شمار خطاهای تکنیکی و تاکتیکی روزنامهنگاران به ویژه روزنامهنگارانی که در عرصه اقتصادی فعالیت میکنند، گاه آنقدر پیامدهای غیرقابل جبرانی دارد که میتواند با اطلاعرسانی غیرواقعی سرنوشت زندگی مخاطبان عام و خاص را به مخاطره بیاندازد، چرا که خطاهای روزنامهنگاران زمینه اتخاذ تصمیمهای مالی مخاطبان را فراهم میسازد. جدای از این، خطای پیدا و پنهان روزنامهنگاران، از اعتبار رسانه به عنوان یک سرمایه اجتماعی میکاهد. همین واقعیت، انگیزهای شد برای نگارش دو کتاب جدید در روزهایی که در حرفه روزنامهنگاری ایرانی، کتاب اندکی به بازار میآید.
بر این اساس، دو کتاب «مفاهیم کاربردی در روزنامهنگاری اقتصادی» با هدف آگاهی جویندگان و فعالان عرصه خبررسانی به ویژه روزنامهنگاری اقتصادی با مفاهیم اصلی این حوزه و «خطاهای رایج در روزنامهنگاری اقتصادی» با هدف شناسایی و رفع خطاها در ابعاد نوشتاری، مفهومی و رفتاری از سوی «محسن ایلچی» و «غزاله طایفه محمودی» تالیف شده است. این دو کتاب در قطع رقعی از سوی انتشارات چالش به بازار عرضه شده است.
در مورد 54 صفحه کتاب اول که به عمد برای آنکه مورد توجه مخاطبان پرمشغله خود قرار گیرد، کوتاه نوشته شده است، به مفاهیم کاربردی و بنیادی اشاره شده است که روزنامهنگاران اقتصادی یا هر علاقمند دیگر به این حوزه تخصصی، باید این گروه از مفاهیم را یاد بگیرد.
کتاب دوم که به نظر میرسد بیشتر مورد توجه حرفهایهای این حوزه قرار بگیرد، کتابی است در 92صفحه که به خطاها یا به اصطلاح گافهای روزنامهنگاران اقتصادی و حقههای نگارشی اشاره شده است. این واقعیت را نمیشود پنهان کرد که با وجود اینکه مسایل اقتصادی در جامعه ایرانی اولویت روزافزونی پیدا کرده است، اما در حوزه رسانه آنقدر توسعه چشمگیری نداشتهایم. علاقهمندان به تهیه این کتابها میتوانند با شماره تلفن 66414610 تماس حاصل فرمایند.
|
لینک کوتاه: https://www.shara.ir/?p=9425
نظر بدهید