مهرفی کتاب: روابط عمومی و شبکۀ اجتماعی
نحوۀ استفاده از رسانهای اجتماعی و شبکۀ دو در ارتباطات
نویسنده: راب براون
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تأثیر اینترنت بر نحوۀ زندگی ما از اولین دفعهای که از وجودش آگاه شدم مرا مجذوب خود ساخت. چند سال پیش به ذهنم خطور کرد که همۀ ما از امتیاز زیستن در یکی از اعصار زرین ارتباطات، دوران تحول عمده، برخورداریم. این کتاب بخش کوچک اما با اهمیت از آن را تحت پوشش قرار میدهد. وقتی شروع به کار در روابط عمومی نمودم، واژۀ "عمومی" به نظر میرسید که با آنچه انجام میدادیم چندان ربطی ندارد؛ در واقع عبارت "روابط رسانهای" به نحوی صحیحتر مبین مجموعه فعالیتی بود که متصدیان روابط عمومی انجام میدادند. تغییرات عمدهای که در شبکۀ اینترنتی صورت گرفته اکنون متصدیان روابط عمومی را مستقیماً در تماس با عموم قرار داده است.
دو سال بعد از فارغالتحصیلی، برای مؤسسۀ روابط عمومی جدیدی که به آینده میاندیشید به نام میسون ویلیامز (Mason Williams) کار میکردم که در دفتر کارش رایانهها را با هم شبکه میکرد. این بدان معنی بود که میتوانستیم ایمیل داخلی بفرستیم. مطمئن نیستم آیا آن را ایمیل مینامیدیم یا خیر؛ این اندیشه که بتوانید ایمیل برای دیگران در هر جا که باشند بفرستید، چند سال بعد مطرح شد اما امکانات موجود هیجانانگیز و گاهی هراسانگیز بود. از قضا، مؤسسۀ مزبور در واژهپرداز خود اولین کنترل کنندۀ حجی را که تا آن موقع دیده بودم، نصب کرده بود. من و همکارانم همه اسامی خود (یا حالت تحریف شدهای از آن) را وارد کردیم و مجموعهای از اسامی خودمانی و لقب فوری پدید آوردیم؛ نام من Rubble Brain [مغز خاکی] بود. هنوز گاهی اوقات دوستان قدیم من مرا Rubble صدا میزنند.
چند سال بعد وقتی مؤسسۀ تجاری خودم را اداره میکردم، اولین جستجوگر اینترنتم را روی دیسکی از روی جلد مجلهای دریافت کردم و اسیر و معتاد آن شدم. میتوانستم به سراسر جهان سفر کنم. در سایت دانشگاه سیدنی به ساعت نگاه کردم؛ مات و مبهوت ماندم و امکانات بیشماری را که اینترنت میتوانست فراهم آورد از همان موقع در نظر گرفتم. جستجوگر موزائیک (Mosaic) پیشگام و مقدم بر Netscape Navigator بود که، اگرچه مایکروسافت اینترنت اکسپلورر (Microsoft Internet Explorer) آن را در هم شکست اما، مبنای رمزگذاری را برای موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox) فراهم آورد. چقدر جذاب است که ببینیم با راهاندازی گوگل کروم (Google Chrome) جنگ جستجوگرها ادامه مییابد و ما با این احتمال روبرو میشویم که جستجوگر از سیستم عامل اهمیتی بیشتر مییابد.
از من دعوت شد که در دانشگاه منچستر متروپولیتن (Manchester Metropolitan University) و دانشگاه سنترال لنکاشایر (Central Lancashire) دربارۀ روابط عمومی و اینترنت سخنرانی کنم. در آن روزها فقط می شد حدس زد که چه اتفاقی خواهد افتاد اما از همان وقت تأثیراتش در خصوص راهی که در خصوص شغل مان در پیش رو داشتیم محسوس بود و از آن زمان به بعد این حالت تداوم یافته است. ابتدا موضوع این بود که یک کار را چگونه به شیوههای مختلف انجام دهیم، مانند مخابره تصاویر به جای فرستادن آنها. اکنون روی هم رفته شیوههای جدید انجام دادن کارها و امور جدیدی را که میتوانیم انجام دهیم، مشاهده میکنیم.
معدودی از افراد از من پرسیدند که چرا، به جای وبلاگنویسی یا انتشار کتاب اینترنتی خودم، کتابی دربارۀ این موضوع مینویسم. چند دلیل وجود دارد. یکی از موانع محتوای تولید شده توسط کاربر فقدان ویراستار یا ناشر است. احساس میکردم اگر کتاب قرار است ارزشی واقعی داشته باشد، باید جریانی را طی کند. در کتاب به بحث دربارۀ مفهوم "مرجعیت" میپردازم. کتابها، تا حدی به دلیلی که همین الآن مطرح کردم، دارای مرجعیت ذاتی هستند؛ گو این که بعضی از آنها دارای مرجعیتی بیش از سایر کتب هستند. دلیل مهم دیگری هم وجود دارد. دقیقاً بدان علت که شکل جدیدی از ارتباطات به وجود میآید بدان معنی نیست که شکلهای قدیمی از صحنه خارج میشوند. همواره مایلیم کتاب بخوانیم. کیفیت مادی و ملموس بودن آن را دوست داریم. گاهی وبلاگ مینویسیم و شما میتوانید در تویتر پی مرا بگیرید. به شما نخواهم گفت که اینها را چگونه بیابید؛ اگر نمیدانید چگونه به جستجو و یافتن آنها بپردازید وقتی کتاب را بخوانید باید این کار را انجام دهید.
ساختار کتابم به نحوی است که نوعی سیر تاریخی دارد و اگر شما از از آغاز بخوانید و به طور کامل پیش بروید، به احتمال قوی عمدۀ مطلب را در مییابید. ضمناً مطالبی هست که میتوانید از آن نقل قول کنید یا به آن ارجاع دهید بنابراین اگر در آن کاملاً غوطهور شوید این کار بهتر انجام خواهد شد.
هرگز فکر نمیکردم کتابی دربارۀ روابط عمومی بنویسم، اما بعد ابداً متوجه نبودم روابط عمومی چقدر تغییر خواهد کرد. این کتابی است در این باره که روابط عمومی چقدر ریشهای در حال تغییر است. این کتاب از لحاظی، به همان اندازۀ روابط عمومی دربارۀ دموکراسی هم هست. دربارۀ دموکراتیک کردن ارتباطات است که آن نیز در موکراتیزه کردن کار و تجارت مؤثر است.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|