سال 1390 را میتوان نقطه عطف فعالیتهای روابط عمومی و امور بینالملل استانداری آذربایجان شرقی دانست. رویدادهایی که در این سال اتفاق افتاد در مجموع باعث ارتقای جایگاه اطلاعرسانی و تقویت نقش روابط عمومیها در روند فعالیت دستگاههای اجرایی استان شد.
به گزارش خبرگزاری آریا از تبریز ،روابط عمومی استانداری در کنار فعالیتهای عادی و روتین خود اقدامات ویژهای را نیز در جهت تحول در حوزه اطلاعرسانی استان انجام داد که برخی از آنها برای اولین بار در آذربایجان شرقی تجربه شد بخصوص اینکه امکانات و حمایتهای پشتیبانی موجود اصلا متناسب با عظمت و اهمیت این فعالیتها نبود.
عملکرد ویژه روابط عمومی استانداری در سال 90 این باور را در مجموعه مدیریتی استان تقویت کرد که روابط عمومی نقش بسیار مهمی در عملکرد سازمان دارد و در واقع موفقیت یک سازمان از بسیاری جهات وابسته به کارکرد صحیح روابط عمومی و تقویت آن است.
اقدامات و فعالیتهای وبژه اداره روابط عمومی و امور بین الملل استانداری در سال 90:
1- نخستین جشنواره روابط عمومیهای برتر دستگاههای اجرایی استان
جشنواره روابط عمومیهای برتر استان آذربایجان شرقی که مقدمات آن توسط شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان پیریزی شد برای نخستین بار با شیوههای نوین و با ارزیابی تخصصی عملکرد روابط عمومیها در اردیبهشت سال 90 برگزار شد. هدف عمده از برگزاری این جشنواره منزلت بخشی و تحرک آفرینی در فعالین حوزه روابط عمومی و همچنین ارزیابی نقاط ضعف و قوت و معرفی الگوهای برتر روابط عمومیهای استان بود.
این جشنواره با شرکت 67 دستگاه اجرایی استان و ارائه بیش از دو هزار اثر برگزار شد که آثار برتر از میان 21 دستگاه اجرایی انتخاب شدند.
در برگزاری این جشنواره از نظرات متخصصان روابط عمومی و مدیران مجرب این حوزه استفاده شد و شاخصبندی داوری جشنواره که در نوع خود بسیار دقیق و بی نظیر است بر اساس استانداردهای جشنواره های ملی صورت گرفت.
2- نمایشگاه دستاوردهای دولت نهم و دهم(جلوه خدمت) در استان
برپایی اولین نمایشگاه دستاوردهای دولت نهم و دهم به شکل استانی که بتواند تلاش های شش ساله دولت را در یک مجموعه به نمایش گذارد، اقدامی ابتکاری و منحصر به فرد در سطح کشور بوده و توانست بخشی از مهمترین دستاوردهای دولت سخت کوش و عدالت محور نهم و دهم در آذربایجان شرقی را به عرصه قضاوت مردم بگذارد.
این نمایشگاه با مدیریت شورای اطلاعرسانی استان و با تلاش مجموعه روابط عمومی استانداری با حضور بیش از 140دستگاه اجرایی استان، در آبان ماه سال 90 در نمایشگاه بینالمللی تبریز برگزار شد و در مدت 7 روز برپایی آن اقشار مختلف مردم، مدیران و کارکنان دستگاهها و همچنین مسئولان کشوری از آن بازدید کردند.
حضور قایم مقام وزیر کشور، رییس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور، مدیران دستگاههای کشوری و میهمانانی از استانهای دیگر در این نمایشگاه و ابراز رضایت آنها از نحوه ارائه عملکرد دولت در آن از نکات ویژه نمایشگاه جلوه خدمت بود.
در هر حال اولین نمایشگاه دستاوردهای دولت با تمام نقاط ضعف و قوت میتواند سرآغاز حرکتی باشد که سالیان سال تداوم یافته و اقشار مختلف مردم را با خود همراه کرده و در جریان دستاوردهای عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش های دولت تلاشگر قرار دهد .
3- ارتقای کارکرد سایت اطلاعرسانی استانداری
سایت استانداری آذربایجان شرقی در یک سال اخیر با ایجاد تغییرات اساسی و افزایش فعالیت خود، تحول جدیدی در عرصه اطلاع رسانی را به وجود آورده و به یکی از مدعیان این عرصه در استان تبدیل شده است. افزایش دقت و سرعت در تولید اخبار، انتشار خبرهای دست اول و متنوع از انبوه فعالیتهای استانداری ، راه اندازی آیتمهای جدید، ارائه خدمات ویژه به کاربران از قبیل ثبت نام آزمون های استخدامی و اعلام نتایج موجب شده است تا سایت استانداری به یک سایت مرجع و پربازدید در عرصه اطلاع رسانی تبدیل شود.
قرار گرفتن این سایت در جمع پربازدیدترین رسانه های خبری استان و اجراز رتبه اول سایتهای خبری شمالغرب کشور و رقابت تنگاتنگ با تیم های حرفه ای و پرتعداد این رسانه ها با تلاش جمع محدود کارشناسان روابط عمومی استانداری به دست آمده است.
سایت استانداری آذربایجان شرقی در سال 90، علاوه بر ادامه روند جهشی در آمار مخاطبان سایت و افزایش 2 برابری میزان بازدیدکنندگان، بیش از 2 هزار و 600 خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است که این آمار در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.
4- نقش موثر در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی
همکاران روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی در قالب کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان از همان روزهای نخست تشکیل این ستاد و علی رغم تنگناها و کمبود امکانات، تدابیر و تمهیدات لازم را برای آگاه سازی بیش از پیش مردم در امر انتخابات و انعکاس فعالیتهای مهم کمیته های مختلف ستاد انتخابات استان اندیشیده و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادند.
کمیته اطلاع رسانی تجربه جدید و موفقی را در خصوص اطلاع رسانی از اخبار انتخابات بخصوص در روز 12 اسفند پشت سر گذاشت و تنها در این روز پایگاه اطلاع رسانی استانداری با انتشار لحظه به لحظه اخبار و تحولات انتخابات، نزدیک به 25 خبر و 4 گزارش تصویری را روی خروجی خود قرار داد که میزان بازدید مخاطبان از این اخبار، نشان دهنده روند مطلوب اطلاع رسانی در این سایت می باشد.
ضمن این که تدابیر خوبی نیز برای حضور آزاد خبرنگاران و عکاسان در مراحل مختلف برگزاری انتخابات از جمله ثبت نام کاندیداها و روز رای گیری از سوی این کمیته به عمل آمد.
مجموعه این اقدامات موجب شد تا با حضور پرشور رسانه های استانی، تمامی امور و مراحل اجرایی انتخابات در آذربایجان شرقی اطلاع رسانی شود و در واقع فراهم شدن زمینه اطلاع رسانی دقیق و شفاف از روند برگزاری انتخابات را می توان یکی از نقاط ویژه این دوره از انتخابات دانست.
5- راه اندازی سامانه پیامک خبری استانداری
در اواخر سال جاری و با برنامه ریزیهای چندماهه ای که انجام شده بود از جمله تهیه و تدوین بانک اطلاعات مدیران و فعالان فرهنکی، اجتماعی و دیگر اقشار نخبه استان ، سامانه اطلاع رسانی پیام کوتاه استانداری بطور آزمایشی راه اندازی شد که در ادامه و به علت عدم تامین اعتبار این فعالیت متوقف شد.
در پایان باید متذکر شد که علی رغم انجام چنین فعالیتهایی، بسیاری اقدامات و کارهای دیگری نیز بود که می بایست از سوی این مجموعه انجام میشد ولی آنجام آنها مقدور نشد و یا به علت مشغله های فراوان مورد غفلت قرار گرفت. |