شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه که رقابت های اقتصادی میان سازمان ها، موسسات و نهادهای موازی برای رشد و ارتقاء و بقای فعالیت خود و همچنین جذب مخاطبان بیشتر از طریق بالا بردن کیفیت و کمیت خدمات و کالاهای ارایه شده وجود دارد، علایق، سلیقه ها و خواسته های مخاطبان توام با رفتار تکریم آمیز و رعایت شان و شئون انسانی اهمیت خود را بیشتر از قبل نمایان می کند و بدین لحاظ همه سازمان هایی که با آینده نگری و برنامه ریزی دقیق مسایل خود را به دقت مطالعه می کنند، همواره در صدد شناسایی و دستیابی به خواسته ها و انتظارات مخاطبان خود، به عنوان اصلی ترین و مهمترین محور فعالیت شان هستند.
به عبارت دیگر سازمان های مخاطب مدار که نوآوری، ابداع، خلاقیت، تنوع، تسریع و تسهیل در نوع و نحوه خدمات را با شناسایی نیاز مخاطبان و با اتکاء به خواسته ها، انتظارات و تمایلات آنان در سرلوحه برنامه ها و فعالیت خود قرار می دهند، در عرصه رقابت منطقی و سالم می توانند از دیگر رقبا، گوی سبقت را بربایند و بیش از پیش موقعیت و وضعیت خود را محکم و تثبیت نمایند. ضمن آنکه باید خاطرنشان ساخت با پیشرفت و توسعه فناوری و سمت و سو گرفتن تمامی فعالیت های سازمان ها به طرف الکترونیکی شدن، شرایط بهتر و مناسب تری در تحقق انتظارات و خواسته های مخاطبان و جلب رضایتمندی آنان که به نوعی می توان در تقلیل زمان ارایه خدمات و تنوع در نوع خدمات آن را جستجو کرد در پیش روی فعالیت سازمان ها قرار می گیرد و از طرف دیگر باید این نکته را فراموش نکرد که در شرایط و فضای کنونی که داد و ستد سریع و تبادل آنی و لحظه ای اطلاعات صورت می گیرد و هرکس می تواند در هر جا و هر لحظه در کمترین زمان به بهترین وجدیدترین اطلاعات دسترسی پیدا نماید، طبعا افزایش سطح اطلاعات و آگاهی به میزان انتظارات و توقعات افراد می افزاید و در مقابل مسئولیت و تعهدات سازمان ها و نهادهایی را که عهده دار ارایه خدمات می باشند در برخورد با مشتریان و مخاطبان و جلب میزان رضایتمندی آنان بیشتر می نماید.
بنابراین به هر میزان که سازمان ها فضای ارتباطی منطقی و مناسب تری را با مخاطبان و مشتریان فراهم نمایند و بتوانند با اتکاء به شیوه های اصولی و علمی به خواسته ها، نقطه نظرات، دیدگاه ها و تمایلات و میزان رضایتمندی آنان در مقوله های مختلف دسترسی پیدا نمایند، در مقابل می توانند با اتکاء به این سرمایه های با ارزش جهت تعدیل، اصلاح و بهبود رفتار و روش سازمانی، روند فعالیت و ارتقاء سطح کمی و کیفی آن تلاش نمایند و با مشارکت و حضور فعالانه و پویای مشتریان در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری به نتایج مطلوب تری دست یابند.
تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری به عنوان یکی از برنامه های هفت گانه تحول اداری کشور پس از تصویب در شورای عالی اداری کشور از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به کلیه دستگاه های دولتی ابلاغ گردیده است.
اصول و مبانی طرح عبارت بودند از:
1- شفاف و مستند سازی نحوه ارایه خدمات به ارباب رجوع
2- اطلاع رسانی از نحوه ارایه خدمات به ارباب رجوع
3- نظارت بر حسن رفتار کارکنان دستگاه ها (واحدهای) اجرایی با ارباب رجوع
4- بهبود و اصلاح روش های ارایه خدمات به ارباب رجوع
5- تدوین منشور اخلاقی سازمان در ارتباط با ارباب رجوع.
|