مثل اطلاعیه خبری، مشاوره برای مناظره و شرکت در برنامه ها و مصاحبه ها، نوشتن مقالات تحلیلی و پاسخ به رسانه ها، کمک و راهنمایی برای تهیه خبر، دوم پایش اطلاعات و سوم آگهی های سیاسی در انتخابات.
گفتنی است یکصد و پنجاه و سومین گردهمایی انجمن روابط عمومی ایران دیروز عصر با حضور کارشناسان حوزه روابط عمومی در شرکت مدیریت منابع آب ایران، سالن همایش های شهید عباس پور برگزار شد که جواد قاسمی ، عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی در این مراسم ازحاضران در گردهمایی و فعالان حوضه روابط عمومی قدردانی به عمل آورد. |