شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– علیرضا جدایی در نشست تخصصی با معاونان و کارشناسان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه، فقدان نگاه روز آمد و حرفه ای و نقصان در عزم جدی برای دستیابی به توسعه پایدار سازمان ها را از معضلات روابط عمومی در سازمان ها خواند وافزود : محدودیت منابع مستقل و کمبود نیروی انسانی متخصص و با انگیزه از چالش های اساسی این حوزه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با برشمردن عوامل توسعه اجتماعی درکارکرد روابط عمومی های دانش بنیان نظیر؛ «حمایت از سازمان به صورت عملیاتی» ، «برتری بخشی سازمانی در فضای رقابتی فزاینده » و «جذابیت درعضوگیری و یادگیری سازمانی و حرفه ای» ادامه داد : سبکبالی سازمانی، عدم تمرکز، یکپارچگی فرآیندی، انعطاف و ساختار مجازی از ویژگی های ساختاری سازمان های دانش بنیان در جوامع توسعه یافته است و می تواند منجربه روابط عمومی های دانش بنیان در این گونه سازمان ها شود.
• مدیریت جهان امروز در سایه تکنولوژی اطلاعاتی امکان پذیراست
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، نگاه شبکه ای را قلب عصر اطلاعات نامید و یاد آور شد: این نگاه سرعت و زمان انتقال را مدیریت می کند ، به گونه ای که جهان پیشرفته امروز بدون دستیابی به تکنولوژی اطلاعاتی حتی برای چند ثانیه هم قابل مدیریت و دوام نمی باشد.
علیرضا جدایی با بیان این مطلب که روابط عمومی هر سازمان برای دفاع شایسته و ارائه محصولات و برون دادهای خود به مخاطبان ، نیاز به شناسایی فرصت ها و تهدیدها ی پیرامونی دارد تا به سازمان دهی مجدد بپردازد و از وضعیت عادی به سازمان یادگیرنده تغییر شکل دهد ، خاطر نشان کرد : پیش نیازهای این موضوع را باید در اجزا ، عناصر و اقدامات درون سازمان ها جست و جو کرد.
• اصل یاددهی – یادگیری باید به فرهنگ غالب سازمان ها ی یاد گیرنده تبدیل شود
جدایی با انتقاد از عملکرد سنتی برخی دستگاه ها ، بر انجام امور مبتنی بر علم ودانش حرفه ای تاکیدکرد وگفت : توفیق در امور همراه با عدم استهلاک سرمایه اجتماعی ره آورد این اقدام است .
وی ،باز تعریف ماموریت و کارکرد روابط عمومی های حوزه ستادی و استانی با رویکرد بهره گیری از فناوری های روز آمد به ویژه IT را یک ضرورت توصیف و اظهار کرد : این اقدام زمینه را برای ارتباط سازنده و تسهیل فرآیند بین سازمان و مخاطبان فراهم می آورد .
این مقام مسئول حوزه ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با خاطر نشان کردن این نکته که روابط عمومی ها ی آموزش وپرورش باید متولی رسانه های اجتماعی در سازمان های خود باشند ، بیان کرد : اگر روابط عمومی ها ، حساب ها و پروفایل های سازمان خود را در رسانه های اجتماعی ایجاد نکنند ، کاربران به جای آنها اقدام می کنند ، به جای آنها پیام منتشر می کنند و به تحلیل و پاسخ می پردازند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه با ظهور شبکه های اجتماعی ، کاربران تغییر چهره داده اند ، اضافه کرد :کاربران تولید کننده محتوا در بستر اینترنت به کاربران تحلیل کننده محتوا تبدیل شده اند و معلوم نیست دریک یا دوسال آینده ، شاهد ظهور چه نوع کاربری باشیم . آیا روابط عمومی ها ،آینده پژوهی و آینده نگاری لازم در این حوزه را دارند ؟ تاخر روابط عمومی ها در این مهم ، چالش اساسی آنها می باشد.
• دانش؛ مزیت رقابتی پایدار در سازمان های دانش بنیان است
علیرضا جدایی با بیان این مطلب که روابط عمومی زمانی می تواند استراتژی مشخصی برای پشتیبانی درون و بیرون از سازمان ارائه کند که مهارت های اجرایی را درکنار تخصص های کلیدی و حرفه ای داشته باشد ، ادامه داد : با تمسک به مدل های نوین روابط عمومی برای برنامه ریزی شبکه ارتباطات یکپارچه سازمان می توان زمینه ارتقا، اثر بخشی و کار آمدی روابط عمومی حرفه ای درآموزش وپرورش را فراهم ساخت .
وی «یادگیری مستمر » ، «پرسش و گفتگو » و «یادگیری تیمی » را از عوامل موثر در پویایی روابط عمومی دانش بنیان عنوان کرد و افزود: تسهیلات مناسب ،مهارت و سواد فنی ، قدرت شناخت ، استدلال و توانایی ترکیب وتفسیر اطلاعات می تواند زمینه رشد کارکنان روابط عمومی در راستای عملکرد بهتر و مناسب تر را فراهم آورد.
وی اظهارکرد : مدیریت دانش ، رویکرد مناسبی برای ایجاد سازمان های یادگیرنده و تبدیل دانش پنهان کارکنان به دانایی آشکار وشفاف آنان می باشد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی یاد آور شد : تصمیم گیری مناسب ، ارائه راه حل مطلوب ، نو آوری در فرآیند و محصول درکنار فراست، ثبات احساسات و هوشیاری کارکنان روابط عمومی دانش بنیان می تواند درعملکرد مناسب روابط عمومی ها در مواجهه با افکار عمومی تاثیر گذار باشد.
جدایی با بیان این که روابط عمومی ها «مدعی العموم نزد مدیران » و «وکیل مدافع سازمان در نزد مردم » هستند ، خاطرنشان کرد: عملکرد روابط عمومی نباید تخلف از مسئولیت های اجتماعی باشد و در این راستا لازم است از هرگونه تصویر سازی های کلیشه ای و تبلیغاتی اجتناب شود.
• مدیریت رویدادها و ارتباط رسانه ای از مولفه های مدل نوین روابط عمومی هاست
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با برشماری ویژگی های مدل نوین روابط عمومی در این وزارتخانه تصریح کرد: کنش متقابل روابط عمومی با ساختارهای حقیقی و حقوقی نظام ، مدیریت بحران در پاسخ گویی به خاستگاه های اجتماعی ، انتشار گزارش هاوایده ها ، تحقیق و پژوهش مبتنی بر توسعه ، فهم وشناسایی جامعه مخاطبان به منظور تنظیم اخبار وگزارش ، اعتبار سنجی و سرمایه داری اجتماعی آموزش وپرورش در قبال مشکلات و نارسائی ها ، مدیریت رویدادها و رابطه رسانه ای از مولفه های اصلی مدل نوین روابط عمومی در آموزش وپرورش می باشد.
وی ، روابط عمومی پویا وکار آمد را پاسخ گوی نیازهای اجتماعی خواند وگفت : فقدان ساز وکارهای نقد اجتماعی، عدم انتقاد پذیری مدیران ، شبکه ای نشدن سازمان های رسانه ای، تصویر سازی های تبلیغاتی و دریک کلام ، نظام فرهنگی بسته و گرفتار ایدئولوژی ، زمینه ظهور روابط عمومی کارآمد را فراهم نکرده است.
جدایی، روابط عمومی یا هنر هشتم را مهمترین رکن دنیای مدرن در عصر ارتباطات معرفی کرد و افزود: روابط عمومی ها باید با رصد اخبار و اطلاعات و تحلیل درست از وقایع، جریان رسانه ای را با عنایت به چارچوب های قانونی ، حقوقی و اسناد بالادستی به درستی هدایت و مدیریت کنند و در زمان مناسب به نیازهای اجتماعی ، پاسخ مستدل و درخور ارائه دهند.
|
نظر بدهید