شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- آئین جشن سالگرد تاسیس کانون ارزیابی بانک اقتصادنوین با حضور رئیس هیات مدیره، مدیرعامل، معاونین، مدیران و تعدادی از ارزیابان این کانون برگزار شد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی بانک اقتصادنوین، حسن معتمدی مدیرعامل این بانک در این مراسم با تبریک سالگرد تاسیس کانون ارزیابی گفت: خوشبختانه بانک اقتصادنوین این چنین برنامههایی را به طور جدی دنبال میکند و تصمیم داریم در افق 1400، بانکی جامع متکی بر کارکنان شایسته را داشته باشیم.
وی افزود: یکی از اصول مهم در کار مدیریت انتصابهای صحیح است، اگر در این بخش موفق عمل کنیم طبیعی است که شاهد تاثیرات مثبت در سازمان خواهیم بود و اگر در تصمیمگیریها دقت لازم را نداشته باشیم، دچار مشکل خواهیم شد.
وی با اعلام اینکه در گام نخست باید دید که چه برداشتی را میتوان از گزارشهای ارزیابی برای شناسایی توانمندیهای بانکی داشت، عنوان کرد: استعداد در همه همکاران بانک وجود دارد؛ شناسایی این استعدادها ضرورتی انکارناپذیر است که آینده سازمان را تامین خواهد کرد، علاوه بر اینکه در مسیر استعدادیابی و توانمند کردن کارکنان باید بسترهای لازم برای ایجاد انگیزه نیز فراهم شود.
مدیرعامل بانک اقتصادنوین شایسته سالاری را از ارکان مهم موفقیت در صنعت بانکداری دانست و اعلام کرد: شایسته سالاری نباید فقط در حد شعار باشد و باید تبدیل به یک باور شود. تجارب به دست آمده توسط شرکت کنندگان در کلاسهای کانون ارزیابی موجب میشود که از میان آنها بهترینها شناسایی شوند و همچنین برای ارتقاء سطح کیفی کارکنان باید راهکارهایی را در اختیارشان قرار داد که این مهم محقق نخواهد شد مگر با ارزیابی همکاران بانک.
معتمدی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از استراتژی بانک گفت: بیش از 30 بانک در سیستم بانکداری کشور فعالیت میکنند و پیشبینی میشود طی 2 تا 3 سال آینده 15 بانک دیگر هم به این جمع اضافه شوند، در چنین شرایطی مصمم هستیم جزو سه بانک برتر کشور در قدر مطلق سودآوری باشیم و در این زمینه نگاهی هم به جایگاه نخست خواهیم داشت.
مدیرعامل بانک اقتصادنوین تاکید کرد: به طور یقین هر وجه تمایز موثری که توسط بانک اقتصادنوین ایجاد شود، رقبا از آن الگوبرداری خواهند کرد که برای رفع این مورد توسعه کانون ارزیابی یکی از نمونههای وجه تمایزات اقتصادنوین نسبت به سایر بانکها مورد توجه قرار گرفته است.
معتمدی مکانیزه شدن عملیات پشت باجه را یکی از اهداف نخستین بانک خصوصی کشور برشمرد و گفت: همکاران نباید فقط به عنوان یک بانکدار فعالیت کنند بلکه برای پیشرفت بانک باید به عنوان مشاور نیازهای مشتریان را شناسایی و نسبت به رفع آن بکوشند. به طور حتم ارتقای سطح کیفی هم ضرورتی است که با ارزیابی همکاران محقق میشود.
رئیس هیات مدیره بانک اقتصادنوین نیز در مراسم جشن یکسالگی کانون ارزیابی ضمن تبریک سالگرد تاسیس کانون ارزیابی بانک اقتصادنوین به تشریح اهمیت سرمایه انسانی در سازمانها پرداخت و اعلام کرد: کانون ارزیابی زمینه را برای دستیابی به شایسته سالاری در بانک فراهم میکند و موجب تربیت سرمایه انسانی زبده میگردد.
بهرام فتحعلی افزود: فرآیند بسیار پیچیده تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی در مجموعهای همچون کانون ارزیابی عملیاتی میشود و این تجربه ارزشمند ستودنی است.
وی با اعلام اینکه یک فکر خوب کافی نیست بلکه شکل دادن و ساماندهی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است، تصریح کرد: نیروی کارآمد بدون راهاندازی کانون محقق نمیشد و سپاسگزار این نعمت هستم که چنین رویدادی در نخستین بانک خصوصی کشور منشا اثرات مثبت شده است.
رئیس هیات مدیره بانک اقتصادنوین با بیان اینکه یک هسته مرکزی ارزیابی در داخل بانک وجود دارد، افزود: انتقال تجارب مشاوران برون سازمانی به این نیروها موجب شده تا استعدادهای نهفته شناسایی شوند.
فتحعلی متذکر شد: تا بانک اقتصادنوین پابرجاست؛ یاد و خاطره تلاشهای همکاران جاودانه باقی خواهد ماند.
در ادامه این مراسم علی اکبر حدادزادگان معاون طرح و برنامه و سرمایه انسانی بانک اقتصادنوین نیز با تشکر از دستاندرکاران کانون ارزیابی گفت: برنامه بسیار اساسی در بانک عملیاتی شده است و امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت کانون باشیم و به تبع آن در دیگر زمینهها هم از نتایج مطلوب آن بهرهمند شویم.
وی افزود: یکی از ویژگیهای بانک عنایت و توجه به سرمایه انسانی است. بانکی که بدون اغراق، سرمایه انسانی را مهمترین سرمایه خود تلقی میکند، طبیعی است از طریق آن مزیت رقابتی پایدار برای خود ایجاد خواهد کرد، پس باید از دانش، مهارت، خلاقیت و ابتکارات این سرمایه استفاده کرد.
معاون طرح و برنامه و سرمایه انسانی هدف از تشکیل کانون ارزیابی را شناسایی شایستگی مدیران و همکاران دانست و گفت: کانون فرآیندی است که به موجب آن استعداها به صورت استاندارد و با تکنیکهای خاص توسط ارزیابان شناسایی میشود. بنابر این به هر میزان که استانداردها ملموستر و تکنیکیتر باشد، خروجی ارزیابیها کاربردیتر خواهد شد.
حدادزادگان اظهار داشت: ممکن است مدل شایستگی تعریف شده فعلی با گذر زمان و در راستای استراتژیها تغییر کند که لازم است به طبع آن، مدلها نیز به روز شوند. وی اضافه کرد رقابتی شدن کسب و کارها، سرعت تغییرات محیطی و تخصصی شدن کارها، استفاده از کانون های ارزیابی را بیش از پیش ضروری می سازد. یقینا برای موفقیت در کسب و کار باید از شیوههای علمی استفاده کرد.
وی اطمینان از شایستگی افراد در پستهای کلیدی فعلی سازمان، ایجاد شرایط جذب و ادامه خدمت برای مدیران مستعد، فراهم نمودن بستری مناسب برای برنامهریزی جانشینی با توجه به شناخت پتانسیلهای موجود سازمان، ایجاد فضای رشد و یادگیری در سازمان، تحرک و مبارزه با روزمرگی را از مهمترین کاربردها و نتایج کانونهای ارزیابی دانست که توام با پیشرفت سازمانی است.
حدادزادگان ادامه داد: در کنار کاربردهای اصلی کانونهای ارزیابی، مزایای دیگری قابل دسترسی است که عبارتند از: ایجاد بانک اطلاعاتی در خصوص استعدادها و توانمندیهای کارکنان، بهبود نظام حفظ و نگهداری نیرو، تعیین نیازهای آموزشی و سرمایهگذاری آموزشی هدفمند، ترویج فرهنگ شایسته سالاری، بررسی تناسب بین شغل و شاغل و همچنین تسهیل در چرخش شغلی در سطوح مختلف را میتوان نام برد که باید مورد توجه قرار گیرد و شرایطی ایجاد کرد تا مدیران لایق در جایگاه بالاتری قرار بگیرند. در یک جمعبندی کلی باید گفت که هدف ما شناسایی استعدادها و جایگزین کردن بهترینها در پستهای مختلف بانک اقتصادنوین است.
علیرضا لشگریپور مدیر آموزش و منابع انسانی نیز در این این مراسم با ارائه گزارشی از روند شکلگیری و اجرای جلسات کانون ارزیابی اظهار داشت: ایده راهاندازی کانون در بهمن سال 1391 و در زمان مدیرعاملی آقای دکتر بتشکن شکل گرفت.
لشگریپور با اشاره به وجود برخی چالشها در آغاز فعالیت کانون ادامه داد: بانکی بودن کانون، نخستین مشکل در مسیر راهاندازی این مجموعه بود چراکه در صنعت بانکداری کانون ارزیابی به صورت تخصصی اجرایی نشده بود. مشکل دوم اقتصادنوین کردن کانون بر اساس شایستگیها و باورهای بانک بود که در این راستا نیاز به چندین مولفه بود. در شروع کار فاز مطالعاتی را در دستور کار قرار دادیم تا دریابیم به چه مولفههایی برای تخصصی کردن کانون نیاز است.
وی تصریح کرد: نخستین مولفه شایستگی بود، اکثریت همکاران در بخشهای مختلف شعب مشغول به کار بودند. پستها را در نظر گرفتیم بر اساس شرح وظایف و مصاحبه با همکاران به جمعآوری شایستگی مورد نظر کردیم.
مدیر آموزش و توسعه انسانی، مولفه ابزارها را به عنوان دومین فاکتور مهم این کانون قلمداد کرد و گفت: شایستگیها را باید به وسیله ابزارها اندازهگیری میکردیم و در این زمینه سناریوهای بسیاری را تدارک دیدیم و ابزارها را طراحی کردیم.
لشگریپور افزود: مولفه بعدی، انتخاب افرادی بود که با استفاده از ابزارها شایستگیها را اندازهگیری میکردند. در این راستا همکاران به عنوان ارزیاب با کانون تعامل داشتند و کلاسهای کانون برگزار شد. بعد از گذراندن دوره آموزشی، مصاحبه با ارزیابان را داشتیم و ارزیابان درون سازمانی به کمک سه ارزیاب مطرح و حرفهای کشور که از برون سازمانی بودند فرآیند کانون ارزیابی را آغاز کردیم.
وی گفت: در حین ارزیابی با استفاده از ارزیابان خبره برون سازمانی، انتقال دانش و تجربه به ارزیابان داخلی را جزو برنامههای کانون قرار دادیم و این رویه نظارت و راهنماییهای دکتر ابوالعلایی در مقام مشاوره کانون نتایج مطلوبی را به همراه داشت.
این مقام مسئول در بانک اقتصادنوین با اعلام اینکه سیزدهم مهر سال 92 نخستین جلسه کانون ارزیابی برگزار شد، اعلام کرد: در مجموع 43 جلسه برای 289 نفر از همکاران در قسمتهای مختلف بانک برگزار شد. همچنین بنا داریم سال آینده سهم بیشتری را به همکاران ستادی کانون اختصاص دهیم.
لشگریپور با اشاره به اینکه فعالیت این کانون فقط به ارزیابی کارکنان ختم نخواهد شد، تصریح کرد: تصمیم داریم با کمک دکتر ابوالعلایی برای تمامی افراد شرکت کننده در این کانون جلسات بازخورد انفرادی برگزار کنیم تا نقاط ضعف و قدرت آنها را شناسایی کنیم. سعی داریم کلاسها را کاملا کاربردی برگزار کرده و از گزارشهای بدست آمده از کانون را در جهت تخصصی کردن کلاسها و رفع نواقص به کار گیریم.
مدیر آموزش و منابع انسانی بانک اقتصادنوین با تشکر و قدردانی از مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به عنوان حامیان کانون ارزیابی، عنوان کرد: راهاندازی این مجموعه در بانک مشکلات خاص خود را داشت چرا که تجربه چنین استراتژی را نداشتیم و بدون حمایتهای مدیرعامل و هیات مدیره غیرممکن بود.
در این مراسم دکتر ابوالعلایی مشاور مدیریت آموزش و توسعه انسانی در کانون ارزیابی و همایون بهزادافشار سرپرست منطقه 8 استانها نیز به نمایندگی از ارزیابان کانون ارزیابی سخنرانی کردند.
در پایان این مراسم از خدمات ارزیابان درون و برون سازمانی و همچنین همکاران برگزار کننده کانون ارزیابی تقدیر بعمل آمد.
|