شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ، نام معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی خود را به معاونت امور رسانهای و تبلیغات تغییر داد.
اسماعیلی در نامهای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به تغییرات در قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ بر تغییر نام این معاونت به معاونت امور رسانهها و تبلیغات تاکید کرد.
در این نامه به اهم دلایل تغییر نام این معاونت اشاره شده است:
– نامهای این معاونت با توجه به وظایف محوله هیچکدام گویای فعالیتهای آن نیست؛ بهویژه با وظیفه نظارتی بر رسانهها که بعدها به آن افزوده شد.
– همچنین یکی از ماموریتهای این معاونت نظارت بر امور تبلیغاتی کشور است که در نام جدید این ماموریت لحاظ شده است.
با این تغییر، معاونت امور رسانهای و تبلیغات به عنوان یکی از معاونتهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت برنامهریزی، سیاستگذاری، نظارت و حمایت از رسانههای کشور را بر عهده خواهد داشت.
بررسی پیامدهای تغییر نام معاونت مطبوعاتی
تغییر نام معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات میتواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. از یک سو، میتواند نشاندهنده تغییر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال رسانهها باشد. از سوی دیگر، میتواند باعث افزایش اختیارات و قدرت این معاونت در حوزه رسانهای شود.
تغییر رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
با توجه به اینکه نام جدید این معاونت، “امور رسانهای” است، میتوان گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد رویکرد خود را در قبال رسانهها از “مطبوعاتی” به “رسانهای” تغییر دهد. این تغییر رویکرد میتواند پیامدهای مختلفی داشته باشد.
از یک سو، میتواند نشاندهنده اهمیت و جایگاه رسانههای غیرمطبوعاتی مانند شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال در دیدگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. از سوی دیگر، میتواند باعث شود که این وزارتخانه توجه بیشتری به نظارت و حمایت از رسانههای غیرمطبوعاتی داشته باشد.
افزایش اختیارات و قدرت معاونت امور رسانهای
با توجه به اینکه نام جدید این معاونت، “تبلیغات” را نیز در خود دارد، میتوان گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد اختیارات و قدرت این معاونت را در حوزه تبلیغات افزایش دهد. این افزایش اختیارات میتواند پیامدهای مختلفی داشته باشد.
از یک سو، میتواند باعث شود که این معاونت نقش بیشتری در کنترل و هدایت تبلیغات در کشور داشته باشد. از سوی دیگر، میتواند باعث شود که این معاونت منابع مالی بیشتری برای فعالیتهای خود در اختیار داشته باشد.
نتیجهگیری
تغییر نام معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات میتواند پیامدهای مختلفی داشته باشد. این پیامدها هنوز مشخص نیستند و باید منتظر ماند و دید که این تغییر نام چه تأثیری بر سیاستگذاریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانهای خواهد داشت.
انتهای پیام/
<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>
|
نظر بدهید