شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اینترنتِ اشیاء Internet of Things (IoT) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به صورت خلاصه «اینترنت اشیاء» فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکههای ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم میگردد.
به نظر می رسد که این فناوری تغییرات زیادی در ساخت روابط عمومی های آینده بازی کند. برای اینکه بتوانیم در این زمینه گمانه زنی کنیم، ابتدا باید اینترنت اشیاء را بهتر بشناسیم.
اینترنت اشیاء چگونه کار می کند؟
فرآیند ارسال دادهها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژهی مورد نظر یک شناسهی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق میگیرد که دادههای لازم را برای پایگاه دادهی مربوطه ارسال میکند. دادههایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشیهای تلفن همراه و انواع رایانهها و تبلتها قابل مشاهده خواهند بود. این بدین معناست که هر شخص، حیوان یا شی با یک شماره یکتا به اینترنت وصل می شود و بدین وسیله شما می توانید افراد را شناسایی کنید.
این دادهها به چه کار میآید؟ چرا اینترنت اشیاء؟!
روزگاری جورج اورول نوشت آنکه گذشته را کنترل میکند، آینده را کنترل خواهد کرد. دنیای مدرن و فناوری ارتباطات نشان دادهاست که در دنیای کسب و کار «آنهایی که به دادهها و اطلاعات بیشتر و بهتری دسترسی دارند آینده را کنترل خواهند کرد»؛ داشتن اطلاعات در دنیای جدید حکم سقوط سیب در روزگار نیوتون را دارد! اطلاعات بهروز و مفید آنگاه که در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار گیرد، منجر به تولید محصولات و خدماتی میشود که زندگی بشر را هر روز بیش از پیش آسان و آسوده میکند؛ آسان و آسوده، با همهی پیچیدگیها و مصائب جهان امروز. این به معنای کنترل بیشتری است که روابط عمومی ها می توانند داشته باشند و پیوستگی ارتباط با مخاطب و اشیاء او تشدید می کند.
نقشه ارتباطات کاربران فیسبوک
فناوری اینترنت اشیاء نیز با همین فلسفه توسعه یافتهاست. دریافت، ثبت و ارسال اطلاعاتِ بهروز و لحظهای برای استفاده، تحلیل و بهبود محصولات و خدمات و البته در نهایت برای استفادهی مصرفکنندگان انجام میگیرد! ورزشکاری که در طول یک برنامهی تمرینی حرکات فیزیکی و تغییرات داخلی بدنش مورد مطالعه قرار میگیرد؛ شامپانزهای که سوژهی یک تحقیق علمی است و یا قفسهی مخصوص کنسروهای ماهی در یک خوار و بار فروشی یا باک بنزین هوشمند یک خودروی سواری که خالی شدن خود را گزارش میدهند! اینها همگی با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء قادر خواهند بود اطلاعات لازم را به صورت لحظهای به هر پایگاه دادهای که بدان متصل شده باشند، در هر نقطهای از دنیا ارسال کنند. این به معنای دسترسی کامل به مخاطب است. یعنی با ورود اینترنت اشیاء یکی از مهمترین مسائل روابط عمومی ها برای همیشه حل می شود و آن اثرسنجی فعالیت روابط عمومی است.
فرآیند ارسال دادهها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل «انسان با انسان» یا «انسان با رایانه» نخواهد داشت و دادهها به صورت اتوماتیک و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمانهای مشخص (معمولاً بهصورت دائم و لحظهای) ارسال میگردند.
با اینکه فعالیت در حوزهی فناوری اینترنت اشیاء از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، اما اصطلاح «اینترنت اشیاء» را کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ ارائه کرد. جالب است بدانید یکی از توسعهدهندگان فناوری اینترنت اشیاء محقق و پژوهشگری ایرانی به نام رضا راجی است. آقای راجی یک کارآفرین سریالی، مشاور شرکتهای نامدار و دانشآموختهی مهندسی الکترونیک است و در منطقهی خلیج سانفرانسیسکوی ایالات متحده سکونت دارد.
فناوری اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی میکند. کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راهاندازی شدهاند، در حالیکه این مفهوم و این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ میدهد. استفاده از این فناوری برای کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی یک فرصت گرانبها به شمار میرود که میتواند به بهبود فضای کسب و کار و اشتغالزایی در کشور کمک شایانی بکند.
با بهره گیری از اینترنت اشیاء در سال های آینده امکان کنترل تمام ابزارهای متصل به این اینترنت و پیگیری هایی فراهم می شود که نه تنها روابط عمومی بلکه بخش های ارتباط با مشتریان، فروش و ... را تحت تاثیر قرار می دهد.
نویسنده: عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|