درسی از یک ارتباط مردمی برای روابط‌عمومی‌ها

بدون تردید یکی از مهم ترین وظایف مسئولان روابط‌عمومی ساماندهی ارتباطات درون و برون سازمانی با مسئولان و مدیران است و به لحاظ اهمیت غیر قابل انکار، ارتباطات مردمی از میان سایر نقش‌های تعریف شده برای روابط‌عمومی‌ها نمایان‌تر و بارزتر است.

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| محمد امامی| مردم داران ایران: بدون تردید یکی از مهم ترین وظایف مسئولان روابط‌عمومی ساماندهی ارتباطات درون و برون سازمانی با مسئولان و مدیران است و به لحاظ اهمیت غیر قابل انکار، ارتباطات مردمی از میان سایر نقش‌های تعریف شده برای روابط‌عمومی‌ها نمایان‌تر و بارزتر است.
 
  رعایت احترام و کرامت انسانی مردم از سوی خدمتگزاران از جمله ابتدایی‌ترین ضرورت‌ها در برقراری ارتباط آنان با مردم است و مدیران روابط‌عمومی به عنوان تسهیلگران این ارتباط باید این مهم را همواره مد نظر داشته باشند و بستر ارتباط مبتنی بر کرامت انسانی را فراهم آورند.
 
  در کلیپ حاضر می‌بینیم که کشاورز سیستانی که به لحاظ سنی هم از مسئولان بازدیدکننده و استاندار سیستان و بلوچستان، هنگامی که تلاش دارد سخنش را با استاندار در میان بگذارد، هیچگونه واکنش مناسبی از سوی استاندار و تیم روابط‌عمومی وی دیده نمی‌شود و حتی عقب عقب رفتن این کشاورز موجب نمی‌شود تا این تبختر استاندار و بی‌حرمتی و تحقیر مردم متوقف شود.
 
  فراموش نمی‌کنیم و مسئولان و مدیران روابط‌عمومی نباید فراموش کنند که مردم ولی نعمت ما هستند و مسئولان باید خدمتگزار مردم‌ باشند و کمترین حق آنان شنیده شدن صدای‌شان است.
 
  مدیران روابط‌عمومی باید همواره از بروز شرایطی که ارتباط بد با مردم را شکل می‌دهد بپرهیزند و شرایط را تغییر دهند.
 
 ▪ رغبت نشان ندادن برای شنیدن سخنان مردم و بی‌اعتنایی به سخنان آنان نشانه‌ ارتباط بد است
 
 ▪ همدلی نکردن با مردم در حین ارتباط و بی‌توجهی به احساسات آنان نشانه یک ارتباط بد است
 
 ▪ رفتار تحقیرآمیز و نادیده گرفتن کرامت مردم نشانه ارتباط بد است
 
 ▪ ناآگاهی از مهارت‌های کلامی و تاثیر لحن بیان و ناتوانی در برای برقراری ارتباط مناسب و صمیمانه با مردم از دیگر نشانه‌های ارتباط بد است
 
 ▪ ناتوانی از مهارت‌های غیرکلامی و نا آگاهی از تاثیر زبان بدن و وﺿﻌﯿﺖ بدن و ﻣﯿﺰان ارتباط ﭼﺸﻤﯽ با مردم نشانه دیگری از ارتباط بد است
 
 ▪ ناآگاهی مسئولان از حقوق مردم در مواجهه با خدمتگزاران زمینه‌ساز ارتباط بد است
 
 امید است مدیران روابط‌عمومی‌ها با اشراف و آگاهی به این نکات مهم ضمن احترام به کرامت انسانی مردم و حقوق آنان، تسهیل‌گر خوب و فعال و موثری در ارتباطات مردمی باشند و نگذارند دیگر شاهد چنین صحنه‌های زشتی باشیم.


 
 ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
 مردم‌داران ایران