شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- نشست رسانه ای خانه کاریکاتور که در مجتمع فرهنگی هنری سوره برگزار شد
به گزارش شارا از روابط عمومی حوزه هنری اصفهان،پیام پورفلاح مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان در نشست رسانه ای خانه کاریکاتور که در مجتمع فرهنگی هنری سوره برگزار شد گفت: دلیل اصلی عدم تمایل روزنامهها و نشریات استان اصفهان به چاپ کاریکاتورهای مطبوعاتی ریسکی است که وجود کاریکاتور برای روزنامه یا نشریه دارد
وی در این نشست که با حضور خبرنگاران و کاریکاتوریست های اصفهانی برگزار شد با اشاره به مسیر و هدف کارتونهای مطبوعاتی اظهار کرد: کارتونهای مطبوعاتی در دنیا بسیار شناخته شده و جریان سازند. کاریکاتور، بانی بسیاری از جریانها و حرکتها بوده و در کشور ما نیز کاریکاتور در برخی موارد چنین نقشی داشته است.
وی با بیان اینکه کاریکاتور مطبوعاتی حدود 100 سال است که در کشور به وجود آمده، افزود: کاریکاتور مطبوعاتی به شکل امروزی از دهه 70 و در نشریه "صدا" در اصفهان به وجود آمد.
این کاریکاتوریست ادامه داد: در روزنامه اصفهان امروز از سال 1387 به صورت روزانه کاریکاتورهای مطبوعاتی به چاپ میرسید اما بنا به دلایلی در سال 1390 این کار متوقف شد، اما از سال گذشته بار دیگر کاریکاتور در همین روزنامه به صورت روزانه به چاپ رسید و هم اکنون نیز ادامه دارد.
مدیر خانه کاریکاتور، کاریکاتوریست مطبوعاتی بودن را یکی از پرخطرترین شغل ها دانست و دو دلیل برای آن عنوان کرد: اول خط قرمزها، گاهی به خاطر یک کاریکاتور، روزنامه تعطیل می شود و یک اثر باعث میشود تعداد زیادی بیکار شوند. مساله دوم، حق الزحمه هاست که هزینه دارد و به ساختار نشریه ضربه مادی میزند.
وی افزود: با این حال، سال 93 در صفحه آخر روزنامه اصفهان امروز کادر جعبه سیاه را داشتیم که با رصد خبرها و انتشار روزانه کارتون مطبوعاتی از بهار 93 شروع شد و بیش از 200 اثر منتشر شد. تلاش ما این بود که اخبار ایران و مشخصا اصفهان را پوشش بدهیم.
پورفلاح با اشاره به سومین نمایشگاه کارتون نمایشگاهی در استان اصفهان اظهار کرد: این نمایشگاه از 22 تا 27 فرودین امسال برگزار شد. با برگزاری چنین نمایشگاههایی میتوان نقاط ضعف کاریکاتورها را پیدا و آنها را به نقاط قوت تبدیل کرد.
کارتون مطبوعاتی، اثری ژورنالیستی
وی با بیان اینکه رسالت کاریکاتوریست مطبوعاتی مانند یک روزنامهنگار است، تأکید کرد: یک کاریکاتوریست مطبوعاتی بیش از اینکه کاریکاتوریست باشد، روزنامهنگار است و یک کارتون مطبوعاتی بیش از آنکه یک اثر هنری باشد، اثری ژورنالیستی است.
وی افزود: وظیفه روزنامهنگار این است که اتفاقات و دغدغههای روز مردم را منتشر کند، کاریکاتوریست مطبوعاتی نیز همین کار را انجام میدهد منتها به جای استفاده از کلمات از تصویر استفاده میکند.
کاریکاتوریست یک قدم جلوتر از مخاطب
پورفلاح اضافه کرد: کاریکاتوریست مطبوعاتی باید نگاه روزنامهنگاری داشته باشد، اخبار را بفهمد و آنها را تحلیل کند. همین موضوع، تفاوت میان کاریکاتوریست مطبوعاتی و کاریکاتوریست هنری (غیرمطبوعاتی) است چراکه دغدغه مسایل روز در کارها و آثار کاریکاتوریست هنری (غیرمطبوعاتی) چندان وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: کارتون مطبوعاتی تاریخ انقضا دارد و بسیاری از آنها تنها به درد امروز میخورند اما کاریکاتورهای هنری (غیرمطبوعاتی) این چنین نیستند.در مطبوعات باید شکافی بین مخاطب و کاریکاتوریست نباشد و کاریکاتوریست تنها یک قدم جلوتر از مخاطب باشد.
وی با تأکید بر اینکه کارتون مطبوعاتی با مخاطب عمومی سر و کار دارد، ادامه داد: میتوان گفت تولد کاریکاتور در مطبوعات بوده و جایگاه مناسب آن نیز درون مطبوعات است.
مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان به معیارهای انتخاب اصلی کارتون مطبوعاتی اشاره و تأکید کرد: در کارتون مطبوعاتی باید بیان کامل و به موقع وجود داشته باشد و یک کارتون مطبوعاتی از پیچیدگی و خلاقانه بودن فاصله بگیرد.
وی خاطرنشان کرد : عموما در کاریکاتورهای هنری (غیرمطبوعاتی)، متن نباید وجود داشته باشد اما در کارتونهای مطبوعاتی به دلیل مواجه بودن با مخاطب عام میتوان از متن استفاده کرد .
مخاطب کارتون مطبوعاتی مردم هستند
پورفلاح اضافه کرد: مخاطب مطبوعات تمام مردم هستند و کارتونیست مطبوعاتی باید تمام مردم را مدنظر قرار دهد. مخاطب چه خاص باشد و چه عام باید در چند ثانیه ورق زدن روزنامه، موضوع مدنظر را متوجه شود.
مدیر خانه طنز و کاریکاتور حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه روزنامه در سبد خرید کالای مردم اصفهان جای ندارد، تصریح کرد: زمانی که روزنامه از طرف مردم خوانده نشود، به تبع پویایی مطبوعات کاهش مییابد و در نهایت کاریکاتوریستی هم که در مطبوعات کار میکند، غیر فعال خواهد ماند و برای انجام فعالیتهای خود اشتیاق زیادی ندارد.
وی افزود: باید ادبیات طنز اصفهانی و علاقهمندی مردم اصفهان شناخته شود و در کاریکاتورها به کار گرفته شود، شاید این موضوع بتواند در جذب مخاطب اصفهانی به کاریکاتورهای مطبوعاتی مؤثر واقع شود.
پورفلاح در پایان این نشست به تمامی کارتونیست های مطبوعاتی پرکار بودن و تحلیل کردن کار و تجارب متعدد را توصیه کرد تا مؤلفه هایی که فرد با آن بزرگ شده در کار نمایان شود. وی تاکید کرد: با کار زیاد باید به لحن و زبان شخصی برسیم تا بتوانیم به خوبی به فرهنگ بومی خودمان بپردازیم.
|