درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 5 مهر 1399 - 14:08   

وبینار آموزشی تکنیک‌های نوین روابط عمومی برگزار شد

  وبینار آموزشی تکنیک‌های نوین روابط عمومی برگزار شد


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

تقویم روز ارتباطات/  نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری

  تقویم روز ارتباطات/ نخستین دوره فوق لیسانس روزنامه نگاری


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تغییرات مثبت دورکاری برای دانش‌ورز‌ها
  گره گشایی از بازار ورق فولادی
  در دیدار فرماندار و دادستان شهرستان مبارکه با مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید شد؛ تعامل منطقه و صنعت در جهت توسعه پایدار
  رشد 4 درصدی حمل محصولات فولاد مبارکه به بازار
  در شهریورماه سال جاری صورت گرفت؛ دستیابی به رکوردهای پیاپی در گروه فولاد مبارکه
  مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان: روابط عمومی به معنای این است که تمام فعالیت های دستگاه احصاء و هدفگذاری شوند
  سه اصل وجودی روابط عمومی‌
  فن‌آوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم در خدمت «خانه هوشمند آینده»
  آیا نسل پنجم شبکه تلفن همراه برای سلامتی انسان‌ها خطرناک است؟
  چگونه پیام‌های حذف شده واتس اپ را بخوانیم؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 19116صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومییکشنبه، 26 مهر 1394 - 11:54
موردکاوی شکست سیاست‌های شرکت وستاس از نگاه پیتر دراکر
پنج خطای مرگبار در کسب‌و‌کار
کشورهای اسکاندیناوی با وجود داشتن شرکت‌های نوپای متعدد، همچنان در تلاشند تا سطح کارآفرینان، شرکت‌های تازه‌تاسیس و نوآوری‌های خود را در راستای تشکیلات و شرکت‌های بزرگ جهانی ارتقا دهند.
  

پنج خطای مرگبار در کسب‌و‌کار

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کشورهای اسکاندیناوی با وجود داشتن شرکت‌های نوپای متعدد، همچنان در تلاشند تا سطح کارآفرینان، شرکت‌های تازه‌تاسیس و نوآوری‌های خود را در راستای تشکیلات و شرکت‌های بزرگ جهانی ارتقا دهند.

یکی از شرکت‌های اسکاندیناویایی به نام «Denmark’s Vestas Wind Systems» شرکت سیستم‌های بادی وستاس موفق شد در صنعت ساخت توربین‌های بادی، رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص دهد. اما پس از سال 2008، این شرکت تجارب بسیار تکان‌دهنده‌ای را به‌دست آورده و در تلاش برای نجات خود است. سرگذشت شرکت وستاس نه فقط به خاطر صنعت تولید انرژی بادی بلکه به‌طور کلی مطالب آموزنده و مهمی را برای شرکت‌های اسکاندیناویایی با خود به همراه دارد. در اینجا می‌توان اظهار کرد که اگر شرکت وستاس به آنچه پیتر دراکر – پیشرو در مدیریت، از آن به‌عنوان پنج اشتباه مرگبار در کسب‌وکار یاد کرده است، توجه بیشتری نشان می‌داد با چنین تنگناهای شدیدی مواجه نمی‌شد.

شرکت وستاس در سال 1945 توسط پیتر هانسن تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به تولید لوازم خانگی پرداخت و سپس توجه خود را به ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنایع کشاورزی در سال 1950، مبدل‌های حرارتی در سال 1956 و همچنین جرثقیل‌های هیدرولیکی در سال 1968 معطوف کرد و از سال 1989 به تولید انحصاری توربین‌های بادی روی آورد.
طبق گفته‌های دراکر، پنج اشتباه مرگبار شرکت وستاس در کسب و کار در این مقاله به شرح زیر ذکر شده است.

1.
نخستین و رایج‌ترین اشتباه، توجه بیش از حد به سود ناخالص زیاد و «قیمت‌گذاری بالا» است (پیتر دراکر).
پیش‌بینی‌های مالی برای تحقق هدف شماره یک شرکت وستاس در استراتژی تولید ذخایر انرژی مدرن در اکتبر 2009 و با عنوان پروژه Triple 15 مشخص شد. هدف از این کار، دستیابی به سود ناخالص عملیاتی 15 درصدی با درآمدی بالغ بر 15 میلیارد یورو تا سال 2015 بود؛ به‌علاوه، شرکت وستاس برای دستیابی به این هدف، نیاز به رشد سالانه 15 درصدی داشت. پروژه
 Triple 15 برای تضمین موقعیت این شرکت به‌عنوان قدرتمندترین برند جهانی تولیدکننده انرژی و توربین بادی و همچنین ارائه‌دهنده راهکارهای تولید انرژی زیست محیطی بسیار حیاتی به حساب می‌آمد.

در سال 2011 شرکت وستاس اعلام کرد به‌منظور دستیابی به درآمد 15 میلیاردی با سود ناخالص 15 درصدی تا سال 2015، برنامه‌های خود را کنار گذاشته است. برای توجیه اینکه چرا توجه بیش از حد شرکت‌ها به سود ناخالص بالا و قیمت‌گذاری بالا (بالانگاه داشتن قیمت‌ها به‌صورت مصنوعی)، راهکاری برای رقابت تنگاتنگ و خطر فروپاشی توسط رقیبان تازه وارد است، مثال‌های متعددی وجود دارد. این راهکار ممکن است تا مدتی برای کالاهای پرفروش موثر واقع شود، همان‌طور که برای شرکت وستاس اتفاق افتاد به‌طوری‌که سهام این شرکت سال‌های سال بیشتر و بیشتر شد. اگر چه، همان‌طور که توسط کلایتون کریستنسن نشان داده شد، نوآوران اخلال‌گر تقریبا همیشه با دستیابی به بخش کوچک‌تر و کم‌بهاتر بازار شروع و راهکار ساده‌تر و سطحی‌تری پیشنهاد می‌کنند.
وقتی سهام شرکت وستاس به سرعت بالا رفت، تا پایان سال 2008، حداقل 15 شرکت ژاپنی و چندین شرکت دیگر نیز در حال تولید انبوه توربین‌های بادی، اجزای سازنده آن یا توربین‌های کوچک‌تر بودند که در مقابل محصول اصلی شرکت وستاس وارد بازار شدند. در سال 2008، کشور چین ساخت توربین‌های بادی کوچک خود را به حدود 80 هزار دستگاه افزایش داد. توجه همه‌جانبه شرکت وستاس بر سود ناخالص در پروژه راهبردی 15 باعث شد که به تازه واردان اجازه دهند وارد بازار شوند و این بازار از چنگ بازار قیمت گذاری بر اساس سود مطلوب (نوعی روش قیمت گذاری بر اساس سود مطلوب که در آن برای تعیین نرخ فروش تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم با هم جمع می‌شود) ربوده شود.

در واقع، بنابر اظهارات شرکت وستاس می‌توان گفت که این شرکت رقبای جدید چینی را به هیچ وجه رقیب به حساب نمی‌آورد ومتوجه رشد سریع آنها نبود.به طوری که فین استورم مدسن، مدیر بخش تحقیق و پژوهش در فناوری شرکت وستاس در نشستی عنوان کرده بود: «ما نمی‌خواهیم بر سر قیمت با شرکت‌های تولیدکننده محصولات ارزان‌قیمت رقابت کنیم».

2.
اشتباه دوم بسیار شبیه به اولی است: قیمت‌گذاری نادرست یک محصول جدید به‌واسطه برآورد، «آنچه که بازار برای آنها به ارمغان می‌آورد» (پیتر دراکر).
در سال 2009، زمانی که شرکت وستاس پروژه Triple 15 خود را اعلام کرد، پیش‌بینی شرکت این بود که به ازای 90 دلار آمریکا برای هر بشکه نفت، انرژی بادی به نسبت منابع انرژی دیگر مانند نفت و گاز جایگزین مناسب‌تری به حساب می‌آید.

اگر به عوامل موثر در تغییر بهای انرژی بادی نگاهی بیندازیم، با این وجود، باز هم مشخص نمی‌شود که آیا قیمت نفت و گاز نسبت به سایر موارد تاثیرگذار مهم‌ترهستند یا خیر. کارشناس تحلیلی عوامل موثر دیگر را در تغییر بهای انرژی بادی شناس