
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در سالهای اخیر دیدگاه و انتظار مخاطب، مشتری و ذینفع برای سازمانها اهمیت و نقش بسزایی یافته است و مردم رویکرد اخلاقی را در عرصه رقابت به عنوان اولویت اول هر سازمان تلقی کرده و سازمانی که اصول اخلاقی ارزشها را بهتر رعایت کند برای همکاری و تعامل انتخاب میکنند و روابط عمومی به عنوان یک جایگاه تخصصی و حرفهای نقش غیرقابل انکاری در هر سازمان دارد.
زمانی که طرح اجرای آبرسانی را تصویب کردند و لولهگذاری در تهران آغاز شد، همان زمان متخصصان و افراد صاحبنظر عنوان و درخواست کردند که شبکه فاضلاب در کنار شبکه آب ضرورتی اجتنابناپذیر است. مسئولین ناآگاه آن زمان طرح را فانتزی قلمداد کردند و پس از سالها با هزینهای چند برابر و با کمک سازمانهای جهانی و صندوق بینالمللی و با قرض از این و از آن و با دردسر شهر تهران در سال های اخیر هنوز برای این طرح راه به جایی نبرده اند و یا زمانی که دکتر حسابی التماس می کرد برای تاسیس دانشگاه، مجلس وقت و افراد ناآگاه ایجاد دانشگاه را غیر ضروری و به درد نخور می پنداشت. تاریخ ایران زمین ما سراسر از پشیمانی هاست که چرا زودتر فکر نکردیم و چرا زودتر دست به کار نشدیم و چرا سالهای سال از غرب عقب افتادیم .
استفاده از افراد غیرمتخصص عواقب سنگینی دارد، قبول کنیم هر حرفه و هر فعالیتی نیاز به متخصص آن دارد و یک شبه نمیتوان برنامه ای را تغییر داد. یک شبه نباید به فکر جابجایی باشیم . قبول کنیم هر حرکتی برنامه ریزی لازم دارد . تفکر می خواهد. متخصص نیاز دارد . افراد صاحبنظر باید نظر بدهند . نباید فکر کنیم همه چیز را میدانیم و فکر کنیم دیگران هیچ
نمیدانند . دیگران وقتی بی توجهی و کوته فکری ما را مشاهده می کنند دلسرد ، ناامید و ناراضی می شوند. حاصل آن حضور دانشمندان ایرانی در بزرگترین مراکز علمی، فن آوری جهان خواهد بود و ایران خود را طلاق خواهند داد و عطای آن را به لقای آن می بخشند و امروز می بینیم دانشمندان ما در تمام مراکز صنعتی، علمی، دانشگاهی سایر نقاط جهان سرآمد دیگران هستند . بدون اینکه قدمی برای میهن خود بردارند. آیا زمان آن فرا نرسیده کمی کوتاه بیاییم. تفکر دیگران را نیز بررسی کنیم . باور کنیم آنها هم میفهمند و شاید بهتر از ما فکر میکنند و خود را عالم بر همه علوم ندانیم و قبول کنیم که اگر ما مسائل فنی را به صاحبان آن بسپاریم اگر مسائل مذهبی را به عالمان آن واگذار کنیم، اگر دانشگاه را به دانشگاهیان سپرده و مسائل سیاسی را به اهلش بسپاریم و در این صورت است که علم پیشرفت میکند، اقتصاد راه خود را پیدا کرده جامعه آرامش مییابد و عدالت اجتماعی جای رانت و رانت بازی و پارتی بازی را می گیرد . یادمان باشد هر علمی، هر تخصصی، هر هنری، هر فنی دانش خود را میخواهد و نباید خود را جای همه آنها قرار دهیم .
امروز ما در دورانی زندگی میکنیم که سازمان به عنوان ابزار اجرای هدفهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شناخته شده و سرمایه انسانی کارآمد و آزموده جزیی جداییناپذیر و مهمترین رکن و پایه هر سازمان را تشکیل میدهد و تحقق اهداف سازمان بدون استفاده از افراد متخصص در رشتههای مورد نیاز سازمان به بیراهه رفتن است.
تقسیم کار و استفاده از افراد دارای صلاحیت و کارشناسی موجب تقویت سازمان میشود. امروز علومی مانند علوم اجتماعی کارشناس و متخصص خود را لازم دارد و به دلیل گسترش آن نیاز به شناخت کافی دارد . متاسفانه هنوز بسیاری از مدیران یک سازمان قسمت چشمگیری از وقت خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم صرف مکالمه تلفنی، اصلاح پیش نویس نامهها، تهیه و تدوین بخشنامه و اطلاعیه، رسیدگی به دردل یک ارباب رجوع ناراضی، محدودیتهای مقررانی، توضیح مسائل و مشکلات موجود و نشان دادن رضایت یا عدم رضایت میکنند و در حالی که این بخشها متخصص و کارشناس لازم دارد و نمیتوانیم وقت و فرصت اصلی خود را که باید در بخشهای دیگر مصرف کنیم صرف بخشی که باید زیر نظر متخصص آن انجام شود صرف کنیم.
دانشمندان و متخصصین، روابط عمومی را یکی از ابزارهای اصلی و استراتژیک مدیریت میدانند که به شرایط متقابل بین جامعه و هر سازمانی کمک کرده و منجر به ایجاد شرایط توسعه برای سازمان می شود. روابط عمومی نقشی بی بدیل برای توسعه و ایجاد شرایط توسعه دارد و نقشی اساسی برای تحقق اهداف اصلی هرسازمان قبل از هر هدفی تا پایان عملیات بهره برداری آن دارد و بالاتر از آن نقش روابط عمومی به عنوان قلب اخلاق حرفهای سازمان است. روابط عمومی به دنبال ایجاد ارتباط با جامعه در درون سازمان و ذینفعان بیرونی میتواند مهمترین عامل برای برطرف کردن مشکلات هر سازمان باشد و تصویری روشن و مثبت از سازمان خود را در جامعه ترسیم کند.
ما امروز در دورانی زندگی می کنیم که سازمان به عنوان ابزار اجرای اهداف گوناگون اجتماعی شناخته شده است و نیروی انسانی کارآمد و متخصصین آن جزیی جدایی ناپذیر و نیاز هر سازمانی را تشکیل می دهد. تحقق اهداف سازمان که با طیف وسیعی از ذینفعان داخلی و خارجی روبرو است بدون نیروی متخصص روابط عمومی امکان پذیر نیست.
پاتریشیا پارسون استاد برجسته دانشگاهای غرب اصول اخلاق حرفهای را به عنوان کاربرد دانش، فهم و پاسخ به رفتارهای درست و غلط در حرفهی روابط عمومی تعریف کرده و معتقد است مفهوم اصول اخلاقی به خودی خود به صورت ریشهای برای متخصصان روابط عمومی امری ضروری و پذیرفته شده است و برای ایفای مسئولیت در فعالیتهای حرفهای از مهمترین عوامل است. اساتید برجسته روابط عمومی تفکرات اخلاق حرفهای را در روابط عمومی در دو مفهوم جداگانه تعریف کردهاند. یکی مفهوم نتیجهگرا و دیگری مفهوم مقرراتگرا میباشد. رویکرد نتیجهگرا بر اساس انجام کار و کنترل کردن مستمر تمرکز دارد و بر اساس آن اهداف و ابزار آن را تعریف میکند. در مفهوم و رویکرد مقرراتگرا انجام کار بر اساس قوانین است و همواره روابط عمومی باید آنچه را انجام می دهد مطابق با قوانین باشد. بنابراین لازم است کارشناسان روابط عمومی در معرفی و تبادل نظر و تعامل با ذینفعان بر اساس پیروی از قوانین درست بهترین نتیجه و دستاورد را برای سازمان و جامعه خود بوجود آورند . زمانی که اخلاق در روابط عمومی را مطرح می کنیم خاطره پدر روابط عمومی ایران دکتر نطقی در گوشمان زمزمه میکند که مهمترین عامل و حرکت رعایت اصول اخلاق در حرفه روابط عمومی است و اساساً اصول اخلاقی ارزشها و وظایف هر سازمان را برای روابط عمومی تعریف میکند.
در سالهای اخیر رویکرد اخلاقی برای سازمانها در تعامل با ذینفعان بسیار ضعیف و از اهمیت آن کاسته شده است. مواردی مانند احترام، منفعت عام، باز بودن، شفاف بودن، اطمینان، حریم شخصی افراد، حسن شهرت، صداقت، وفاداری اعتبار و درستکاری سازمان نسبت به جامعه بسیار کم رنگ شده و این کمرنگی نقش روابط عمومی را که وظیفه سنگین سازمانی برای حضور در جامعه و ارائه حقیقت و واقعیت بر عهده دارند تضعیف میکند. وقتی نوبت به صداقت میرسد یکی از مهمترین و اصلیترین موارد اخلاق حرفهای را به کارشناسان روابط عمومی گوشزد میکند که به هیچ فردی و به هیچ ذینفعی و مخاطبان خود حتی یکبار هم دروغ گفته نشود. دروغ گویی و فریب، آدرس غلط دادن، جلوه دادن غیر واقع به جای حقیقت در روابط عمومی جایگاهی ندارد ولی متاسفانه همواره شاهد آن هستیم .شاید در برخی از بخشها بعضی دروغ مصلحتآمیز، یا پنهان کردن اشتباه را به صلاح می دانند ولی در روابط عمومی نمی توان برای پوشاندن اشتباهات و مشکلات ایجاد شده دروغ گفت. نباید فراموش کنیم اصول ارتباط به ما یاد داده است ارتباط، تعامل،اطلاعرسانی، مکالمه و مکاتبه غیر قابل برگشت است و ماندگار خواهد بود و موجب آسیبزدن به اصول و اهداف هر سازمان میشود و چنانچه اعتماد مردم و ذینفعان از بین برود، پاک کردن آن سهل و آسان نیست برای همین منظور است که نقش روابط عمومی اخلاقگرا بسیار پررنگ می شود و باید از تکنیکهای ارتباطی مناسب استفاده و از دانش کافی بهرهمند باشیم تا برای منافع سازمان که با جامعه پیوند دارد استفاده کنیم .
نقش روابط عمومی برای هر سازمانی حیاتی است و استفاده از افراد غیرمرتبط و غیرمتخصص این جایگاه را فانتزیکرده و نقشی را که در توسعه سازمان دارد لوث و بیهوده میکند و فقط جایگاهی هزینهبر است.
ضرر و زیان دخالت و اظهار نظر و فرمایشی کردن روابط عمومی ممکن است در کوتاهمدت ضرر و زیان آن مشاهده نشود ولی در بلندمدت اثرات مخرب آن اجتنابناپذیر است. در جهان امروز در قرن اطلاعات استفاده از نقش روابط عمومی حرفهای و اهمیت به تفکر کارشناسان و متخصصان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. امروز نمیتوانیم خود را پنهان کنیم و اطلاعات در کوتاهترین زمان منتشر میشود و جامعه، ما را قبول یا رد میکند و هزینه جبران عدم پذیرش ذینفعان بسیار سنگین است. حقیقت همیشه تلخ است و دروغ همواره شیرین و گوارا است. حقیقت تلخ را که برای پیشرفت و توسعه سازمان خود ضرورتی اجتنابناپذیر است با یک دروغ شیرین معامله نکنیم.
منبع: ایسنا
|
نظر بدهید