شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بازخوانی نظرات مرحوم دکتر حسین قندی درباره روابط عمومی که در ویژه نامه ششمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی های کشور منتشر شده:
32 سال حضور در نشریاتی همچون کیهان، ابرار، اخبار، جامعه، طوس، انتخاب و جام جم از او یک کارشناس خبره مطبوعاتی ساخت. وی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ارتباطات از دانشگاه آریزونا آمریکا بود و حضوری متمادی در عرصههای تدریس در دانشگاهها و مراکز علمیو تحقیقاتی داشت. دکتر حسین قندی سالها با چاپ چندین اثر همچون: تحلیل در روزنامه نگاری، روزنامه نگاری تخصصی و روزنامه نگاری بدیع (با همکاری دکتر بدیعی) و نیز کتاب مقاله نویسی، تعهد خود را نسبت به ارتقاء این بخش به انجام رساند.
دکتر قندی با اشاره به وضعیت روابط عمومی ها در چند ساله اخیر، اظهار داشته بودند : روابط عمومی یک مجموعه غیرساکن و دائماً در حال حرکت است، چرا که سکون جز شرایط ماهوی روابط عمومی ها نمیتواند باشد و اصولاً ایستایی با ماهیت ایجاد آن مغایرت کامل دارد. مجموعهای که از ترکیب دانش و شناخت مقتضیات زمانی و مکانی شروع میشوند و با ابزاری که در اختیار دارند در راستای انعکاس عملکردها و قرار گرفتن در قالبهای سخنور که انتقالدهنده خط مشی و سیاستها کلان سازمانها و وزارتخانههای متبوع خود میباشند حرکت میکنند.
شاید این نوع تعریف بتواند قالب روابط عمومی ها را به شکلی ساده توصیف کند، هر چند نتواند چارچوب کامل آن را بشناساند. در گذشتهاین مجموعهها طوری عمل میکردند که در گذر از مسیر خدمت رسانی بالاترین بازخورد موجود را داشته باشند، خدماتی که در حیطه وظایف آنان تعریف و توصیف میشد، احساس میکنم در این چند ساله اخیر روابط عمومی ها به شکل عام به جز بعضی استثناها دچار یک حالت افت و رکود شدهاند که شاید تغییر شکل ماهیتی آنان و نوع فعالیتهای که در گذشته داشتهاند و اینک به شکلی حالت سکون و ایستایی گرفته باعث این اتفاق بوده است، در حالی که پویایی جز لاینفکی از تعاریف موجود برای روابط عمومی ها میباشد.
در توصیفی که از این بخش داشتهایم، اشاره بهاین مهم که برای توسعهاین دانش که ریشه در همین چند دهه گذشته دارد، ابزاری لازم است که میتوانند در شکوفایی و پیشبرد اهداف ترسیم شده توسط روابط عمومی ها، منشأ اثر خیر و مبارکی باشند. استفاده از بولتنها و نشریات تخصصی، فضاهای وب و سایر رسانههای دیگر برای انعکاس این اهداف میتوانند مثمرثمر باشند به شرط آنکه روابط عمومی ها درصدد ایجاد فرهنگی با استفاده از بسترهای مناسب و حتی برجسته کردن اهدافی بلندمدت با اثرات بسیار مثبت و مطلوب باشند که البته توجه به عملکرد مجلات و به ویژه نشریات تخصصی که با همراهی روابط عمومی ها توانستهاند نقش بسیار موثری در انعکاس و انتقال عملکرد این مجموعهها داشته باشند خالی از لطف نیست.
استاد قندی در ادامه با اشاره به دورهای تاریخی که نشریات در حالت کثرت به سر میبردند، اظهار داشته بودند : رسانهها در دورهای از زمان که دچار کثرت و افزونی عناوین بودند، در قالبهایی همچون روزنامه و هفته نامه و . . . به شکلی قدرتمند به فعالیت ژورنالیستی مشغول بودند که متأسفانه به علت شرایط پیش آمده اعم از مقرون به صرفه نبودن فعالیت مطبوعاتی و یا نگاه غیررسانهای بهاین مجموعهها باعث شد که بسیاری از آنان در بوته فراموشی و در تعطیلی فرو روند و یک دوره قلت در نشریات را باعث شوند، اینک همین نشریات بدون پتانسیل لازم برای توسعه در عرصه مطبوعات کشور در حال نشو و نما هستند که لزوم توجه به توانمند کردن آنان باید جز اهداف و سیاستهای متولیان امر باشد.
البتهاین یک حقیقت عام است، حقیقتی که به همین کثرتها و قلتها برمیگردد به ما میآموزد که هر چقدر عرصه عملیاتی نشریات رو به ضعف عمومی برود، به همان شکل نمادها نیز از این فرایند نامطلوب تأثیر میپذیرند، روابط عمومی های دولتی به علت نقشی که در توسعه فعالیت نشریات دارند و با توجه به ارتباطات مستقیمیکه با رسانههای مختلف پیدا کردهاند، در روند رو به رشد این عرصه بسیار تأثیر گذارند. بنابراین همین ارتباطات میتوانند تأثیرات لازم را داشته باشند و همین تأثیرات که از ساختارهای پویا سرچشمه میگیرند در مجموعههای پویا باعث تداوم حیات به ویژه در نشریات تخصصی میشوند.
استاد قندی با اشاره به نبوغی که میتواند باعث رشد و توسعه زمینههای مثبت روزنامهنگاران جوان در آینده شود گفته بودند: خوشبختانه خلاقیت و نبوغ در بین جوانان و دانشجویان به شکلی است که باعث رشد چشمگیر در این بخش خواهد شد.
دانشجویان با نگاهی عمیق و ژرف و با نوآوری سعی در پیشرفت و توسعه در بخشهای مختلف را دارند که همین پیشرفت سریع و مداوم با حفظ بسیاری از ارزشهای غیرقابل عدول میتواند در کنار نوآوریهای مقطعی بارقهای از رشد در این عرصه برای روزنامهنگاران جوان در آینده باشد که البته نوع کارهای تحقیقاتی و عملی که به دانشجویان این رشته به عنوان خبرنویسی، مدیریت اخبار، مقاله نویسی و سایر جهات داده میشود، خود میتواند یک نوع آموزش عالی و پیشرفته باشد.
منبع: تبیان
|