کتاب «مباحثه در اصول اخلاقی رسانه»، توسط دیوید گوردن، جان مایکل کیتروز، جان ویل، ویلیام بابکوک و مایکل دورشر نگارش یافته و چاپ سوم آن در سال 2011 از سوی انتشارات روتلیچ منتشر شده است.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، این کتاب رهنمودی ارزشمند در زمینه موضوعات اخلاقی و رسانههاست که با طرح نکات کلیدی و پاسخ ساده به آنها، دیدگاهی چند وجهی به مخاطب ارائه میدهد.
کتاب یاد شده بیش از یک دهه معیاری برای سنجش سایر کتابها در زمینه اخلاق در رسانهها بهشمار میرفت و اکنون چاپ سوم آن با طرح موضوعاتی چون فضای خصوصی، اعتماد در جنجالطلبی... و رسانههای نوین، مباحث تازهای از دنیای رسانهها را در خود جای داده که در آن ضمن تأکید بر خصوصیت اصلی و نقاط قوت کتاب، در بعضی بخشها استانداردها و باورهای قدیمی را نیز به چالش میکشاند.
در این نوشتار نویسندگان کتاب معتقدند، جهان رسانهها ممکن است تغییر کند اما این واقعیت که ما میتوانیم از طریق ارتباطاتمان کارهای مثبت و منفی انجام دهیم پابرجاست.
کتاب حاضر متنی را فراهم میآورد که میتواند به شکلگیری تفکر انتقادی و اخلاقی در خوانندگان کمک کرده و دانشجویان و متخصصان عرصه رسانه را در تصمیمگیریهای اخلاقی یاری نماید.
بدنه اصلی کتاب شامل چهارده فصل است که هر کدام به مشکلی ویژه میپردازد و یا دو راهیهای اخلاقی را مطرح میکند. در عین حال دیدگاههای مختلفی نیز از یک موضوع توسط نویسندگان کتاب به بحث گذاشته شده است.
فصل پانزدهم ترکیبی از چند بخش کوچکتر است که به خواننده امکان میدهد تا چگونگی برخورد با مسایل اخلاقی را فرا گیرد.
کتاب مباحثه در اصول اخلاقی رسانه با ارائه بحثها و تحلیل موقعیتهای اخلاقی در راستای تنوع رسانهای، کاربردی ویژه برای درس اخلاق رسانه داشته و با طرح موضوعات مختلفی چون اینترنت و رسانههای نوین ذهن مخاطب را به کنکاش درباره نگرانیهای اخلاقی وا میدارد. بحثی که میتواند برای مخاطبان خود زمینهای پرچالش و جاذب ایجاد نماید.
فصول مختلف این کتاب شامل بخشها و زیربخشهای زیر است:
بخش اول : مبانی
1. اصول اخلاقی و آزادی: مسئولیت رسانه های جمعی
2. ارزشهای فردی ، فشارهای اجتماعی و وظیفه شناسی متناقض
بخش دوم : کارکرد ها و باید ها
3. دروازه بانان و دستکاری: اعتماد، درستی و راستی
4. اصول اخلاقی درستی و شمول
5. اصول اخلاقی
بخش سوم: فراگیری مشکلات
6. تکنولوژی ها و تکنیک های نوین: اصول اخلاقی نوین
7. محتوای دیجیتالی دستکاری شده
8. اخلاق رسانه ای و بازار اقتصادی
9. دسترسی به رسانه ها : انصاف در دریافت و انتشار اطلاعات
بخش چهارم: موضوعات داغ در اصول اخلاقی رسانه ها
10. زندگی های خصوصی ، علایق عمومی در دنیای دیجیتال
11. اصول اخلاقی ارتباطات اقنایی
12. اصول اخلاقی در تکنولوژی ها و تکنیک های نوین تبلیغات
13. اطلاعات ، احساساتی بودن و واقعیت
14. خشونت و امیال جنسی
15. سایر موضوعات در باب مباحثه اخلاقی |