نامش را بیاورید تا لرزه بر اندام تبلیغات بیفتد (!)، روابط عمومی (Public Relations) یا همان PR، مفهومی که خیلیها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد.
فهرست مطالب
🔹 تعریف ساده روابط عمومی
🛣️ اتوبان تک لاین و دو لاین
🎭 القاب روابط عمومی
🚂 از ریلهای آمریکا تا بشکههای نفتی ایران
🧑🏫 تعاریف بزرگان از روابط عمومی
📊 خلاصه فعالیتهای روابط عمومی
🏢 جایگاه روابط عمومی در سازمان
🌟 روابط عمومی و برندینگ
نکات برجسته مقاله درباره روابط عمومی (PR)
🔹 روابط عمومی با تبلیغات رقابت نمیکند بلکه خلأ ارتباط یکطرفه تبلیغات را پر میکند.
➤ کتاب معروف «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی» نشان میدهد PR میتواند اثر تبلیغات را کمرنگ کند.
⭐ سادهترین تعریف PR مدیریت جریان اطلاعات دو سویه بین سازمان و افکار عمومی است.
🔹 بازخورد مشتریان در روابط عمومی اهمیت بالایی دارد و باید قابل ارزیابی باشد.
➤ تبلیغات ارتباط یکطرفه است، روابط عمومی ارتباط دو طرفه ایجاد میکند.
⭐ روابط عمومی با پیامهای غیر مستقیم و جذاب میتواند برند و محصولات را بهتر معرفی کند.
🔹 القاب PR شامل چشم، گوش، زبان، آیینه، وکیل مدافع و تصویرسازی سازمان است.
➤ اصطلاح Public Relations نخستین بار در اتحادیه راهآهن آمریکا به کار رفت.
⭐ در ایران، اولین بار شرکت نفت روابط عمومی را بهطور رسمی به کار گرفت.
🔹 رکس هارلو روابط عمومی را ابزاری برای مسئولیت اجتماعی و کسب تفاهم تعریف کرده است.
➤ انجمن روابط عمومی آلمان PR را تلاشی آگاهانه و قانونی برای تفاهم و اعتماد با عموم میداند.
⭐ انجمن جهانی روابط عمومی (IPRA) PR را بخشی از مدیریت سازمان برای کسب پشتیبانی معرفی میکند.
🔹 یکی از اهداف اصلی PR رصد افکار عمومی درباره برند است.
➤ PR فرصتهای مناسب برای برند را شناسایی و رسانههای مرتبط را انتخاب میکند.
⭐ روابط عمومی باید تعامل دائمی با رسانهها برقرار کند.
🔹 PR میتواند جایگاه برند در ذهن مخاطب را تغییر دهد و تقویت کند.
⭐ PR پل ارتباطی بیرون سازمان با درون سازمان محسوب میشود.
🔹 روابط عمومی به خلق برند جدید کمک میکند و تبلیغات برای ثبات و دوام آن عمل میکند.
➤ پیامهای جذاب، متفاوت، باورپذیر و غیر مستقیم PR، باعث کاهش هزینه و افزایش اثرگذاری نسبت به تبلیغات میشوند.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– نامش را بیاورید تا لرزه بر اندام تبلیغات بیفتد (!)، روابط عمومی (Public Relations) یا همان PR، مفهومی که خیلیها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد. حتی کتابی معروف در این زمینه نوشته شدهاست به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی».
سادهترین تعریف روابط عمومی این است:
مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: 1) افکار عمومی 2) سازمان شما، به صورت دو سویه
روشنتر بگوییم…، چیزی که درباره روابط عمومی (PR) باید حتما بدانید این است که دوسویه بودن رابطه در PR بسیار مهم است. «شما باید بتوانید بازخوردهایی را که از روابطتان با مشتری به دست آوردهاید، به راحتی ارزیابی کنید».
روابطعمومی چیست؟ راهنمای جامع روابطعمومی، تعریف، انواع، نقشها و استراتژیهای موفق PR در عصر دیجیتال
اتوبان تک لاین و دو لاین
تبلیغات یک ارتباط یک طرفهست. در تبلیغات شما میتوانید با مشتری رابطه برقرار کنید؛ ولی او نمیتواند چیزی بگوید. اما قهرمان داستان ما (روابط عمومی) هدفش پُر کردن این خلأ موجود در تبلیغات است. (با خواندن «تبلیغات چیست؟»، روشنتر راهنمایی میشوید.)
القاب روابط عمومی
چشم سازمان
گوش سازمان
زبان سازمان
آیینهی تمامنمای سازمان
وکیل مدافع سازمان
تصویرسازی سازمان و…
از ریلهای امریکا تا بشکههای نفتی ایران
اصطلاح روابط عمومى (Public Relations) براى نخستین بار در اتحادیه راهآهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و در ایران هم اولین بار، در شرکت نفت از آن استفاده گردید و حتی دفترى به این منظور در آن شرکت ایجاد شد.
تعاریف بزرگان از روابط عمومی
ببینیم که بزرگان این علم، روابط عمومی را چگونه تعریف کردهاند. ابتدا به سراغ رکس هارلو میرویم:
روابط عمومی، دانشىست که به وسیله آن، سازمانها آگاهانه مىکوشند تا به مسئولیت اجتماعى خودشان عمل کنند، برای اینکه بتوانند تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه کسب و کارشان اهمیت دارند، به دست آورند.
انجمن روابط عمومى آلمان نیز روابط عمومی را اینگونه تعریف میکند:
روابط عمومى، تلاشی آگاهانه و قانونى که به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، میتواند با تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر شود.
به سراغ اصل داستان هم که برویم (!)، انجمن جهانى روابط عمومى (IPRA) را میبینیم که از نظر او PR یعنی:
روابط عمومى (PR) بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامهریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمانها مىکوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سر و کار دارند، به دستآورند.
خلاصه این که با روابط عمومی سعی میکنید تا:
شروع: افکار عمومی درباره برندتان را رصد کنید.
سپس: فرصتهای مناسب را شناسایی کنید.
سپس: رسانههای مناسب را پیدا کنید و با آنها تعامل دائمی برقرار کنید.
در پایان: افکار عمومی را تغییر دهید.
از نظر جایگاه و یا چارت سازمانی، روابط عمومی را زیرمجموعهای از واحد بازاریابی یک سازمان باید دانست.
روابط عمومی به نحوی پل ارتباطی بیرون سازمان با درون سازمان است.
روابط عمومی و برندینگ
روابط عمومی میبایست برند جدید را خلق کند و تبلیغات، پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.
با توجه به افزایش پیامهای تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیامها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از:
خلق پیامهای جذاب
متفاوت
باور پذیرتر برای عموم
و پیامهای غیر مستقیم
بسیار کارآمدتر و کم هزینهتر از تبلیغات میتواند محصول و یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جای بدهد.
بهترین فعالیت روابط عمومی را که تا به حال دیدهاید را برایمان کامنت کنید.
از کدام برند بود؟ چه کار می کرد؟
سوالات متداول
۱۲ مزیت کلیدی مسئولیت اجتماعی شرکتها در سال ۲۰۲۵؛ از اعتماد برند تا نوآوری پایدار
افت اعتماد در صنعت روابطعمومی جهانی؛ تنها ۱۱ درصد از آژانسها احساس اطمینان بالا دارند
۱۰ اصل طلایی روابطعمومی؛ راهنمای ساخت اعتماد، اعتبار و ارتباط پایدار برای برندها
منبع: politicalmarketing.ir
منبع:
http://modir.tv
|
نظر بدهید