شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در این همایش یک روزه دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی از سخنان خود گفت: روابط عمومی ها بازوی مدیران هستند و مدیران اگر بخواهند موفق شوند باید اطلاعات و سیاست های خود را به روابط عمومی ها منتقل کنند.
واعظی با اشاره به اینکه امروزه توجه به افکار عمومی در پیشبرد اهداف سیاسی ضروری است گفت: هیچ کشوری نمی تواند بدون توجه به رکن افکار عمومی ورسانه باقی بماند، اطلاع یابی و اطلاع رسانی در روابط عمومی بسیار ضروری است.
دکتر واعظی با اشاره به اینکه روابط عمومیها پلی بین مردم و مسئولان هستند اظهار داشت: شناخت مخاطبان در روابط عمومیها ضروری است و نباید درنگاه به روابط عمومی کوتاه نظری داشته باشیم. روابط عمومی علم است و نیازمند نیروهای متخصص و امروزه با توجه به تغییرات فناوری های ارتباطی، شناخت مخاطب و تاثیرگذاری صحیح برآن مشکل تر شده و نیازمند کارتخصصی است که دراین میان همکاران این حوزه بایستی مدام درحال کسب آموزش باشند.
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات درپایان تصریح کرد: تکنولوژی ICT درجهان مدام درحال تحول است و با توجه به تغییرات لحظه به لحظه تکنولوژیهای ارتباطی لازم است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان پیشران زیرساخت و توسعه کشورخود را با این فناوریها همسو کند.
محمدرضا فرنقیزاد رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش با تأکید بر برنامهریزی و حفظ امید در روابط عمومی گفت: بهترین راه حل برای حفظ امید در مردم در شرایط فعلی کشور، روشنگری است.
وی با اشاره به انواع روابط عمومی شامل؛ روابط عمومی توجیهگر، روابط عمومی تبیینگر و روابط عمومی تحلیل گر افزود: انتظار داریم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعههای آن؛ روابط عمومی تحلیلگر داشته باشیم و با برنامهریزی در مسیر مشخص حرکت کنیم.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: امروزه حجم و سرعت اطلاعات در انتشار اخبار باعث شده تا کار روابط عمومی ها سختتر شود و بنابراین باید با توجه به اصول روابط عمومی الکترونیک در این مسیر قدم برداریم و به همین جهت همایش امروز و کارگاههای آموزشی مربوطه را برگزار کرده ایم.
وی با تأکید بر اینکه امروزه با نوع جدیدی از مخاطبین در روابط عمومی ها درگیر هسیتم افزود: ذائقه مخاطبان امروزه در حال تغییر است و باید به این تغییر توجه جدی داشته باشیم.
فرنقیزاد در پایان تصریح کرد: درصدد هستیم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای انگارهسازی، تصویر مناسبی از فعالیتهای این وزارتخانه در جامه هدف مختلف شامل؛ خبرنگاران رسانه، دولت، مجلس، دانشگاه ها و مراکز علمی، بین الملل، بخش خصوصی، اپراتورهای ارتباطی و جامعه و مردم ایجاد کنیم.
همچنین مهدی قمصریان مدیرکل دفتر دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی دولت در این همایش با اشاره به آیین نامه ابلاغی روشنگری رسانه ای در دولت تدبیر و امید گفت: هدف اصلی آیین نامه؛ تقویت منابع داخلی در کسب خبر در روابط عمومیها است و با توجه به وجود فضای جدید نقد رسانهای، این آیین نامه به دنبال پاسخگویی فعال، کنش روشنگرانه و به روز است.
وی خاطر نشان کرد: از اقدامات اصلی در این حوزه، تعامل درست با اصحاب رسانه و پاسخگویی به موقع و شفاف به تمام سوالات و ابهامات مطرح شده در رسانهها است که از بروز نارضایتی رسانه ها جلوگیری میکند.
قمصریان با تأکید بر داشتن طرح رسانه ای عنوان کرد: باید در روابط عمومی ها برای پروژههای مهم طرح رسانهای داشت و گام به گام آن را اجرا کرد.
مدیرکل شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به طراحی نظام پاسخ به شبهات افزود: در تمام روابط عمومیها ضروری است نظام پایش رسانهای شکل گیرد تا انتقادات رسانه ای را لحظه ای رصدکرده و گزارش ها به صورت منظم به دست مدیران ارشد جهت رسیدگی و پاسخ برسد.
وی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از شاخص ترین دستگاه های اجرایی برای کمک به اطلاع رسانی دولت اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از دستگاههایی که اهتمام ویژه به امر روابط عمومی دارد این وزارتخانه است.
محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا از دیگر سخنرانان این همایش بود که در ابتدا گفت: امروز باید صحبت کنیم که در سرفصل رسانه چگونه باید عمل کنیم که نقش و معنای خود را در فضای جاری کشور داشته باشیم.
وی افزود: فضای رسانه ای کشور باید به کارکرد حرفه ای خود بازگردد و تلاش نمائیم مدل ارتباطی متناسب با اتفاقی که طی سالهای اخیر در فناوری اطلاعات بوجود آمده، ایجاد کنیم.
خدادی تصریح کرد: رسانه یکی از ظرفیت های مدل ارتباطی است و باید برای هماهنگی در ترسیم مدل ارتباطی با مخاطبان خود تلاش کنیم.
وی عنوان نمود: خبرگزاری جمهوری اسلامی در حجم گسترده و بصورت جدی نسبت به مدل ارتباطی نگاه جدید داشته و در این مدل ارتباطی بخش صحت و دقت در ارتباط بسیار اثرگذار بوده است.
مدیرعامل ایرنا اظهار داشت: محتوای پیام و صحت و امانتداری در خبر امروز به سرعت غلبه میکند و باید تلاش کنیم اعتمادآفرینی را با آن تعریف نماییم و این امر باید در دستور کار روابط عمومی ها نیز قرار گیرد.
خدادی گفت: دستگاهی به نام رسانه و روابط عمومی درست شده ولی چون به روز نشده احساس می کند اثرگذاری خود را از دست داده و یا توان پاسخگویی به مطالبات را ندارد ولی می بینیم که همین دستگاه به دلیل عدم روزآمدی، روش های سنتی خود را دنبال می کند.
وی تأکید کرد: برای حفظ امانت اطلاعات باید شفافیت را رعایت کرد، هرچند برای این کار نیاز به اطلاعات کاربردی داریم و برای این باید آنچه دیگران نمی دانند در اختیارشان قرار دهیم.
خدادی بیان داشت: یکی از مشکلات رسانه ها تکرار بدیهیات است و به جای روشن کردن حلقه های گمشده، مدام بدیهیات را مطرح می کنند.
خدادی در پایان ضمن تشریح عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: ایرنا آمادگی دارد تا ظرفیت های خود را در اختیار روابط عمومی ها قرار دهد.
همچنین در ادامه این همایش کارگاههای؛ روابط عمومی و شبکه های اجتماعی، عکاسی خبری، خبرنویسی کاربردی نیز با حضور مدرسان عرصههای روابط عمومی و ارتباطات، برنویسی و عکاسی برگزار گردید.
گفتنی است: در حاشیه این همایش از کتاب"آزادسازی انسان و جهان در اندیشه راهبردی پیامبر (ص)" نوشته ابوالقاسم حسینجانی نیز رونمایی شد.
منبع: پست بانک ایران
|