درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 12:08   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری
  عملکرد آژانس‌های روابط‌عمومی WPP در سه ماهه اول ۲۰۲۴ چگونه بود؟
  آینده روابط‌عمومی مستقل
  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید
  هوش مصنوعی جدید مایکروسافت چهره‌ها را از روی عکس‌ها متحرک می‌کند
  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی
  نسل چهارم روابط‌عمومی‌
  چه اتفاقی برای لوگوی کوکاکولا افتاد؟
  گوگل با رشد 15 درصدی درآمد، آن را "عصر جمینی" اعلام کرد
  روزنامه‌نگاری مستقل و مبتنی بر واقعیت: تحت فشار
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10322صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومیچهارشنبه، 10 اردیبهشت 1393 - 08:48
عرضه دومین بنزین ارزان جهان در ایران
اگر کل کشورهای دنیا را به ترتیب ارزان بودن قیمت گازوئیل و بنزین رتبه‌بندی کنیم (نمودار شماره 1)، ونزوئلا در هر دو قیمت رتبه اول را دارد، ایران رتبه دوم را به‌دست می‌آورد و عربستان نیز سوم است؛ و در نهایت کشور نفتی نروژ رتبه آخر دنیا را با افتخار کسب می‌کند! یعنی نروژی‌ها هر لیتر گازوئیل را حدود 7500 تومان و هر لیتر بنزین را حدود 8500 تومان تهیه می‌کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، اگر کل کشورهای دنیا را به ترتیب ارزان بودن قیمت گازوئیل و بنزین رتبه‌بندی کنیم (نمودار شماره 1)، ونزوئلا در هر دو قیمت رتبه اول را دارد، ایران رتبه دوم  را به‌دست می‌آورد و عربستان نیز سوم است؛ و در نهایت کشور نفتی نروژ رتبه آخر دنیا را با افتخار کسب می‌کند! یعنی نروژی‌ها هر لیتر گازوئیل را حدود 7500 تومان و هر لیتر بنزین را حدود 8500  تومان تهیه می‌کنند.

 

همه کشورهای یادشده نفتی هستند، اما در تعیین قیمت حامل‌های انرژی رفتار متفاوتی دارند. تعداد زیادی از کشورهای دارای منابع طبیعی سرشار، گرفتار دامی هستند که در علم اقتصاد به آن «نحسی منابع» می‌گویند؛ یعنی نفت در این کشورها به جای آنکه رشدشان دهد، باعث شده تا بیشتر در نکبت و بدبختی فرو روند. در این میان، معروف‌ترین کشور توسعه‌یافته نفتی که  گرفتار این دام نشده، نروژ است. درباره اینکه چرا کشورهای نفتی دچار «نحسی منابع» می‌شوند و چرا نروژ چنین نشده است، مقالات متعدد و مفصلی نوشته شده1،  اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، این مقاله‌ها توسط سیاست‌گذاران و مجریان کمتر به مرحله اجرا و عمل وارد می‌شوند.

 

گرچه مهم‌ترین کانال تاثیرگذاری نحسی منابع بر عقب‌ماندگی یک کشور، گسترش حجم دولت و فساد و رانت مبتلا به آن است، اما یکی دیگر از کانال‌های تاثیر این ثروت‌های خدادادی بر عقب‌ماندگی یک کشور نفتی، عدم تخصیص بهینه منابع است و ساده‌ترین مثال آن همین بنزینی است که ما مصرف می‌کنیم و بسیاری از ماشین‌آلات قدیمی و پرمصرفی را که استفاده از آنها توجیه اقتصادی ندارد در کشورمان مورداستفاده قرار می‌دهیم و طبیعت را آلوده می‌کنیم.

 

در نمودار(2) قیمت بنزین را در چند کشور صادرکننده نفت می‌بینیم، به نظر می‌رسد هرچه کشورها صنعتی‌تر و توسعه‌یافته‌تر باشند، قدر و ارزش حامل‌های انرژی را بیشتر می‌دانند و قیمت بنزین در آنها گران‌تر است.

 

برخی استدلال می‌کنند که ما روی ذخایر نفتی دنیا نشسته‌ایم و نباید قیمت بنزین را افزایش دهیم، در پاسخ به این افراد باید از آنها پرسید چرا دولت نروژ که 69 درصد صادراتش نفتی است گازوئیل و بنزین را با بالاترین قیمت جهانی به مردم خود می‌فروشد؟

 

اگر با افزایش قیمت بنزین و سایر سیاست‌های اقتصادی دولت ما به سمت توسعه گام برداریم، فشار و تنش ناشی از افزایش قیمت بنزین قابل توجیه است، چرا که هیچ گنجی بدون زحمت و سختی به‌دست نمی‌آید. اما همان‌طور که گفته شد، حرکت به سمت توسعه به مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها و همکاری‌های دولت و مجلس و به ویژه همراهی و همدلی مردم نیازمند است.

 

در نمودار (3) قیمت بنزین را در کشورهای همسایه ایران می‌بینیم که در همه آنها، قیمت نسبت به ایران بالاتر است، تفاوت قیمت بنزین در ایران با سایر کشورها قاچاق را توجیه می‌کند.

 

و همچنین جدول (1)  قیمت بنزین در هشت کشور صنعتی جهان را نشان می‌دهد که باز هم ارزان بودن سوخت ایران را نسبت به قیمت‌های جهانی، به وضوح نشان می‌دهد.

 

جدول1- قیمت بنزین در هشت کشور صنعتی جهان

قیمت گازوئیل به دلار        قیمت بنزین به دلار           نام کشور

0.94      0.94       روسیه

1.05      0.95       آمریکا

1.28      1.20       کانادا

1.79      2.05      فرانسه

1.97      2.22      آلمان

1.53      1.32      ژاپن

2.26      2.15      انگلیس

2.28      2.42      ایتالیا

عرضه دومین بنزین ارزان جهان در ایران

عرضه دومین بنزین ارزان جهان در ایران

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۱۸۷

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
سیروس
| 1393/2/10 - 09:22 |     0     0     |
مقایسه با این هشت کشور فقط در مورد بنزین بسیار نادرست هست...مردم که خر نیستند...خودتونید نویسنده این گزارش .
حاظریم بیشترین مبلغ برای بنزین رو بپردازیم اگر...اگر...اگر شرایط اقتصادی و سیاسی و رفاه اجتماعی این هشت کشور را داشته باشیم.

ناشناس
| 1393/2/10 - 09:23 |     0     0     |
چرا قیمت بنزین رو با قیمت دلار می سنجید؟ بهترین روش سنجش اینه که بیاید و درصد بگیرید تا معلوم بشه هر نروژی یا سوئدی یا ونزوئلایی چند درصد از درآمد ماهانه اش را صرف بنزین میکند!
اینجوری معلوم میشه که مثلا یک ایرانی با یک پیکان وانت در ماه باید 100هزار تومان پول بنزین بدهد در حالیکه حداکثر درآمد ماهانه اش 700هزار تومان است. یعنی تقریبا 15درصد از کل درامد یک ایرانی صرف پول بنزین میشود که فکر نکنم در هیچ جای دنیا ، چنین بنزین گران قیمتی به مردمش ارائه بدهند!


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  نسل چهارم روابط‌عمومی‌


  چگونه از روابط‌عمومی برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید


  هرگز کسی را آزار نده


  چالش‌های سلامت روانی متخصصان روابط‌عمومی


  شش مرحله کلیدی در توسعه سفر ای‌اس‌جی


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  آینده روابط‌عمومی مستقل


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  مزایای استفاده از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد