کتاب شهر رسانه با ترجمه علی بختیاریزاده توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها منتشر شده است.
این کتاب با نام کامل شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری و تالیف: اسکات مککوایر با ترجمه: علی بختیاریزاده در قطع: رقعـی و: 448 صفحه به شمارگان: 1500 نسخه با قیمت: 7000 تومان به سال 1391توسط: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به چاپ رسیده است.
شهر رسانه نخستین بار به سال 2008 میلادی در لندن چاپ شد و این کتاب برگردان از زبان اصلی با نام The media city: media,architecture and urban space به فارسی هست.
بنا به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانه ها؛ نویسندهی کتاب، رسانه را از این منظر مورد واکاوی قرار داده که" نه ابزاری برای بازنمایی بلکه به عنوان تکنولوژی خاصی میبیند که به تجربهی بشر در فضای شهری شکل میدهد. آنچه مهم است این که ... رسانههای مدرن با ورود به زندگی بشری ... و از میان بردن مرزهای میان فضای عمومی و خصوصی بازتعریف ارزشها و نظامهای اخلاقی تازه ... ضروری ساختهاند".
نویسنده نیز در دیباچه کتاب آورده که بحث و استدلال کلیاش آن است که تقارن و تقارب لحظهای، سیال و فراگیر رسانهها با فضای شهری به چارچوبی برای ظهور یک الگوی متمایز تجربه اجتماعی تبدیل شده است.
این کتاب که با رهیافت فلسفی به بررسی نقش رسانه در تجربه شهری پرداخته است علاوه بر پیشگفتار و مقدمه در 3 بخش، 7 فصل، نتیجهگیری و در بخش پایانی همراه با منابع مورد استفاده در تدوین، تنظیم شده است.
نویسنده معتقد است موضوعات مورد بررسی در کتاب همپوشانی دارند و تاکید میکند به رغم این که بر تاریخ تمرکز ویژهای دارد اما اساس و بنیان مطالعاتاش را اثرات فضایی- زمانی رسانههای دیجیتال در عصر حاضر تشکیل میدهد.
مقدمه کتاب شاخصههایی مفهومی را برای اندیشیدن در مورد تحول فضای اجتماعی در شهرهای معاصر ارائه میدهد. موضوع بخش اول نیز ارتباط میان زندگی در شهر بزرگ و رسانههای جدید در مقاطع تاریخی خاص را بررسی میکند و بخش دوم به تحول فضای عمومی می پردازد و بخش سوم هم در رابطه با بازسازی فضای خصوصی است.
بخش نخست: آستانههای شهر رسانه در زیرعنوانهایی همچون؛ قلمرو تصاویر، شهر قطعه قطعه شده، شهرهای سیال؛ بخش دوم: فضای عمومی، خیابانها، چراغ ها و صفحات نمایش در زیرعنوانهایی مانند چراغ ها و صفحات نمایش، الکتروشهر، فضای عمومی نمایشی؛ و بخش سوم: از معماری شیشهای تا برادر بزرگ با زیرعنوانهای خانه شیشهای، و خانه دیجیتال دسته بندی و تدوین شده است.
|