شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اردوی آموزشی مدیران روابط عمومی نواحی سپاه عاشورا در محل اردوگاه المهدی مراغه با هدف توانمندسازی و ارتقاء توانایی ها روز پنجشنبه 12 شهریور ماه برگزار شد.
به گزارش شارا، دکتر حمید صبری متخصص رسانه و روابط عمومی در این کارگاه آموزشی ابتدا مطالبی را در ارتباط با نظریه های ارتباطی از جمله نظریه هایی از مارشال مک لوهان والوین تافلر و دوره های طرح شده از سوی صاحب کتاب آیینه های جیبی را بیان نمود.
مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه تبریز چهار وظیفه اصلی روابط عمومی ها را تحقیقات ـ انتشارات ـ تبلیغات و ارتباطات عنوان کرد و افزود ارتباطات مجموعه ای از مهارت هاست و مهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران بر توانایی ها و اعتماد به نفس ما می افزاید و استعداد ها و توانایی های ما را می نمایاند.
دکتر صبری نگرش مثبت مدیران روابط عمومی را عامل موفقیتشان برشمرد و تلاش را برای رسیدن به قله های موفقیت ضروری دانست و ادامه داد موفقیت یعنی خود باشیم نه دیگری ـ و شناخت ارجحیت های زندگی و شانس هم یعنی استفاده به جا و شایسته از فرصت هاست و موفقیت به عوامل زیر بستگی دارد:
ایمان به موفقیت ـ تصمیم و قاطعیت ـ پشتکار و استقامت ـ خودشناسی ـ و نهایتا هدف گذاری رمز موفقیت هاست.
وی رسالت امروز روابط عمومی ها را در ایران ـ توانمندسازی خانواده ی روابط عمومی ـ بومی سازی روابط عمومی ـ ساده سازی و یکپارچه سازی روابط عمومی و بالا بردن راندمان معرفتی و تشکیل اطاق فکر برای تولید محتوا بیان کرد و خودسازی و اصلاح و تهذیب نفس را برای رسیدن به یک روابط عمومی معرفتی یک ضرورت خواند.
ایشان ارکان اساسی روابط عمومی نوین را سخنگویی ـ پاسخگویی ـ و درست گویی خواند که هر رکن ویژگی ها ـ وظایف ـ مهارت ها ـ تکنیک ها و ابزارهای خاص را نیاز دارد.
وی افزود دنیای امروز با فن آوری های نوین ارتباطات اطلاعات مرزهای زمان و مکان و استان ها و سازمان ها را حذف کرده است و روابط عمومی ها با طیف گسترده ای از مخاطبان در داخل و خارج و در فضای سنتی و مجازی روبرو هستند و نقشی حساس تر از گذشته را بر عهده دارند.
صبری سه محور را اساس روابط عمومی ها برشمرد که عبارتند از انسان محوری ـ اخلاق محوری ـ هویت محوری و افزود انسان محوری بیانگر بعد انسانی و اخلاق محوری بیانگر شکست ناپذیری و هویت محوری منعکس کننده اصالت ـ تاریخ و ریشه فرهنگی یک سازمان می باشد.
وی صفات روابط عمومی های برنده و بازنده را تشریح کرد و فعالیت در روابط عمومی ها را نیازمند بهره جویی از علم و تجربیات علمی دانست.
مدرس دانشگاه در مورد جایگاه روابط عمومی ها در جامعه اطلاعاتی، اطلاعات را مبنای تعیین فقر و غنا در این جامعه عنوان کرد و تولید اطلاعات را هویت خواند و افزود: جامعه اطلاعاتی جامعه دانایی است و جامعه ای ایده آل و مدرن است که نقطه اتکای آن اطلاعات می باشد و موج چهارم از پیامدهای جامعه اطلاعاتی است که ویژگی خاص خود را دارد و از جمله ـ امکان دانلود مستقیم اطلاعات به مغز انسان ـ هیچ سوالی بدون پاسخ نخواهد ماند و تبدیل و تبدل انرژی هاست.
دکتر صبری هوشمندسازی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای هزاره سوم و جامعه اطلاعاتی برشمرد و مقاوم سازی دل ها و اندیشه ها را مسأله اساسی عنوان کرد که جرأت و جسارت لازمه آن است که در آن ها نبوغ و قدرت سحرآمیزی نهفته است.
وی سواد روابط عمومی را که مستجمع جمیع سواد های عمومی ـ فرهنگی ـ فناوری ـ رسانه ای ـ اطلاعاتی ـ سیاسی و .... می باشد و کارگزاران روابط عمومی را به تسلیح خود به وسیله سواد روابط عمومی تذکر داد.
مولف کتاب روابط عمومی مدرن بومی سازی روابط عمومی را از اهم واجبات در عرصه ارتباطات و روابط عمومی برشمرد و افزود بومی سازی یعنی تطابق فرهنگ جامعه و سازگار کردن زیرساخت های علمی و فرهنگی و سیاسی برای پذیرش علم و دانش و یک تکنولوژی که به آن جامعه وارد می شود.
ـ اینکه مسیر ارتقا و بالندگی در گرو توانایی های روابط عمومی است شناخت فرصت ها و آسیب ها
ـ خستگی ناپذیری و نقد پذیری
ـ برنامه ریزی به جای روزمرگی
ـ با رسانه ها در تماس بودن
ـ بروز آوری اطلاعات برای مدیران
ـ مطالعه و بروز کردن خود
ـ خود اصلاحی
و نهایت اینکه همه تلاش های ما روابط عمومی ها برای جلب و جذب رضای خدا باشد. انشاالله
|