شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- از پاییز امسال دارندگان آیفون و آیپد اپلیکیشن جدیدی از اپل را روی دستگاه های خود خواهند دید که News نام دارد. این اپلیکیشن نخستین تلاش اپل برای حضور در عرصه بسته بندی و ارائه اخبار است که هماکنون تعداد زیادی از شرکتها مانند Flipboard سالها است در آن تجربه و فعالیت دارند.
به گزارش شارا، اما برای انتشاردهندگان اخبار و سازمان های خبری این اپلیکیشن چیزی ورای سرویس های موجود است چراکه برای آنها علامت دیگری است از اینکه آنها در حال از دست دادن کنترل توزیع و دیده شدن اخبار هستند. حالا دیگر فرمان هدایت مخاطبان لزوما در دست بنگاه های خبری نیست.
از دست دادن کنترل انتشار
کسانی که در رسانه ها کار می کنند خوب می دانند که بسیاری از مخاطبان آنها از راه های مختلفی به سایت آنها مراجعه می کنند. راه هایی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل. اما پلتفرم های این شرکتها صرفا لینک یا بخش اندکی از مطلب را انتشار میدهند و برای دیدن تمام مطلب باید به سایت اصلی منبع خبر مراجعه کرد. در اپلیکیشن جدید اپل یعنی News اما وضعیت به گونهای دیگر است چراکه اینجا شما می توانید تمام خبر را داخل این اپلیکیشن بخوانید. بنابراین کاربر برای خواندن خبر نیویورک تایمز یا CNN دیگر لزوما به خود سایت منبع خبر هدایت نمی شود. فیسبوک هم پیش از این تلاش مشابهی را در ماه مه امسال انجام داد و با اپلیکیشن Facebook Instant نگرانی های صنعت رسانه را برانگیخت چراکه در این صورت دیگر مراجعه به سایت های رسانه ها بسیار کاهش خواهد یافت. جاشوا بنتون، مدیر لابراتوار روزنامه نگاری Niemen می گوید: در دوران ماقبل وب روزنامه ها کنترل کاملی روی تبلیغات، توزیع، چاپ و تحویل روزنامه داشتند و این یعنی از ابتدا تا پایان فرآیند یک روزنامه در اختیار خود رسانه قرار داشت. اما واقعیت این است که در دوران فعلی خواندن خبر و دیدن مطالب از طریق تنها یک سایت یا رسانه خبری کار دشواری است و مجله های آنلاین در حال گسترشند.
مجله هایی مثل Flipboard این امکان را فراهم می کنند که کاربر به تمامی محتوای سایت ها، رسانه ها و وبلاگها تنها از طریق یک اپلیکیشن دسترسی داشته باشد اما مشکل آنجا است که برای خواندن کل مطلب در این اپلیکیشن دوباره صفحه اصلی این سایت ها فراخوانی می شود. از طرف دیگر شبکه های اجتماعی امکان دسترسی سریعتر به اخبار را برای کاربران فراهم کردهاند. اپلیکیشن اسنپچت بهعنوان مثال برای رسانه ها فضایی را فراهم کرده تا از طریق امکان اختصاصی Discover ویدئوهای خود را ضبط کنند. این متفاوت از مدل مرسومی است که کاربران قادر به ضبط و به اشتراکگذاری ویدئو در آن هستند.
معامله برد – برد؟
اما اپل و فیسبوک در واقع قصد ایجاد مشکل برای رسانه ها را ندارند. آنها تلاش میکنند که کاربران خود را از مسیری سریعتر و راحتتر (و در عین حال مرتبطتر به خود) به خبر مورد علاقه شان برسانند. برخی از آنها حتی تلاش کرده اند رسانه ها را هم در این مسیر همراه خود کنند. بهعنوان مثال اپل اعلام کرده تمام درآمد ناشی از تبلیغات را هم به خود بنگاه های خبری می دهد. به گفته اپل رسانه ها می توانند ۱۰۰ درصد درآمد ناشی از تبلیغاتی که روی محتوای مربوط به خود در اپلیکیشن News انجام می دهند را برای خود حفظ کنند. اما در صورتی که اپل از طریق پلتفرم مربوط به تبلیغات خود iAds تبلیغی را به فروش برساند ۷۰ درصد درآمد را به ناشر (رسانه) می دهد. این دقیقا کاری است که فیسبوک هم انجام می دهد و از قضا دقیقا تناسب درآمد رسانه ها و سهم بنگاه در پلتفرم فیسبوک هم با اپل یکسان است. فیسبوک در عین حال گفته که آمارهای مربوط به مراجعه و بازدید کاربران را هم در اختیار رسانه ها قرار می دهد تا آنها حس نکنند که اطلاعاتی از مخاطبان شان ندارند.
البته اپل می خواهد خود کاربرانش تصمیم بگیرند که آیا آگهی برای آنها پخش شود یا نه و این چیزی نیست که ناشران و رسانه ها را راضی کند. از طرف دیگر گرفتن ترافیک در ازای دادن درآمد ناشی از تبلیغ چیزی نیست که رسانه ها می خواهند.
در عین حال گفته شده اپل با ارسال نامه ای به رسانه ها از آنها دعوت کرده به این سرویس بپیوندند اما این دعوتنامه ای است که در واقع خبر از استفاده اپل از رسانه پیش از توافق را هم می دهد. یعنی رسانه ها اگر می خواهند اپل از اخبار آنها استفاده نکند باید به این نامه جواب نه بدهند و بهطور پیش فرض پاسخ مثبت فرض شده است. این چیزی است که بسیاری از رسانه ها و خبرنگاران را ناراحت کرده است.
منبع:دنیای اقتصاد