شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سفیر سابق ایران در قطر و تونس نقش روابط عمومی را در گسترش روابط بین المللی موثر خواند و گفت:اگر قرار باشد تحولی در روابط بینالملل ایجاد کنیم نیازمند اجرایی کردن نکاتی همچون اعتمادسازی، صداقت در گفتار و کردار و انعطاف پذیری هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمدباقر سخایی، که سخنران ویژه نشست ماهانه انجمن روابط عمومی ایران بود، به بیان تجربیات سه دهه حضور خود در عرصههای مختلف سیاسی، روابط خارجی و دیپلماسی و نقش برجسته روابط عمومی در روابط موفق بین المللی پرداخت.
وی با بیان اینکه روابط عمومی، دروازه ورود به هر سازمان است، تأکید کرد: این مسئولیت بسیار حساس، نیازمند آموزش ، سعه صدر وانعطاف پذیری بالا و مهمتر از همه شناخت مخاطبان است.
سفیر سابق تونس یکی از نکات مهم در گسترش روابط بین المللی را اعتمادسازی عنوان کرد و گفت: در هر ارتباطی لازم است که اعتماد طرفین جلب شود و همین موضوع می تواند زمینه دیگر ارتباطات و مناسبات را فراهم سازد .
وی همچنین « صداقت در گفتار و کردار» ، « احترام گذاشتن به انسان ها خصوصا طبقات پایین جامعه و سازمان»،« توجه به ظاهر و لباس» و « نظم و وقت شناسی» مدیران روابط عمومی را دیگر عوامل تاثیرگذار در گسترش روابط داخلی و بینالمللی برشمرد.
معاون بنیاد سعدی همچنین بر «انعطاف پذیری در روابط » تاکید کرد و گفت: همیشه باید در نظر داشته باشیم که هیچ دشمنی دائمی و هیچ دوستی همیشگی نخواهد بود، بنابراین باید آنگونه رفتار کنیم که به دوستمان همه رازهایمان را نگوییم که اگر دشمن شد به مشکل بخوریم و با دشمن نیز چنان باشیم که اگر دوستمان شد، شرمنده نباشیم.
سخایی تصریح کرد: ما تمدن 5 هزار ساله داریم و باید متولی ادب و احترام و صداقت در رفتار و گفتار بوده و در روابط بینالمللی خصوصا دیپلماتیک و اقتصادی سرمشق کشورهای دیگر باشیم، برهمین اساس لازم است تا مدیران روابط عمومی و نیروهای این حوزه مانند شخصیتهای دیپلماتیک، دوره های آموزشی تشریفات روابط خارجی گذرانده و این موارد را رعایت کنند.
|