درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 22:53   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مدل قدرتمند هوش مصنوعی جدید، گفتار را به متن، حتی اصطلاحات تخصصی شرکت شما، به دقت تبدیل می‌کند
  چگونه مخاطبان خود را تعریف کنید: راهنمای گام به گام
  روزنامه‌نگاران نگاه انتقادی خود را به سمت کارفرمایان خود معطوف می‌کنند
  آستری‌بات اس وان: ربات انسان‌نمای سریع و دقیق
  سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  سهام متا به دلیل نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های هوش مصنوعی و کاهش رشد سقوط کرد
  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری
  عملکرد آژانس‌های روابط‌عمومی WPP در سه ماهه اول ۲۰۲۴ چگونه بود؟
  آینده روابط‌عمومی مستقل
  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 17392صفحه نخست » ادامه مطلب دودوشنبه، 1 تیر 1394 - 14:46
گسترش سواد رسانه ای در کشور نیاز به همگرایی دارد
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با وضعیت سواد رسانه ای در کشورمان به سیناپرس، گفت: بحث پیرامون سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی بعد از گسترش فناوری های ارتباطی که در دهه 90 به بعد بوجود آمد، مطرح شد.
  

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با وضعیت سواد رسانه ای در کشورمان به سیناپرس، گفت: بحث پیرامون سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی بعد از گسترش فناوری های ارتباطی که در دهه 90 به بعد بوجود آمد، مطرح شد.

به گزارش شارا به نقل از سیناپرس، در رابطه با اهمیت این موضوع سمینارهای زیادی برگزار شده و تحقیقاتی نیز پیرامون آن انجام گرفته است. یکی از تحقیقاتی که در قالب پایان نامه دانشجویی انجام گرفته به این نتیجه رسیده است که بین میزان سواد رسانه ای اقشار مختلف تفاوت وجود دارد و مهارت های مواجهه با رسانه ها و موضع گیری در برابر آنها در بین اقشار مختلف، متفاوت است.

علی اصغر کیا افزود: به این معنا که جنس، شغل، پایگاه اجتماعی، میزان تحصیلات و ... از عواملی هستند که در سطح سواد رسانه ای تاثیر به سزایی دارند. البته، جا دارد در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا عوامل موثر در ایجاد سواد رسانه ای نیز شناسایی شود و بتوانیم بهتر در این حوزه برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین، سواد رسانه ای به عنوان یک مهارت تلقی می شود که گروه های مختلف در هر جامعه ای باید از آن بهره مند شوند تا در مواجهه با رسانه ها بتوانند راحت تر و بهتر تصمیم گیری کرده و از اطلاعات رسانه ها استفاده کنند.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: با توجه به عصر حاضر و گسترش فعالیت ها در فضای مجازی، نمی توان انکار کرد که در این حوزه تفاوت های آشکاری با غرب داریم. البته، در ابتدا باید دو مفهوم سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی از یکدیگر تفکیک شوند. سواد اطلاعاتی نحوه استفاده از رسانه های جدید و نحوه تعامل کاربران با این فضا را مطرح می کند که از جهت مشکلات زیرساختی و دسترسی های سخت افزاری با کشورهای برخوردار و توانمند تفاوت هایی داریم.

کیا خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در حوزه سواد رسانه ای هم کشورهای پیشرفته و فعال در این عرصه امکانات آموزشی و شرایطی را در کشورشان مهیا کردند که با کشور ما تفاوت های اساسی دارد. در این کشورها مراکز آموزش سواد رسانه ای دایر شده و در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و آموزش عالی دروسی برای آموزش سواد رسانه ای طراحی شده تا افراد در تمام سنین با این مفهوم آشنایی پیدا کنند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ما هنوز در طراحی دروس مشکل داریم و نقش آموزش سواد رسانه ای در متون درسی چندان دیده نمی شود. بنابراین، در هر دو حوزه سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای در کشورمان کاستی های فراوانی وجود دارد و این موضوع به میزان برنامه ریزی و امکاناتی که برای توانمند سازی این حوزه انجام دادیم، برمی گردد.

کیا در رابطه با تاثیر سواد رسانه ای بر عملکرد رسانه ها، گفت: قطعا مخاطب فعال و پویا که توانایی گزینشگری با مخاطب منفعل تفاوت های اساسی دارد. سواد رسانه ای کمک می کند افراد اطلاعات و توانایی های لازم را در مواجهه با خروجی رسانه ها کسب کنند و این گزینشگری قطعا عملکرد رسانه ها را تحت الشعاع قرار می دهد. در چنین وضعی دیگر رسانه ها نمی توانند اخبار و پیام های یکسویه و تک بعدی منعکس کنند چرا که، مخاطب آگاه دیگر چنین خروجی را نمی پذیرد.

وی در ادامه افزود: بنابراین در عصر حاضر تنوع و تعدد مجراهای ارتباطی دیگر اجازه نمی دهد که انحصار خبر در اختیار یک رسانه خاص باشد و اگر هم اینگونه باشد مورد اقبال مخاطبان قرار نخواهد گرفت. چراکه، مخاطب امروزی کانال های اطلاعاتی زیادی در اختیار داشته و می تواند گزینشگر باشد و این موضوع لزوم توجه به فعالیت های رسانه ای را بیش از پیش مطرح می کند.

این استاد ارتباطات رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه سواد رسانه ای را یکی از موضوعات مهم عرصه ارتباطات کشورمان دانست و گفت: برای رسیدن به حد معقول سواد رسانه ای نیاز به ایجاد یک شورا داریم، این خلائی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد. از این رو، تمامی دستگاه های اجرایی متولی امور آموزش و سیاست گذاری مثل آموزش و پرورش، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... باید شورایی تشکیل داده و جایگاه سواد رسانه ای را تعریف کرده و مفاهیم مرتبط با آن را در متون درسی بگنجاند. سپس امکانات و تکنولوژی های لزم را برای آموزش فراهم کند تا بتوانیم در این حوزه به نقطه مطلوب برسیم. رسیدن به این جایگاه هم وظیفه یک نهاد یا یک مرکز نیست و همانطور که اشاره کردم نیاز به یک همگرایی جدی دارد.

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  هرگز کسی را آزار نده


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد