شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، امروزه بازاریابی سبز و زنجیره تامین سبز، به عنوان یک مفهوم عمومی طرح شده است. با این حال، در مورد چگونگی ایجاد نامهای تجاری صنعتی سبز و ایجاد برندهای صنعتی چارچوب جامعی وجود نداشته و بررسی این موضوع که آیا زنجیره تامین سبز/ پایدار را میتوان با بازاریابی صنعتی سبز در جهت ایجاد سازمان ها و نامهای صنعتی سبزتر یکپارچه کرد، هنوز نامشخص است. علاوه بر این، عوامل موثر در زمینه توسعه محصول جدید صنعتی سبز و یا چگونگی پذیرش محصولات جدید صنعتی شده سبز توسط سازمانها شناخته نشده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل تأثیر بازاریابی سبز و آمیخته های آن بر مدیریت زنجیره تأمین در بازارهای صنعتی انجام شده است. به همین منظور در این مقاله با بررسی جامع مبانی نظری مرتبط با این حوزه به ارایه مدلی مفهومی همراه فرضیات پژوهشی اقدام شده است که میتوان به عنوان مدل مفهومی در عمل به کار گرفته شود.
واژگان کلیدی: بازاریابی، بازاریابی سبز، زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره تأمین و بازارهای صنعتی.
مقدمه:
بحرانهای انرژی در اواسط دهه 1970، موج اولیه پژوهشهای پیرامون موضوعات زیست محیطی را در اوایل دهه 1980 به دنبال داشت. ریشه بازاریابی سبز به امواج نگرانیهایی در دهه 1970 بر میگردد که مفهوم بازاریابی اکولوژیکی به وجود آمد. امروزه بازاریابی سبز بیش تر به عنوان یک مفهوم عمومی مطرح میشود. این مفهوم در سال 1980 در اروپا هنگامی که تولیدات ویژه به عنوان آسیب رسان به جو زمین بودند مطرح شد (نخعی و خیری، 1391: 106). بازاریابی سبز یک مفهوم بسیار گسترده است که میتوان در کالاهای مصرفی، کالاهای صنعتی و حتی خدمات به کار برد. بنابراین آمیخته بازاریابی سبز به عنوان یک طیف گسترده از فعالیتها شامل اصلاح کالا، تغییر در فرآیند تولید، تغییرات در بسته بندی و همچنین اصلاح تبلیغات است. گرچه مسائل محیطی بر همه فعالیتهای انسان تاثیر گذاشته است. یکی از حوزههای کاری که در آن مسایل محیطی بیشترین بحثها را در خبرهای حرفه ای و داغ دریافت میکند بازاریابی است(بریندلی و آکسبارو ، 2014: 45...)
نوشا صفاهانی، دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی- کسبوکار الکترونیک دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سید علیمحمد قزوینی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مهرداد فروزنده، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی- بازاریابی دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانلود مقاله با لینک مستقیم
منبع: TMBA
|