رویکرد استراتژیک به روابط عمومی

در اغلب مقالات و نوشته‌ها، اهمیت جایگاه روابط‌عمومی بیش از حد ساده‌ انگاشته و فهمیده شده و معمولا جایی برای عاملیت شاغلان و متخصصان روابط عمومی و تاثیر کنش‌های آنها بر ساختارها و معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی دیده نمی‌شود.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| در اغلب مقالات و نوشته‌ها، اهمیت جایگاه روابط‌عمومی بیش از حد ساده‌ انگاشته و فهمیده شده و معمولا جایی برای عاملیت شاغلان و متخصصان روابط عمومی و تاثیر کنش‌های آنها بر ساختارها و معادلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی دیده نمی‌شود.


رویکرد و نگرش استراتژیک مبتنی بر امکانات این روزهای ما برای نشاندن روابط عمومی در جایگاه واقعی خودش است. یعنی استفاده از امکانات “اکنون” برای تغییر وضعیت فعلی و تضمین آن در آینده است. در واقع رویکرد استراتژیک در پی پاسخ به این پرسش اصلی است: “از میان تمام آنچه ممکن بود، چرا امروز اینجا هستیم؛ و امکان دارد فردا در چه صورت چگونه باشد.”:


• آمادگی – خود را برای موفقیت آماده کنید.
• حالا کجا هستید؟ – وضعیت فعلی خود را درک کنید.
• کجا می‌روید؟ – به تصویر بزرگتر نگاه کنید.
• چطور به آنجا خواهید رفت؟ – ایجاد یک چارچوب استراتژیک
• چگونه برنامه را مدیریت خواهید کرد؟ – اجرای چارچوب


نگاه استراتژیک به روابط عمومی هم محدویت ها را می بیند و هم امکانات را می سنجد. هم چشمی به قدرت دولت و سازمان دارد و هم به قدرت ارتباطی روابط عمومی ایمان دارد. هم به دنبال معنی بخشی به تلاشهای متخصصان روابط عمومی است و هم به رابطه میان افراد، گروه‌ها، نهادها، فرایند‌ها و رخدادها توجه دارد.


رویکرد استراتژیک به روابط عمومی یک جهت روشن و شفاف می دهد و این به همه شاغلان این حوزه امکان می دهد تا در همان جهت گام بردارند. این بدان معنی است که سفر روابط عمومی ها بسیار ساده تر و آسان تر خواهد شد؛ همه می دانند که چه کاری باید انجام دهند!


تدوین استراتژی کمک می کند اول از همه نگرش و فعالیت مان را بهبود ببخشیم، به یک موضوع خاص بپردازیم، به پویایی حرفه مان کمک کنیم، تغییر ایجاد کنیم و از همه مهمتر، مسئولیت پذیر باشیم.


در واقع رویکرد استراتژیک به متخصصان روابط عمومی این امکان را می دهد که انتظارات خود را تعیین کنند.