شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، علم مدیریت و امر سازماندهی در گرو برقراری ارتباط مؤثر است؛ چرا که تنها در این صورت است که کارکنان از چشم انداز و اهداف سازمانی و نقش خود در دستیابی به این اهداف آگاه خواهند شد. ارتباطات، به عنوان اساس و بنیان فعالیت مدیران، نه تنها سازماندهی، برنامه ریزی و هماهنگی را میسر میسازد بلکه بستری فراهم می آورد تا سازمان ضمن ارتباط با محیط خارج، در قالب نظامی باز و فراگیر فعالیت نماید. بنابراین می توان گفت، مدیرانی که عملکرد خود را در چارچوب مفاهیم ارتباطات سازمانی شکل می بخشند، به مراتب از نتایج موفقیت آمیزتری برخوردار خواهند بود. در واقع، حفظ یکپارچگی سازمان، اعمال مدیریت کارآمد و در نهایت برآوردن خواسته ها و مطالبات مخاطبان، مستلزم ایجاد ارتباطی کارآمد و مؤثر در تمامی سطوح سازمانی است.
در این میان، «روابط عمومی»، بخشی از فعالیت های مدیریتی است که وظیفه دیده بانی و شناخت گروه مخاطبان، به منظور برقراری ارتباطی دو سویه و همچنین تفاهم بین آنان و سازمان را عهده دار است. مخاطبان یک سازمان، ممکن است، طیفی به گستردگی دولت، سهامداران، مشتریان و رسانه ها را دربر گیرند. از سوی دیگر، فعالان و متخصصان عرصه روابط عمومی با پیشبینی کانال های ارتباطی شفاف بین مدیریت و کارکنان مجموعه، زمینه ایجاد همگرایی، همبستگی و «یکپارچگیِ» درون سازمانی را میسر می سازند. روابط عمومی در واقع بازوی ارتباطی مدیریت سازمان به شمار میرود که وظیفه اصلی آن، مدیریت ارتباطات سازمانی است. در صورتی که ارتباطات سازمان در عرصه های گوناگون به نحوی مطلوب برقرار گردد، بدون تردید بسیاری از مشکلات و موانع پیشِرو مرتفع خواهد شد.
در این نوشتار، سعی میگردد به برخی از راهکارهای مؤثر در نهادینه ساختن یکپارچگی سازمانی اشاره شود که روابط عمومی میتواند نقش به سزایی در پیاده سازی موفق آن داشته باشد.
نخست؛ طراحی یک برنامه روابط عمومی کارآمد و مؤثر جهت نفوذ بر مخاطبان سازمان است؛ چرا که هیچ یک از بخش های سازمانی به اندازه روابط عمومی قادر نخواهند بود در تثبیت جایگاه، بهبود وجهه و افزایش اعتبار سازمان نزد مشتریان، صاحب نظران، رسانهها و در یک کلام «افکار عمومی» مؤثر باشد.
از سوی دیگر، روابط عمومی، یک نماینده رسمی سازمانی در خارج از مجموعه به شمار می رود. متخصصان روابطعمومی با بهره گیری از مهارت های ارتباطی، روانشناسی و تبلیغاتی، می توانند پشتوانه مطلوبی در رابطه با معرفی فعالیت سازمان ذیربط باشند؛ ولی بدیهی است که این امر مستلزم برخورداری از ارتباطات داخلی مؤثر خواهد بود.
علاوه بر این، روابط عمومی کارآمد، گنجینه ای از گردآوری و پرورش ایده ها و ابتکارها است. شناخت عرصههای جدید، تعامل با مجموعه ها، افراد و افکار بدیع و متعاقباً تغییر، بومی سازی و به کارگیری افکار و ایده های نو و نیز در تعامل متقابل؛ معرفی و تسری توانمندی و دستاوردهای مجموعه و سازمانِ خود، از جمله اقداماتی است که روابط عمومی در راستای یکپارچگی درون و برونسازمانی قادر به انجام آن است.
به یقین پیاده سازی و نهادینه ساختن نظام مدیریت یکپارچه روابط عمومی، در برآوردن مطالبات مخاطبان و ارتقای اثربخشی نظام مدیریت ارتباطی، به منظور افزایش رضایت مخاطبان، امری ضروری است که بدون تردید دستیابی به این مهم، فراتر از به کارگیری فنون تبلیغاتی و یا بهرهگیری از تکتیکها و ارتباطات رسانه ای است و در وهله نخست، با تقویت ارتباطات انسانی در سطوح درون و برون سازمانی میسر و مقدور خواهد بود.
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|