
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)–|| از زمانی که انسان سخن گفت قرنها گذشته است. وسیلهی ارتباطی که گاه جنگ به بار آورد ،گاه صلح. ابزاری که انسان تا آن را شناخت در جهت منافع خود استفاده نمود. شما تصور کنید کاری را به سرانجام رسانیدهاید که نیاز به اطلاع رسانی دارد، اولین ابزار زبان است یا تصور کنید باید از خود در برابر هجمهای دفاع کنید باز هم اولین ابزار زبان است.
حال بیاییم به ساختار اداری کوچ کنیم و روابط عمومیها را بعنوان زبان این ساختار تصور کنیم و حالا ببینید چقدر ترکیب مناسبی است. روابط عمومی یک هزارتوی فرصت است، گاه میتوان از آن برای عرضه اقدامات و فعالیتها بهره برد و گاه در مقام دفاع برآمد. اکنون که کشور پنجه در پنجه دشمنان درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار شده ماهیت روابط عمومیها مشخص میشود، خصوصا وقتی که در کنار این جنگ اقتصادی دستگاه پر ساز و برگ تبلیغاتی بدخواهان نیز یک جنگ روانی پر قدرت را آغاز کردهاند؛ جنگی که هدفی جز ایجاد یاس و نا امیدی در کشور ندارد. پادزهر این جنگ روانی ایجاد شده در دست روابط عمومیها است، درست خط مقدم، مقابل تمامی این هجمهها ایستادهاند تا اقدامات اثربخش و امیدبخش خود را به مخاطبان معرفی نمایند. آن هم با استفاده از تمامی ابزارهای موجود همچون فضای مجازی که در دسترس هر قشر، سن، مذهب و نژادی است.
در گذشته ابزار اطلاع رسانی یا روزنامهها و مجلات بودند یا رادیو و تلویزیون که بعدها به کمک رسانههای نوشتاری آمد. اما اکنون باید در نظر داشت هر اتفاقی، خوب یا بد، مثبت یا منفی، جعلی یا اصلی با سرعت در اختیار هزاران و یا میلیونها مخاطب قرار میگیرد. شناخت ابزار جدید اطلاعرسانی یعنی استفاده از فرصت بزرگی که تکنولوژی در اختیار روابط عمومیها نهاده است.
حال باید بر این موضوع تاکید کرد که روابط عمومی باید پیشگام باشد، با ابزارهای متنوع اطلاعرسانی کند و به نوعی از غافله عقب نماند.
اکنون که دستگاه تبلیغاتی دشمن در تمامی عرصهها بر کشور میتازد باید جایگاه روابط عمومیها را پررنگتر کرد. جایگاهی که شاید تا به امروز به صورت سرسری بر آن نگریسته شده و گاها مدیرانی با تحصیلات آکادمیک غیر داشته است. مکانی که تخصص اصلی آن شناخت مخاطب و تولید محتوا همسو با نیازهای لحظهای، مکانی و فردی است.
جایگاه روابط عمومی مدتها است که در سازمانها و ادارات گم شده است و باید در این زمان که بیشتر از پیش نیازمند حضور موثر آن هستیم، در جهت تقویت و اثرگذاری بهتر این نهاد بزرگ و موثر گام برداریم؛ گامهایی که روح و ذهن مخاطبان را در مقابل پروپاگاندای دشمنان سیراب میگردانند تا نفوذ یاس در جامعه رقم نخورد.
|
نظر بدهید